Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla
Nieuws

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök is nog meer Valhalla

Er valt niet te twisten over de omvang van Assassin’s Creed Valhalla. Afgelopen jaar ontving de game nog eens twee flinke uitbreidingen: mythologische uitstapjes naar de rijken van Asgard en Jotunheim. Met Dawn of Ragnarök laat Ubisoft weten dat de koek nog niet op is, al is het nu vooral de vraag of de magen van spelers onderhand niet zijn gevuld.

Het is voor dat een Assassin’s Creed-game een tweede jaar wordt ondersteund met aanvullende content. Dat ging afgelopen december van start met de zogenaamde Crossover Stories tussen Valhalla en Odyssey, waarvan laatstgenoemde eerder de Fate of Atlantis-uitbreiding ontving. Dawn of Ragnarök tilt dat concept naar een niveau en brengt spelers naar het prachtige, maar duistere Svartalfheim.

©GMRimport

Dwergen in ballingschap

In plaats van protagonist Eivor nemen spelers in Dawn of Ragnarök de rol aan van Havi, beter bekend als oppergod Odin. Odins zoon is namelijk gevangen genomen door de Muspels uit het rijk Muspelheim, die Svartalfheim zijn binnengevallen en de plaatselijke dwergen de bergen in hebben gejaagd. Gezien de dwergen zijn of haar (spelers kiezen wederom het geslacht van het personage) enige bondgenoten zijn, zit er voor Havi niets anders op dan hun schuilplaatsen opsporen en het vertrouwen van het norse volk te winnen. Daarvoor zullen spelers verschillende tekens en aanwijzingen moeten vinden in de dichtbegroeide wereld van Svartalfheim.

Dankzij het verdwijnen van de dwergen ligt de wereld er rustig bij; de enige vorm van leven is te vinden in de dorpen vol hoge gebouwen die destijds door de dwergen zijn gebouwd. Het resultaat is dat de spelwereld meer verticaliteit biedt dan de hoofdgame voor Valhalla, een welkome verandering voor liefhebbers van parkour. Los van de mooie gebouwen heeft Svartalfheim echter niet de fantasievolle uitstraling die je wellucht van een mythische wereld verwacht, maar de regio weet desalniettemin te imponeren met haar grootte.

©GMRimport

Bekende krachten in een nieuw jasje

In de duistere smederijen van Svartalfheim neemt Havi nieuwe missies aan van de lokale dwergen. Die rusten hem ook uit met een nieuwe bracer, de Hugr Rip, waarmee het mogelijk is de krachten van gestorven vijanden over te nemen. Zo kan Havi in een raaf veranderen en vrij rondvliegen en zelfs vijanden te lijf gaan. Hoewel dit nieuwe gameplayelement om ongezien op hoge plekken te komen lekker eenvoudig maakt, lijkt het wel afbreuk te doen aan de parkourgameplay waar de franchise ooit bekend om stond. Daarnaast oogt het identiek als met de raaf Synin op verkenningstocht gaan in de basisgame. Het enige verschil is dat je nu de raaf zelf bent.

Het lijkt erop dat Dawn of Ragnarök meer elementen recyclet. Zo kan Havi tijdelijk veranderen in een Muspel waardoor vijanden hem niet aanvallen: feitelijk hetzelfde als je mengen in een menigte om ongezien te blijven. Het valt daarom te bezien hoeveel nieuwe krachten de uitbreiding daadwerkelijk biedt.

Het is overigens mogelijk om slechts twee krachten tegelijk uit te rusten, en bovendien zin de krachten van neergeslagen vijanden willekeurig. Daardoor moet je leren omgaan met en anticiperen op de krachten die je voorgeschoteld krijgt. In plaats van veranderen in een Muspel moet je het soms bijvoorbeeld doen met de kracht om doden tot leven te wekken als bondgenoten. Een subtiele infiltratie kan daarmee zomaar veranderen in een ouderwetse slachtpartij.

De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

-

Heet onder de voeten

Naast de nieuwe krachten heeft Havi ook een nieuw type wapen tot zijn of haar beschikking: de Atgeir, een speer met een flinke mes aan het uiteinde. Het lange wapen biedt mogelijkheden om ver reikende aanvallen te combineren met flinke knockbacks, volgens Ubisoft een nieuwe gameplaystijl ten opzichte van de basisgame. In actie ziet de Atgeir er in ieder geval iets minder zweverig uit en lijkt wapen erg fijn om te gebruiken tegen de Muspels.

Die vurige wezens lijken trouwens behoorlijk op de vijanden die we tegenkwamen in Engeland, op een paar dingen na. De belangrijkste is dat Muspels vuur uit de grond kunnen toveren, wat enige uitdaging uit lijkt te bieden. Aan de andere kant gooit het de gameplay uit het origineel niet volledig op de schop. De hack & slash-gameplay van het origineel speelt best lekker, maar het is de vraag of het vechtsysteem nog eens 40 uur leuk blijft.

©GMRimport

Hetzelfde, in een iets ander jasje

Het moge duidelijk zijn dat Dawn of Ragnarök voortborduurt op de basis die Valhalla legde. Zij die hoopten op een frisse wind zullen van een koude kermis thuiskomen, al hebben we nog niet veel gezien van de het nieuwe Svartalfheim om daar een definitief oordeel over te vellen. Als je niet genoeg kan krijgen van Valhalla, dan belooft Dawn of Ragnarök in ieder geval een fijne, grote uitbreiding te zijn met een potentieel geinige gimmick.

Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök verschijnt op 10 maart voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!