Beginnerstips voor Cyberpunk 2077
Nieuws

Beginnerstips voor Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een gigantische game met heel veel zijmissies en een uitgebreid verhaal. Het spel zit ook vol met beslissingen en opties die zeker niet meteen duidelijk zijn. Daarom helpen we je met je eerste stappen in Night City met enkele beginnerstips. Dit artikel bevat geen spoilers.

Tip 1: Je levenspad is niet je ‘klasse’.

De eerste beslissing die je neemt aan het begin van de game is welk levenspad jouw ‘V’ bewandelt. Je kan kiezen tussen Corpo (zeg maar ‘zakenman’), Straatschoffie of Nomade. De keuze bepaalt hoe de eerste uren van de game verlopen, en welke plek je het spel begint. Dit zijn dus beslissingen die de sfeer van je personage bepalen (en je een goede reden geven om ooit nog eens te herspelen met een nieuw levenspad), maar ze hebben geen invloed op je vaardigheden.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil. Daarvoor bepalen je statistieken en je ‘perks’ welk arsenaal aan opties je tot je beschikking hebt, niet je levensverhaal. Kies dus vooral het levenspad dat jou het meeste aanspreekt en maak je geen zorgen over je vaardigheden.

©GMRimport

Tip 2: Gebruik je stash regelmatig

Net zoals in veel andere rpgs kun je enorm veel spullen oppakken in Cyberpunk 2077. Het is niet moeilijk om na een uurtje spelen genoeg hardware op zak te hebben om het leger van een klein land te bewapenen. Je draagvermogen is niet eindeloos, dus op een zeker moment krijg je de gevreesde waarschuwing dat je te veel bij je hebt, en kun je niet meer rennen.

Aangezien heel veel spullen die je verzamelt bruikbaar zijn voor het uitgebreide craftingsysteem, is het aan te raden om je spullen niet lukraak te droppen. Gebruik liever je ‘stash’, ofwel opbergruimte. Deze is vanuit elk appartement dat je bezit te benaderen, net zoals de stash in The Witcher 3 overal dezelfde inhoud vertoont. Maak er een goede gewoonte van om elke keer dat je thuiskomt je overtollige spullen te droppen, zodat je later kan beslissen of je ze uit elkaar wilt halen voor onderdelen of ergens wil verkopen.

©GMRimport

Tip 3: Spendeer je perk-punten niet te snel

Als je in level omhooggaat, krijg je punten die je kan gebruiken om je statistieken op te waarderen (lichaam, intelligentie, etcetera). Daarnaast ontvang je ook perk-points. Die laatste gebruik je om nieuwe vaardigheden te krijgen via tech trees die gekoppeld zijn aan je hoofdstatistieken.

Zeker de eerste uren is het beter om die perk-punten even te bewaren tot je zeker weet in welke richting je V wil laten groeien. De meest basale dingen (sluipen, schieten, zwaardvechten en hacken) kun je meteen al, maar de nieuwe perk-vaardigheden kun je gebruiken om sterker te worden in bepaalde richtingen en nieuwe trucjes te leren. Het is mogelijk om je perks te resetten, maar dat is behoorlijk prijzig. Wacht dus even om te ontdekken wat je het leukste vindt om te doen.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil.

-

Tip 4: Hack alle dingen

Een krachtig wapen in het arsenaal van V is het vermogen om te hacken. Dat vermogen wordt bepaald door het operating system in V’s lichaam. Zo heb je een bepaalde hoeveelheid ‘ram’ dat bepaalt welke hacks je kan gebruiken en hoe lang het duurt voor een hack weer opnieuw te gebruiken is.

Er zijn twee soorten hacks: ‘quick hacks’ en ‘access point hacks’. Die laatste draaien om het toegang krijgen tot bijvoorbeeld computers of antennes. Daarvoor moet je in fysiek contact staan met het object.

Quick hacks doe je op afstand en spelen een grote rol in confrontaties met vijanden. Zo kun je vijanden tijdelijk verblinden of hen op afstand kortsluiting geven. Ook kan je voorwerpen op afstand aan- en uitzetten, waarmee je vijanden tijdelijk kan afleiden. Vooral als je van sluipen houdt, is hacken ideaal. Scan dus regelmatig de omgeving om te zien wat er allemaal hackbaar is, want dat geeft vaak unieke en onvermoede opties om langs een obstakel te komen.

©GMRimport

Tip 5: Speel een rol

Een groot deel van de game bestaat uit dialogen en de keuzes die je daarin maakt. Vaak zijn wij als gamers gewend om te zoeken naar een optimaal antwoord dat ons het beste resultaat oplevert. Daarvan is bij Cyberpunk 2077 geen sprake. Nou ja, het is wel zo dat bepaalde beslissingen uiteindelijk beter uitpakken dan anderen, maar er is geen manier om dat tijdens het gesprek uit te vogelen.

De dialogen in het spel zijn ontworpen om jou een stem te geven. Letterlijk en figuurlijk. Jouw daden hebben betekenis en bepalen niet alleen jouw lot, maar ook dat van heel veel andere Night City-bewoners. De beste manier om de dialogen te benaderen is alsof je een rol speelt: kies zoals jij wil dat jouw V zich in de wereld gedraagt. En doe dat omdat het spelen van iemand anders in die wereld leuk is, niet omdat je denkt dat je daarmee het spel probeert te winnen. Winnen is subjectief. Het gaat om de reis, niet om het einde.

©GMRimport

Tip 6: Jij bent de baas

Misschien wel de belangrijkste les is dat het spel, zeker gedurende de eerste uren, lineair lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Je krijgt al vrij snel een aantal zijmissies aangeboden en het is makkelijk om die te vergeten tijdens de emotionele achtbaan van V’s verhaal. Onthoud dat er zelden echte tijdsdruk is, en je best van het gebaande pad af mag wijken. Sterker nog: doe dat vooral. Ga op onderzoek, pak die kleine missie op, loop dat steegje in. De wereld van Cyberpunk 2077 zit zo barstensvol details en onvermoede avonturen, dat het zonde zou zijn om er te snel doorheem te sjezen. Neem dus je tijd en wees niet bang om even je eigen weg te zoeken. Dan haal je veel meer uit de game!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!