Alles wat we weten over de toekomst van Assassin's Creed
Nieuws

Alles wat we weten over de toekomst van Assassin's Creed

Ubisoft heeft tijdens een recente presentatie de toekomst van de Assassin’s Creed-reeks uit de doeken gedaan. Mirage, Hexe, Red, Jade en Infinity; door de warboel aan namen zie je door de bomen het bos misschien niet meer. In dit overzicht zetten we alle toekomstige Assassin’s Creed-games uiteen.

Assassin’s Creed zit in een bijzondere positie. Met het afronden van de Origins-saga is de reeks bij een nieuw kruispunt aangekomen. Enerzijds wil Ubisoft terug naar wat de eerste games uit de reeks een groot succes maakten, anderzijds kiest het bedrijf ook een nieuwe richting voor de toekomst. Het gevolg is tal van games, spin-offs en zelfs een Netflix-serie.

Assassin’s Creed Mirage 

Mirage is het eerste puzzelstukje in de toekomst van de reeks. Deze game wordt geprofileerd als een terugkeer naar wat Assassin’s Creed in de begindagen van de franchise zo geliefd maakte. Qua gameplay vertaalt dit zich vooral naar een nadruk op rondsluipen, parkoers en sluipmoorden met het iconische verborgen mes.

©GMRimport

De game speelt zich af in de negende eeuw, waarin Bagdad centraal staat als stad om te verkennen. Dit doe je met Basim Ibn Ishaq, een van de kompanen van Eivor uit Assassin’s Creed Valhalla. In deze nieuwe game speel je met een jongere versie van het personage - het gaat dus om een prequel.

Mirage wordt geprofileerd als een kortere game in de reeks die spelers rond de twintig uur vermaak moet bieden. Daarom ligt het prijskaartje met 49,99 euro een stuk lager. Oorspronkelijk zou de game een uitbreiding worden voor Assassin’s Creed Valhalla, waarbij de mechanics van de oudere titels als liefdesbrief moesten dienen, maar dan met de nieuwe technologie die de reeks sinds Origins hanteert. Uiteindelijk heeft men besloten er een losstaand avontuur van te maken. Mirage verschijnt ergens in 2023.

Assassin’s Creed Infinity 

Na Assassin’s Creed Mirage slaat Ubisoft een nieuwe richting in met de populaire reeks. Daar is Assassin’s Creed Infinity voor ontwikkeld, een platform dat dient als specifieke hub om nieuwe Assassin’s Creed-avonturen op uit te brengen. De precieze vorm die dit aanneemt is nog niet bekend, maar we kunnen ons voorstellen dat Infinity gaat lijken op de Animus, waarbij games als Project Red en Project Hexe als DNA ingevoerd worden om de games te spelen. 

©GMRimport

Zo laat uitvoerend producent Marc-Alexis Côté doorschijnen in ieder geval. “Abstract gezien willen we dat Infinity je Animus is”, vertelt Côté in een interview met IGN. “Het is je DNA-verkenner op je desktop. Jij bent het personage in het hoofdverhaal.”

Infinity belooft meer opties te krijgen dan een simpel platform om de nieuwe games op uit te brengen. Deze titel speelt zich af in de hedendaagse tijdlijn van de reeks, waardoor dit onderdeel in toekomstige games niet meer verweven wordt met dat van de personages uit het verleden. Ubisoft is nog vaag over hoe de verhaallijn in hedendaagse tijd precies vorm krijgt en stelt dat deze over de jaren zal evolueren.

Wanneer Infinity verschijnt is nog onduidelijk. Ook is het nog niet bekend waar Infinity op uit gaat komen, al zouden pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S de meest logische keuzes zijn. Een traditionele game is het in ieder geval niet. Het lijkt eerder op een springplank die je brengt naar de verschillende Assassin’s Creed-games die na Mirage verschijnen.

Assassin’s Creed: Codename Red 

De titel die waarschijnlijk als eerste via Assassin’s Creed Infinity gaat uitkomen, draagt momenteel de codenaam Red. Details zijn schaars, maar Ubisoft luistert met dit spel eindelijk naar de smeekgebeden die fans al jaren hebben. De game speelt zich namelijk af in feodaal Japan. In deze openwereld-rpg – de game houdt de huidige gameplaystijl van games als Valhalla en Odyssey aan – kruip je in de huid van een shinobi. Meer details heeft ontwikkelaar Ubisoft Quebec nog niet bekendgemaakt.

