Beginnerstips voor Cyberpunk 2077
Nieuws

Beginnerstips voor Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 is een gigantische game met heel veel zijmissies en een uitgebreid verhaal. Het spel zit ook vol met beslissingen en opties die zeker niet meteen duidelijk zijn. Daarom helpen we je met je eerste stappen in Night City met enkele beginnerstips. Dit artikel bevat geen spoilers.

Tip 1: Je levenspad is niet je ‘klasse’.

De eerste beslissing die je neemt aan het begin van de game is welk levenspad jouw ‘V’ bewandelt. Je kan kiezen tussen Corpo (zeg maar ‘zakenman’), Straatschoffie of Nomade. De keuze bepaalt hoe de eerste uren van de game verlopen, en welke plek je het spel begint. Dit zijn dus beslissingen die de sfeer van je personage bepalen (en je een goede reden geven om ooit nog eens te herspelen met een nieuw levenspad), maar ze hebben geen invloed op je vaardigheden.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil. Daarvoor bepalen je statistieken en je ‘perks’ welk arsenaal aan opties je tot je beschikking hebt, niet je levensverhaal. Kies dus vooral het levenspad dat jou het meeste aanspreekt en maak je geen zorgen over je vaardigheden.

©GMRimport

Tip 2: Gebruik je stash regelmatig

Net zoals in veel andere rpgs kun je enorm veel spullen oppakken in Cyberpunk 2077. Het is niet moeilijk om na een uurtje spelen genoeg hardware op zak te hebben om het leger van een klein land te bewapenen. Je draagvermogen is niet eindeloos, dus op een zeker moment krijg je de gevreesde waarschuwing dat je te veel bij je hebt, en kun je niet meer rennen.

Aangezien heel veel spullen die je verzamelt bruikbaar zijn voor het uitgebreide craftingsysteem, is het aan te raden om je spullen niet lukraak te droppen. Gebruik liever je ‘stash’, ofwel opbergruimte. Deze is vanuit elk appartement dat je bezit te benaderen, net zoals de stash in The Witcher 3 overal dezelfde inhoud vertoont. Maak er een goede gewoonte van om elke keer dat je thuiskomt je overtollige spullen te droppen, zodat je later kan beslissen of je ze uit elkaar wilt halen voor onderdelen of ergens wil verkopen.

©GMRimport

Tip 3: Spendeer je perk-punten niet te snel

Als je in level omhooggaat, krijg je punten die je kan gebruiken om je statistieken op te waarderen (lichaam, intelligentie, etcetera). Daarnaast ontvang je ook perk-points. Die laatste gebruik je om nieuwe vaardigheden te krijgen via tech trees die gekoppeld zijn aan je hoofdstatistieken.

Zeker de eerste uren is het beter om die perk-punten even te bewaren tot je zeker weet in welke richting je V wil laten groeien. De meest basale dingen (sluipen, schieten, zwaardvechten en hacken) kun je meteen al, maar de nieuwe perk-vaardigheden kun je gebruiken om sterker te worden in bepaalde richtingen en nieuwe trucjes te leren. Het is mogelijk om je perks te resetten, maar dat is behoorlijk prijzig. Wacht dus even om te ontdekken wat je het leukste vindt om te doen.

Er zijn sowieso geen ‘klassen’ in Cyberpunk 2077. Het staat je volledig vrij om je personage te spelen zoals jij dat wil.

-

Tip 4: Hack alle dingen

Een krachtig wapen in het arsenaal van V is het vermogen om te hacken. Dat vermogen wordt bepaald door het operating system in V’s lichaam. Zo heb je een bepaalde hoeveelheid ‘ram’ dat bepaalt welke hacks je kan gebruiken en hoe lang het duurt voor een hack weer opnieuw te gebruiken is.

Er zijn twee soorten hacks: ‘quick hacks’ en ‘access point hacks’. Die laatste draaien om het toegang krijgen tot bijvoorbeeld computers of antennes. Daarvoor moet je in fysiek contact staan met het object.

Quick hacks doe je op afstand en spelen een grote rol in confrontaties met vijanden. Zo kun je vijanden tijdelijk verblinden of hen op afstand kortsluiting geven. Ook kan je voorwerpen op afstand aan- en uitzetten, waarmee je vijanden tijdelijk kan afleiden. Vooral als je van sluipen houdt, is hacken ideaal. Scan dus regelmatig de omgeving om te zien wat er allemaal hackbaar is, want dat geeft vaak unieke en onvermoede opties om langs een obstakel te komen.

©GMRimport

Tip 5: Speel een rol

Een groot deel van de game bestaat uit dialogen en de keuzes die je daarin maakt. Vaak zijn wij als gamers gewend om te zoeken naar een optimaal antwoord dat ons het beste resultaat oplevert. Daarvan is bij Cyberpunk 2077 geen sprake. Nou ja, het is wel zo dat bepaalde beslissingen uiteindelijk beter uitpakken dan anderen, maar er is geen manier om dat tijdens het gesprek uit te vogelen.

De dialogen in het spel zijn ontworpen om jou een stem te geven. Letterlijk en figuurlijk. Jouw daden hebben betekenis en bepalen niet alleen jouw lot, maar ook dat van heel veel andere Night City-bewoners. De beste manier om de dialogen te benaderen is alsof je een rol speelt: kies zoals jij wil dat jouw V zich in de wereld gedraagt. En doe dat omdat het spelen van iemand anders in die wereld leuk is, niet omdat je denkt dat je daarmee het spel probeert te winnen. Winnen is subjectief. Het gaat om de reis, niet om het einde.

©GMRimport

Tip 6: Jij bent de baas

Misschien wel de belangrijkste les is dat het spel, zeker gedurende de eerste uren, lineair lijkt, maar dat eigenlijk niet is. Je krijgt al vrij snel een aantal zijmissies aangeboden en het is makkelijk om die te vergeten tijdens de emotionele achtbaan van V’s verhaal. Onthoud dat er zelden echte tijdsdruk is, en je best van het gebaande pad af mag wijken. Sterker nog: doe dat vooral. Ga op onderzoek, pak die kleine missie op, loop dat steegje in. De wereld van Cyberpunk 2077 zit zo barstensvol details en onvermoede avonturen, dat het zonde zou zijn om er te snel doorheem te sjezen. Neem dus je tijd en wees niet bang om even je eigen weg te zoeken. Dan haal je veel meer uit de game!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!