Braziliaanse waakhond keurt Activision-overname door Microsoft goed
Nieuws

Braziliaanse waakhond keurt Activision-overname door Microsoft goed

De Braziliaanse instelling die grootschalige overnames van bedrijven analyseert heeft de overname van Activision Blizzard door Microsoft goedgekeurd.

De Administrative Council for Economic Defense (CADE) is daarmee een van de eerste organisaties die een definitief oordeel heeft geveld rondom de veelbesproken overname van Activision Blizzard.

"Gezien de grote populariteit van Call of Duty kunnen we concluderen dat als Activision Blizzard-games niet meer op Sony-consoles beschikbaar zijn, PlayStation-gamers kunnen migreren naar Xbox of pc om deze franchises te kunnen blijven spelen", aldus een gedeelte van de conclusie die de CADE heeft getrokken. "Aan de andere kant is het redelijk aanneembaar dat als Call  of Duty-games exclusief via het Microsoft-ecosysteem beschikbaar komen, PlayStation-gamers deze franchise kunnen verlaten en kiezen voor andere games die wel beschikbaar zijn (op PlayStation-consoles)."

In het verslag wordt geopperd dat het - ondanks de claims van Microsoft dat Call of Duty een multiplatformfranchise moet blijven - niet ondenkbaar is dat het bedrijf de reeks uiteindelijk toch exclusief maakt, ook al wordt daarmee een gedeelte van de verkoop opgeofferd. "Een dergelijke strategie kan de verkoop van Xbox-consoles en hoeveelheid Game Pass-abonnees een boost geven, en een versterkend effect op het Microsoft-ecoysteem hebben. Daarmee wordt verlies in omzet op de korte termijn opgevangen."

CADE concludeert echter dat exclusieve content essentieel is binnen de game-industrie, en dat het een belangrijke factor is in het succes van Sony en Nintendo. Het verslag oppert dat Nintendo niet leunt op Activision Blizzard-games en dat Sony op dit moment marktleider is en een robuuste line-up aan exclusieve games heeft. Daardoor zou een overname van Activision Blizzard - en een mogelijk verlies van gamefranchises als Call of Duty - dus geen desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijven. 

"We erkennen dat een gedeelte van PlayStation-gamers kunnen migreren naar Xbox wanneer Activision-Blizzard-games - en met name Call of Duty - exclusief via het Microsoft-ecoysteem verschijnen. Maar we geloven niet dat een dergelijke mogelijkheid concurrentie binnen de consolemarkt in zijn geheel tegengaat."

Sinds Microsoft begin dit jaar liet weten Activision Blizzard voor een recordbedrag van 68,7 miljard dollar over te willen nemen, wordt de mogelijke deal onderzocht door waakhonden overal ter wereld. Dit om er voor te zorgen dat Microsoft bij een eventuele overname geen monopolypositie verkrijgt. Tot instanties wereldwijd groen licht geven, kan de overname niet plaatsvinden. 

Hoewel Brazilië - na Saoedi-Arabië - een van de eerste landen is die akkoord gaat met de overname, zijn er nog vele andere instanties wereldwijd die de deal goed moeten keuren. Het Amerikaanse Federal Trade Commission gaat waarschijnlijk eind november met een oordeel komen, en het Britse Competition and Markets Authority heeft tot 1 maart 2023 om een oordeel te vellen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!