Beginnerstips voor Cyberpunk 2077
Nieuws

Beginnerstips voor Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een gigantische game met heel veel zijmissies en een uitgebreid verhaal. Het spel zit ook vol met beslissingen en opties die zeker niet meteen duidelijk zijn. Daarom helpen we je met je eerste stappen in Night City met enkele beginnerstips. Dit artikel bevat geen spoilers.

Tip 1: Je levenspad is niet je ‘klasse’.

De eerste beslissing die je neemt aan het begin van de game is welk levenspad jouw ‘V’ bewandelt. Je kan kiezen tussen Corpo (zeg maar ‘zakenman’), Straatschoffie of Nomade. De keuze bepaalt hoe de eerste uren van de game verlopen, en welke plek je het spel begint. Dit zijn dus beslissingen die de sfeer van je personage bepalen (en je een goede reden geven om ooit nog eens te herspelen met een nieuw levenspad), maar ze hebben geen invloed op je vaardigheden.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil. Daarvoor bepalen je statistieken en je ‘perks’ welk arsenaal aan opties je tot je beschikking hebt, niet je levensverhaal. Kies dus vooral het levenspad dat jou het meeste aanspreekt en maak je geen zorgen over je vaardigheden.

©GMRimport

Tip 2: Gebruik je stash regelmatig

Net zoals in veel andere rpgs kun je enorm veel spullen oppakken in Cyberpunk 2077. Het is niet moeilijk om na een uurtje spelen genoeg hardware op zak te hebben om het leger van een klein land te bewapenen. Je draagvermogen is niet eindeloos, dus op een zeker moment krijg je de gevreesde waarschuwing dat je te veel bij je hebt, en kun je niet meer rennen.

Aangezien heel veel spullen die je verzamelt bruikbaar zijn voor het uitgebreide craftingsysteem, is het aan te raden om je spullen niet lukraak te droppen. Gebruik liever je ‘stash’, ofwel opbergruimte. Deze is vanuit elk appartement dat je bezit te benaderen, net zoals de stash in The Witcher 3 overal dezelfde inhoud vertoont. Maak er een goede gewoonte van om elke keer dat je thuiskomt je overtollige spullen te droppen, zodat je later kan beslissen of je ze uit elkaar wilt halen voor onderdelen of ergens wil verkopen.

©GMRimport

Tip 3: Spendeer je perk-punten niet te snel

Als je in level omhooggaat, krijg je punten die je kan gebruiken om je statistieken op te waarderen (lichaam, intelligentie, etcetera). Daarnaast ontvang je ook perk-points. Die laatste gebruik je om nieuwe vaardigheden te krijgen via tech trees die gekoppeld zijn aan je hoofdstatistieken.

Zeker de eerste uren is het beter om die perk-punten even te bewaren tot je zeker weet in welke richting je V wil laten groeien. De meest basale dingen (sluipen, schieten, zwaardvechten en hacken) kun je meteen al, maar de nieuwe perk-vaardigheden kun je gebruiken om sterker te worden in bepaalde richtingen en nieuwe trucjes te leren. Het is mogelijk om je perks te resetten, maar dat is behoorlijk prijzig. Wacht dus even om te ontdekken wat je het leukste vindt om te doen.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil.

-

Tip 4: Hack alle dingen

Een krachtig wapen in het arsenaal van V is het vermogen om te hacken. Dat vermogen wordt bepaald door het operating system in V’s lichaam. Zo heb je een bepaalde hoeveelheid ‘ram’ dat bepaalt welke hacks je kan gebruiken en hoe lang het duurt voor een hack weer opnieuw te gebruiken is.

Er zijn twee soorten hacks: ‘quick hacks’ en ‘access point hacks’. Die laatste draaien om het toegang krijgen tot bijvoorbeeld computers of antennes. Daarvoor moet je in fysiek contact staan met het object.

Quick hacks doe je op afstand en spelen een grote rol in confrontaties met vijanden. Zo kun je vijanden tijdelijk verblinden of hen op afstand kortsluiting geven. Ook kan je voorwerpen op afstand aan- en uitzetten, waarmee je vijanden tijdelijk kan afleiden. Vooral als je van sluipen houdt, is hacken ideaal. Scan dus regelmatig de omgeving om te zien wat er allemaal hackbaar is, want dat geeft vaak unieke en onvermoede opties om langs een obstakel te komen.

©GMRimport

Tip 5: Speel een rol

Een groot deel van de game bestaat uit dialogen en de keuzes die je daarin maakt. Vaak zijn wij als gamers gewend om te zoeken naar een optimaal antwoord dat ons het beste resultaat oplevert. Daarvan is bij Cyberpunk 2077 geen sprake. Nou ja, het is wel zo dat bepaalde beslissingen uiteindelijk beter uitpakken dan anderen, maar er is geen manier om dat tijdens het gesprek uit te vogelen.

De dialogen in het spel zijn ontworpen om jou een stem te geven. Letterlijk en figuurlijk. Jouw daden hebben betekenis en bepalen niet alleen jouw lot, maar ook dat van heel veel andere Night City-bewoners. De beste manier om de dialogen te benaderen is alsof je een rol speelt: kies zoals jij wil dat jouw V zich in de wereld gedraagt. En doe dat omdat het spelen van iemand anders in die wereld leuk is, niet omdat je denkt dat je daarmee het spel probeert te winnen. Winnen is subjectief. Het gaat om de reis, niet om het einde.

©GMRimport

Tip 6: Jij bent de baas

Misschien wel de belangrijkste les is dat het spel, zeker gedurende de eerste uren, lineair lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Je krijgt al vrij snel een aantal zijmissies aangeboden en het is makkelijk om die te vergeten tijdens de emotionele achtbaan van V’s verhaal. Onthoud dat er zelden echte tijdsdruk is, en je best van het gebaande pad af mag wijken. Sterker nog: doe dat vooral. Ga op onderzoek, pak die kleine missie op, loop dat steegje in. De wereld van Cyberpunk 2077 zit zo barstensvol details en onvermoede avonturen, dat het zonde zou zijn om er te snel doorheem te sjezen. Neem dus je tijd en wees niet bang om even je eigen weg te zoeken. Dan haal je veel meer uit de game!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!