Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen
Nieuws

Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen

Ratchet & Clank zijn eindelijk terug! Aangezien ons vorige avontuur met het iconische duo alweer vijf jaar geleden was, kunnen we ons goed voorstellen dat je vaardigheden en kennis van de platformserie een beetje roestig zijn geworden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je gelijk goed begint aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Ratchet & Clank: Rift Apart is weliswaar het eerste next-gen avontuur van de Lombax en zijn metalen maatje, maar ontwikkelaar Insomniac blijft trouw aan de originele formule uit de PlayStation 2-dagen. De knotsgekke wapens; het springen en grinden; het reizen tussen planeten: Ratchet & Clank: Rift Apart is laagdrempelig om in te stappen. Maar als je het maximale uit het spel wil halen, moet je wel op een paar dingen letten.

Sla alles kapot

De simpelste vuistregel, maar wel heel essentieel: struin iedere omgeving helemaal af voor verstopte kratjes en sla alles kapot. Dan krijg je namelijk Bolts en Raritarium. Met de rondzwevende boutjes en moertjes koop je vervolgens weer nieuwe wapens, terwijl je Raritarium nodig hebt om die wapens te upgraden. Als je de meest knotsgekke wapens wilt verkrijgen – en dat is juist zo leuk in Ratchet & Clank – dan moet je er dus wel wat voor doen!

©GMRimport

Wissel af tussen je wapens

Het loont om veel verschillende wapens te gebruiken, zelfs als een bepaald wapen je misschien niet helemaal ligt. Door een wapen te gebruiken, verzamel je namelijk XP voor dat specifieke wapentuig en gaat het wapen levels omhoog. Per level brengen je schietijzers meer schade aan of verandert zelfs de manier waarop ze werken. Bovendien ga je tijdens de meer hectischere gevechten rap door je munitie heen, waardoor je genoodzaakt bent terug te vallen op allerlei verschillende wapens. Dan kunnen ze maar beter een zo hoog mogelijk level hebben. Bovendien wordt de game er leuker van als je ook de rare wapens af en toe gebruikt.

Koop niet zomaar ieder wapen

Zelfs als je iedere wereld helemaal uitkamt, heb je verderop in het spel niet genoeg bolts om gelijk ieder nieuw wapen aan te schaffen. Het is daarom slim om niet gelijk ieder wapen te kopen. Het is immers zonde als je bolts hebt verspild aan een wapen waar je niks mee doet, terwijl je daarna bolts tekort komt voor een échte aanwinst aan je arsenaal. Bepaalde meer exotische wapens, zoals de Void Repulsor en de Ricochet, moeten je echt liggen, terwijl wapens als de Warmonger en Lightning Rod wat meer traditionele ‘richt-en-schiet’ wapens zijn. Daar kan iedereen dus wel mee uit de voeten.

©GMRimport

Ontgrendel Trudi’s langeafstandsaanval

Hier hebben we zelf onnodig lang het hoofd over gebroken: Op Sargasso mag je in een zijmissie op de rug van het draakachtige beest Trudi vliegen. Je moet dan een hele zwik Zurpstones verzamelen. Die liggen overal door het level verspreid, maar dankzij Trudi kun je snel van hot naar her vliegen. Alleen… sommige Zurpstones zitten op hoge, volstrekt onbereikbare plekken. Hoe je die bereikt? Nou, door ze met Trudi’s langeafstandsaanval te beschieten. Die langeafstandsaanval ontgrendel je echter pas als je al bijna alle Zurpstones op de grond hebt verzameld en dát legt het spel niet uit. Bespaar jezelf dus maar het gedoe in de lucht, de talloze crashes omdat je toch probeert ze in een fly-by op te pakken, en die verzuchtende ‘Aaaaaaaaaah, dus zó moet dat’; dat hebben wij allemaal al voor je doorstaan.

Hover erop los

Na een paar uurtjes spelen ontgrendel je de Hoverboots. Deze gadget maakt je leven een stuk makkelijker. Je activeert ze door R1 ingedrukt te houden, en met de L2-knop versnel je zelfs nog een beetje. Om te beginnen verplaats je je dan een stuk sneller dan wanneer je loopt, wat erg handig is als je planeten opnieuw bezoekt om de laatste collectibles of een vergeten zijmissie af te strepen. Maar het grootste voordeel van het hoveren, is dat je alle kratten die je aanraakt automatisch reduceert tot splinters. Hover dus na ieder gevecht nog even een rondje door de kamer om alle kistjes die nog overeind staan kapot te maken, en veeg gelijk op een efficiënte manier alle boutjes en moertjes op!

©GMRimport

Verzamel alle collectibles

Voor de een is het een tweede natuur om alle collectibles in een game op te pakken, de ander richt zich op het verhaal en maalt er niet om. Maar in Ratchet & Clank geven de collectibles bepaalde voordelen, waardoor het slim of leuk is om ze hoe dan ook te verzamelen. De Gold Bolts geven je bijvoorbeeld grappige in-game cheats. Je kunt dan bijvoorbeeld iedereen een extra groot of klein hoofd geven, vijanden verder weg meppen of spelen met bepaalde grafische filters. Als je alle Spybots verzamelt, ontgrendel je een nieuw wapen. In de Pocket Dimensions kun je meestal een nieuw stuk armor vinden. En de CraiggerBears? Die zijn weer goed voor een Trophy. De Craiggerbears zijn overigens een eerbetoon aan de in 2019 overleden Insomniac Games artist Craig Goodman. Ook een mooie reden om de beertjes op te sporen.

Kies de moeilijkheidsgraad die jij wil

De moeilijkheidsgraad in Ratchet & Clank: Rift Apart is er puur en alleen voor de speler. Je krijgt geen enkele bonus als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Er is zelfs geen Trophy voor! Kies dus lekker de moeilijkheidsgraad waar jij je comfortabel bij voelt. Blijkt de game toch te makkelijk of te moeilijk? Dan kun je ‘m zelfs direct in het spel aanpassen.

©GMRimport

Verder kunnen we iedereen alleen maar aanraden om lekker te genieten van Ratchet & Clank! Rift Apart drijft je PlayStation 5 tot het uiterste met prachtige plaatjes en kreeg daarom in onze review een 8,5. Heb je zelf nog handige tips voor je medespelers? Deel ze dan vooral hieronder!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!