Beginnerstips voor Cyberpunk 2077
Nieuws

Beginnerstips voor Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een gigantische game met heel veel zijmissies en een uitgebreid verhaal. Het spel zit ook vol met beslissingen en opties die zeker niet meteen duidelijk zijn. Daarom helpen we je met je eerste stappen in Night City met enkele beginnerstips. Dit artikel bevat geen spoilers.

Tip 1: Je levenspad is niet je ‘klasse’.

De eerste beslissing die je neemt aan het begin van de game is welk levenspad jouw ‘V’ bewandelt. Je kan kiezen tussen Corpo (zeg maar ‘zakenman’), Straatschoffie of Nomade. De keuze bepaalt hoe de eerste uren van de game verlopen, en welke plek je het spel begint. Dit zijn dus beslissingen die de sfeer van je personage bepalen (en je een goede reden geven om ooit nog eens te herspelen met een nieuw levenspad), maar ze hebben geen invloed op je vaardigheden.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil. Daarvoor bepalen je statistieken en je ‘perks’ welk arsenaal aan opties je tot je beschikking hebt, niet je levensverhaal. Kies dus vooral het levenspad dat jou het meeste aanspreekt en maak je geen zorgen over je vaardigheden.

©GMRimport

Tip 2: Gebruik je stash regelmatig

Net zoals in veel andere rpgs kun je enorm veel spullen oppakken in Cyberpunk 2077. Het is niet moeilijk om na een uurtje spelen genoeg hardware op zak te hebben om het leger van een klein land te bewapenen. Je draagvermogen is niet eindeloos, dus op een zeker moment krijg je de gevreesde waarschuwing dat je te veel bij je hebt, en kun je niet meer rennen.

Aangezien heel veel spullen die je verzamelt bruikbaar zijn voor het uitgebreide craftingsysteem, is het aan te raden om je spullen niet lukraak te droppen. Gebruik liever je ‘stash’, ofwel opbergruimte. Deze is vanuit elk appartement dat je bezit te benaderen, net zoals de stash in The Witcher 3 overal dezelfde inhoud vertoont. Maak er een goede gewoonte van om elke keer dat je thuiskomt je overtollige spullen te droppen, zodat je later kan beslissen of je ze uit elkaar wilt halen voor onderdelen of ergens wil verkopen.

©GMRimport

Tip 3: Spendeer je perk-punten niet te snel

Als je in level omhooggaat, krijg je punten die je kan gebruiken om je statistieken op te waarderen (lichaam, intelligentie, etcetera). Daarnaast ontvang je ook perk-points. Die laatste gebruik je om nieuwe vaardigheden te krijgen via tech trees die gekoppeld zijn aan je hoofdstatistieken.

Zeker de eerste uren is het beter om die perk-punten even te bewaren tot je zeker weet in welke richting je V wil laten groeien. De meest basale dingen (sluipen, schieten, zwaardvechten en hacken) kun je meteen al, maar de nieuwe perk-vaardigheden kun je gebruiken om sterker te worden in bepaalde richtingen en nieuwe trucjes te leren. Het is mogelijk om je perks te resetten, maar dat is behoorlijk prijzig. Wacht dus even om te ontdekken wat je het leukste vindt om te doen.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil.

-

Tip 4: Hack alle dingen

Een krachtig wapen in het arsenaal van V is het vermogen om te hacken. Dat vermogen wordt bepaald door het operating system in V’s lichaam. Zo heb je een bepaalde hoeveelheid ‘ram’ dat bepaalt welke hacks je kan gebruiken en hoe lang het duurt voor een hack weer opnieuw te gebruiken is.

Er zijn twee soorten hacks: ‘quick hacks’ en ‘access point hacks’. Die laatste draaien om het toegang krijgen tot bijvoorbeeld computers of antennes. Daarvoor moet je in fysiek contact staan met het object.

Quick hacks doe je op afstand en spelen een grote rol in confrontaties met vijanden. Zo kun je vijanden tijdelijk verblinden of hen op afstand kortsluiting geven. Ook kan je voorwerpen op afstand aan- en uitzetten, waarmee je vijanden tijdelijk kan afleiden. Vooral als je van sluipen houdt, is hacken ideaal. Scan dus regelmatig de omgeving om te zien wat er allemaal hackbaar is, want dat geeft vaak unieke en onvermoede opties om langs een obstakel te komen.

©GMRimport

Tip 5: Speel een rol

Een groot deel van de game bestaat uit dialogen en de keuzes die je daarin maakt. Vaak zijn wij als gamers gewend om te zoeken naar een optimaal antwoord dat ons het beste resultaat oplevert. Daarvan is bij Cyberpunk 2077 geen sprake. Nou ja, het is wel zo dat bepaalde beslissingen uiteindelijk beter uitpakken dan anderen, maar er is geen manier om dat tijdens het gesprek uit te vogelen.

De dialogen in het spel zijn ontworpen om jou een stem te geven. Letterlijk en figuurlijk. Jouw daden hebben betekenis en bepalen niet alleen jouw lot, maar ook dat van heel veel andere Night City-bewoners. De beste manier om de dialogen te benaderen is alsof je een rol speelt: kies zoals jij wil dat jouw V zich in de wereld gedraagt. En doe dat omdat het spelen van iemand anders in die wereld leuk is, niet omdat je denkt dat je daarmee het spel probeert te winnen. Winnen is subjectief. Het gaat om de reis, niet om het einde.

©GMRimport

Tip 6: Jij bent de baas

Misschien wel de belangrijkste les is dat het spel, zeker gedurende de eerste uren, lineair lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Je krijgt al vrij snel een aantal zijmissies aangeboden en het is makkelijk om die te vergeten tijdens de emotionele achtbaan van V’s verhaal. Onthoud dat er zelden echte tijdsdruk is, en je best van het gebaande pad af mag wijken. Sterker nog: doe dat vooral. Ga op onderzoek, pak die kleine missie op, loop dat steegje in. De wereld van Cyberpunk 2077 zit zo barstensvol details en onvermoede avonturen, dat het zonde zou zijn om er te snel doorheem te sjezen. Neem dus je tijd en wees niet bang om even je eigen weg te zoeken. Dan haal je veel meer uit de game!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!