©GMRimport

De ontwikkelaar leverde eerder al Odyssey in 2018 en Freedom Cry, de uitbreiding van Assassin’s Creed 4: Black Flag, af. Ook was de studio verantwoordelijk voor Immortals Fenyx Rising en hielp men bij tal van andere games in de reeks mee als ondersteunende studio.

Assassin’s Creed: Codename Hexe 

Codename Red is niet de enige Assassin’s Creed-game waarmee Ubisoft Assassin’s Creed Infinity wil inrichten. Ook codenaam Hexe is in ontwikkeling, al zijn hier nog minder details over gedeeld. Het gerucht gaat dat de game zich afspeelt in de 16e eeuw en dat de heksenjacht in Europa centraal staat.

Opvallend is dat Hexe mogelijk een andere gameplayrichting heeft dan Codename Red. Waar de titel in feodaal Japan de route van openwereld-RPG inslaat, moet Hexe een andere structuur hebben. Tevens is het de bedoeling dat Hexe pas verschijnt na Red. 

©GMRimport

Hexe wordt ontwikkeld door Ubisoft Montreal, de studio achter het leeuwendeel van de vroegere Assassin’s Creed-games. Ook Assassin’s Creed Origins en Valhalla kwamen van deze studio. Clint Hocking is de regisseur van de game en ken je als het brein achter Watch Dogs: Legion, Far Cry 2 en de eerste Splinter Cell-games.

Assassin’s Creed: Codename Invictus 

Hexe is niet de enige titel in de reeks die drastische veranderingen met zich meebrengt. Ubisoft heeft namelijk ook Assassin’s Creed: Codename Invictus aangekondigd, een gloednieuwe multiplayergame. De uitgever geeft toe dat er nog flink gesleuteld wordt aan het concept en zelfs het verdienmodel achter de game ligt nog op de tekentafel. Er wordt gekeken of de game free-to-play uitgebracht kan worden.

Côté is niet alleen daarin heel open, want ook het concept van de game zelf is losjes. Zo speelt de uitgever met het idee om eerdere personages uit de reeks te verzamelen in de multiplayergame. Wanneer Invictus moet verschijnen is onduidelijk – ook de manier waarop is nog in nevelen gehuld, al lijkt het ons logisch om het ook via Infinity uit te brengen.

Assassin’s Creed: Codename Jade 

Assassin’s Creed: Codename Jade is de laatste game in de reeks die op zijn minst een projectnaam heeft. Dit is een mobiele game die zich afspeelt in het oude China. Ook dit is een openwereld-rpg, maar dan voor mobiele platformen. Een korte trailer met in-engine-beelden doet vermoeden dat de gameplay vergelijkbaar is met games als Assassin’s Creed Valhalla. Zo zien we een gevleugelde kompaan van de nog naamloze sluipmoordenaar rondvliegen en zien we de Assassin zelf van een hoog gebouw duiken middels de traditionele leap of faith. Een releasedatum voor Jade is er nog niet.

©GMRimport

Assassin’s Creed-projecten voor Netflix 

Jade is niet de enige Assassin’s Creed-game die voor mobiele platformen verschijnt. Er is ook nog een mobiele titel in ontwikkeling die naar Netflix’ mobiele gameplatform komt. Details zijn echter nog zeer schaars. Netflix belooft alleen dat de mobiele game abonnees de mogelijkheid geeft om nog zich nog verder te verdiepen in het universum van Assassin’s Creed.

Het is niet gek om te denken dat deze titel samenhangt met de live-actieserie die in 2020 wereldkundig werd gemaakt door de streamingdienst. Netflix gaat namelijk meerdere series maken rondom de gamereeks, waarvan de eerste een live-actieserie is. Wanneer deze zich afspeelt of wanneer deze verschijnt, is nog niet bekendgemaakt. Hetzelfde geldt voor de mobiele game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error