Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen
Nieuws

Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen

Ratchet & Clank zijn eindelijk terug! Aangezien ons vorige avontuur met het iconische duo alweer vijf jaar geleden was, kunnen we ons goed voorstellen dat je vaardigheden en kennis van de platformserie een beetje roestig zijn geworden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je gelijk goed begint aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Ratchet & Clank: Rift Apart is weliswaar het eerste next-gen avontuur van de Lombax en zijn metalen maatje, maar ontwikkelaar Insomniac blijft trouw aan de originele formule uit de PlayStation 2-dagen. De knotsgekke wapens; het springen en grinden; het reizen tussen planeten: Ratchet & Clank: Rift Apart is laagdrempelig om in te stappen. Maar als je het maximale uit het spel wil halen, moet je wel op een paar dingen letten.

Sla alles kapot

De simpelste vuistregel, maar wel heel essentieel: struin iedere omgeving helemaal af voor verstopte kratjes en sla alles kapot. Dan krijg je namelijk Bolts en Raritarium. Met de rondzwevende boutjes en moertjes koop je vervolgens weer nieuwe wapens, terwijl je Raritarium nodig hebt om die wapens te upgraden. Als je de meest knotsgekke wapens wilt verkrijgen – en dat is juist zo leuk in Ratchet & Clank – dan moet je er dus wel wat voor doen!

©GMRimport

Wissel af tussen je wapens

Het loont om veel verschillende wapens te gebruiken, zelfs als een bepaald wapen je misschien niet helemaal ligt. Door een wapen te gebruiken, verzamel je namelijk XP voor dat specifieke wapentuig en gaat het wapen levels omhoog. Per level brengen je schietijzers meer schade aan of verandert zelfs de manier waarop ze werken. Bovendien ga je tijdens de meer hectischere gevechten rap door je munitie heen, waardoor je genoodzaakt bent terug te vallen op allerlei verschillende wapens. Dan kunnen ze maar beter een zo hoog mogelijk level hebben. Bovendien wordt de game er leuker van als je ook de rare wapens af en toe gebruikt.

Koop niet zomaar ieder wapen

Zelfs als je iedere wereld helemaal uitkamt, heb je verderop in het spel niet genoeg bolts om gelijk ieder nieuw wapen aan te schaffen. Het is daarom slim om niet gelijk ieder wapen te kopen. Het is immers zonde als je bolts hebt verspild aan een wapen waar je niks mee doet, terwijl je daarna bolts tekort komt voor een échte aanwinst aan je arsenaal. Bepaalde meer exotische wapens, zoals de Void Repulsor en de Ricochet, moeten je echt liggen, terwijl wapens als de Warmonger en Lightning Rod wat meer traditionele ‘richt-en-schiet’ wapens zijn. Daar kan iedereen dus wel mee uit de voeten.

©GMRimport

Ontgrendel Trudi’s langeafstandsaanval

Hier hebben we zelf onnodig lang het hoofd over gebroken: Op Sargasso mag je in een zijmissie op de rug van het draakachtige beest Trudi vliegen. Je moet dan een hele zwik Zurpstones verzamelen. Die liggen overal door het level verspreid, maar dankzij Trudi kun je snel van hot naar her vliegen. Alleen… sommige Zurpstones zitten op hoge, volstrekt onbereikbare plekken. Hoe je die bereikt? Nou, door ze met Trudi’s langeafstandsaanval te beschieten. Die langeafstandsaanval ontgrendel je echter pas als je al bijna alle Zurpstones op de grond hebt verzameld en dát legt het spel niet uit. Bespaar jezelf dus maar het gedoe in de lucht, de talloze crashes omdat je toch probeert ze in een fly-by op te pakken, en die verzuchtende ‘Aaaaaaaaaah, dus zó moet dat’; dat hebben wij allemaal al voor je doorstaan.

Hover erop los

Na een paar uurtjes spelen ontgrendel je de Hoverboots. Deze gadget maakt je leven een stuk makkelijker. Je activeert ze door R1 ingedrukt te houden, en met de L2-knop versnel je zelfs nog een beetje. Om te beginnen verplaats je je dan een stuk sneller dan wanneer je loopt, wat erg handig is als je planeten opnieuw bezoekt om de laatste collectibles of een vergeten zijmissie af te strepen. Maar het grootste voordeel van het hoveren, is dat je alle kratten die je aanraakt automatisch reduceert tot splinters. Hover dus na ieder gevecht nog even een rondje door de kamer om alle kistjes die nog overeind staan kapot te maken, en veeg gelijk op een efficiënte manier alle boutjes en moertjes op!

©GMRimport

Verzamel alle collectibles

Voor de een is het een tweede natuur om alle collectibles in een game op te pakken, de ander richt zich op het verhaal en maalt er niet om. Maar in Ratchet & Clank geven de collectibles bepaalde voordelen, waardoor het slim of leuk is om ze hoe dan ook te verzamelen. De Gold Bolts geven je bijvoorbeeld grappige in-game cheats. Je kunt dan bijvoorbeeld iedereen een extra groot of klein hoofd geven, vijanden verder weg meppen of spelen met bepaalde grafische filters. Als je alle Spybots verzamelt, ontgrendel je een nieuw wapen. In de Pocket Dimensions kun je meestal een nieuw stuk armor vinden. En de CraiggerBears? Die zijn weer goed voor een Trophy. De Craiggerbears zijn overigens een eerbetoon aan de in 2019 overleden Insomniac Games artist Craig Goodman. Ook een mooie reden om de beertjes op te sporen.

Kies de moeilijkheidsgraad die jij wil

De moeilijkheidsgraad in Ratchet & Clank: Rift Apart is er puur en alleen voor de speler. Je krijgt geen enkele bonus als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Er is zelfs geen Trophy voor! Kies dus lekker de moeilijkheidsgraad waar jij je comfortabel bij voelt. Blijkt de game toch te makkelijk of te moeilijk? Dan kun je ‘m zelfs direct in het spel aanpassen.

©GMRimport

Verder kunnen we iedereen alleen maar aanraden om lekker te genieten van Ratchet & Clank! Rift Apart drijft je PlayStation 5 tot het uiterste met prachtige plaatjes en kreeg daarom in onze review een 8,5. Heb je zelf nog handige tips voor je medespelers? Deel ze dan vooral hieronder!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!