Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla
Nieuws

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla

Er valt niet te twisten over de omvang van Assassin’s Creed Valhalla. Afgelopen jaar ontving de game nog eens twee flinke uitbreidingen: mythologische uitstapjes naar de rijken van Asgard en Jotunheim. Met Dawn of Ragnarök laat Ubisoft weten dat de koek nog niet op is, al is het nu vooral de vraag of de magen van spelers onderhand niet zijn gevuld.

Het is voor dat een Assassin’s Creed-game een tweede jaar wordt ondersteund met aanvullende content. Dat ging afgelopen december van start met de zogenaamde Crossover Stories tussen Valhalla en Odyssey, waarvan laatstgenoemde eerder de Fate of Atlantis-uitbreiding ontving. Dawn of Ragnarök tilt dat concept naar een niveau en brengt spelers naar het prachtige, maar duistere Svartalfheim.

©GMRimport

Dwergen in ballingschap

In plaats van protagonist Eivor nemen spelers in Dawn of Ragnarök de rol aan van Havi, beter bekend als oppergod Odin. Odins zoon is namelijk gevangen genomen door de Muspels uit het rijk Muspelheim, die Svartalfheim zijn binnengevallen en de plaatselijke dwergen de bergen in hebben gejaagd. Gezien de dwergen zijn of haar (spelers kiezen wederom het geslacht van het personage) enige bondgenoten zijn, zit er voor Havi niets anders op dan hun schuilplaatsen opsporen en het vertrouwen van het norse volk te winnen. Daarvoor zullen spelers verschillende tekens en aanwijzingen moeten vinden in de dichtbegroeide wereld van Svartalfheim.

Dankzij het verdwijnen van de dwergen ligt de wereld er rustig bij; de enige vorm van leven is te vinden in de dorpen vol hoge gebouwen die destijds door de dwergen zijn gebouwd. Het resultaat is dat de spelwereld meer verticaliteit biedt dan de hoofdgame voor Valhalla, een welkome verandering voor liefhebbers van parkour. Los van de mooie gebouwen heeft Svartalfheim echter niet de fantasievolle uitstraling die je wellucht van een mythische wereld verwacht, maar de regio weet desalniettemin te imponeren met haar grootte.

©GMRimport

Bekende krachten in een nieuw jasje

In de duistere smederijen van Svartalfheim neemt Havi nieuwe missies aan van de lokale dwergen. Die rusten hem ook uit met een nieuwe bracer, de Hugr Rip, waarmee het mogelijk is de krachten van gestorven vijanden over te nemen. Zo kan Havi in een raaf veranderen en vrij rondvliegen en zelfs vijanden te lijf gaan. Hoewel dit nieuwe gameplayelement om ongezien op hoge plekken te komen lekker eenvoudig maakt, lijkt het wel afbreuk te doen aan de parkourgameplay waar de franchise ooit bekend om stond. Daarnaast oogt het identiek als met de raaf Synin op verkenningstocht gaan in de basisgame. Het enige verschil is dat je nu de raaf zelf bent.

Het lijkt erop dat Dawn of Ragnarök meer elementen recyclet. Zo kan Havi tijdelijk veranderen in een Muspel waardoor vijanden hem niet aanvallen: feitelijk hetzelfde als je mengen in een menigte om ongezien te blijven. Het valt daarom te bezien hoeveel nieuwe krachten de uitbreiding daadwerkelijk biedt.

Het is overigens mogelijk om slechts twee krachten tegelijk uit te rusten, en bovendien zin de krachten van neergeslagen vijanden willekeurig. Daardoor moet je leren omgaan met en anticiperen op de krachten die je voorgeschoteld krijgt. In plaats van veranderen in een Muspel moet je het soms bijvoorbeeld doen met de kracht om doden tot leven te wekken als bondgenoten. Een subtiele infiltratie kan daarmee zomaar veranderen in een ouderwetse slachtpartij.

De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

-

Heet onder de voeten

Naast de nieuwe krachten heeft Havi ook een nieuw type wapen tot zijn of haar beschikking: de Atgeir, een speer met een flinke mes aan het uiteinde. Het lange wapen biedt mogelijkheden om ver reikende aanvallen te combineren met flinke knockbacks, volgens Ubisoft een nieuwe gameplaystijl ten opzichte van de basisgame. In actie ziet de Atgeir er in ieder geval iets minder zweverig uit en lijkt wapen erg fijn om te gebruiken tegen de Muspels.

Die vurige wezens lijken trouwens behoorlijk op de vijanden die we tegenkwamen in Engeland, op een paar dingen na. De belangrijkste is dat Muspels vuur uit de grond kunnen toveren, wat enige uitdaging uit lijkt te bieden. Aan de andere kant gooit het de gameplay uit het origineel niet volledig op de schop. De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

©GMRimport

Hetzelfde, in een iets ander jasje

Het moge duidelijk zijn dat Dawn of Ragnarök voortborduurt op de basis die Valhalla legde. Zij die hoopten op een frisse wind zullen van een koude kermis thuiskomen, al hebben we nog niet veel gezien van de het nieuwe Svartalfheim om daar een definitief oordeel over te vellen. Als je niet genoeg kan krijgen van Valhalla, dan belooft Dawn of Ragnarök in ieder geval een fijne, grote uitbreiding te zijn met een potentieel geinige gimmick.

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök verschijnt op 10 maart voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!