Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen
Nieuws

Zeven tips om goed aan Ratchet & Clank: Rift Apart te beginnen

Ratchet & Clank zijn eindelijk terug! Aangezien ons vorige avontuur met het iconische duo alweer vijf jaar geleden was, kunnen we ons goed voorstellen dat je vaardigheden en kennis van de platformserie een beetje roestig zijn geworden. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat je gelijk goed begint aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Ratchet & Clank: Rift Apart is weliswaar het eerste next-gen avontuur van de Lombax en zijn metalen maatje, maar ontwikkelaar Insomniac blijft trouw aan de originele formule uit de PlayStation 2-dagen. De knotsgekke wapens; het springen en grinden; het reizen tussen planeten: Ratchet & Clank: Rift Apart is laagdrempelig om in te stappen. Maar als je het maximale uit het spel wil halen, moet je wel op een paar dingen letten.

Sla alles kapot

De simpelste vuistregel, maar wel heel essentieel: struin iedere omgeving helemaal af voor verstopte kratjes en sla alles kapot. Dan krijg je namelijk Bolts en Raritarium. Met de rondzwevende boutjes en moertjes koop je vervolgens weer nieuwe wapens, terwijl je Raritarium nodig hebt om die wapens te upgraden. Als je de meest knotsgekke wapens wilt verkrijgen – en dat is juist zo leuk in Ratchet & Clank – dan moet je er dus wel wat voor doen!

©GMRimport

Wissel af tussen je wapens

Het loont om veel verschillende wapens te gebruiken, zelfs als een bepaald wapen je misschien niet helemaal ligt. Door een wapen te gebruiken, verzamel je namelijk XP voor dat specifieke wapentuig en gaat het wapen levels omhoog. Per level brengen je schietijzers meer schade aan of verandert zelfs de manier waarop ze werken. Bovendien ga je tijdens de meer hectischere gevechten rap door je munitie heen, waardoor je genoodzaakt bent terug te vallen op allerlei verschillende wapens. Dan kunnen ze maar beter een zo hoog mogelijk level hebben. Bovendien wordt de game er leuker van als je ook de rare wapens af en toe gebruikt.

Koop niet zomaar ieder wapen

Zelfs als je iedere wereld helemaal uitkamt, heb je verderop in het spel niet genoeg bolts om gelijk ieder nieuw wapen aan te schaffen. Het is daarom slim om niet gelijk ieder wapen te kopen. Het is immers zonde als je bolts hebt verspild aan een wapen waar je niks mee doet, terwijl je daarna bolts tekort komt voor een échte aanwinst aan je arsenaal. Bepaalde meer exotische wapens, zoals de Void Repulsor en de Ricochet, moeten je echt liggen, terwijl wapens als de Warmonger en Lightning Rod wat meer traditionele ‘richt-en-schiet’ wapens zijn. Daar kan iedereen dus wel mee uit de voeten.

©GMRimport

Ontgrendel Trudi’s langeafstandsaanval

Hier hebben we zelf onnodig lang het hoofd over gebroken: Op Sargasso mag je in een zijmissie op de rug van het draakachtige beest Trudi vliegen. Je moet dan een hele zwik Zurpstones verzamelen. Die liggen overal door het level verspreid, maar dankzij Trudi kun je snel van hot naar her vliegen. Alleen… sommige Zurpstones zitten op hoge, volstrekt onbereikbare plekken. Hoe je die bereikt? Nou, door ze met Trudi’s langeafstandsaanval te beschieten. Die langeafstandsaanval ontgrendel je echter pas als je al bijna alle Zurpstones op de grond hebt verzameld en dát legt het spel niet uit. Bespaar jezelf dus maar het gedoe in de lucht, de talloze crashes omdat je toch probeert ze in een fly-by op te pakken, en die verzuchtende ‘Aaaaaaaaaah, dus zó moet dat’; dat hebben wij allemaal al voor je doorstaan.

Hover erop los

Na een paar uurtjes spelen ontgrendel je de Hoverboots. Deze gadget maakt je leven een stuk makkelijker. Je activeert ze door R1 ingedrukt te houden, en met de L2-knop versnel je zelfs nog een beetje. Om te beginnen verplaats je je dan een stuk sneller dan wanneer je loopt, wat erg handig is als je planeten opnieuw bezoekt om de laatste collectibles of een vergeten zijmissie af te strepen. Maar het grootste voordeel van het hoveren, is dat je alle kratten die je aanraakt automatisch reduceert tot splinters. Hover dus na ieder gevecht nog even een rondje door de kamer om alle kistjes die nog overeind staan kapot te maken, en veeg gelijk op een efficiënte manier alle boutjes en moertjes op!

©GMRimport

Verzamel alle collectibles

Voor de een is het een tweede natuur om alle collectibles in een game op te pakken, de ander richt zich op het verhaal en maalt er niet om. Maar in Ratchet & Clank geven de collectibles bepaalde voordelen, waardoor het slim of leuk is om ze hoe dan ook te verzamelen. De Gold Bolts geven je bijvoorbeeld grappige in-game cheats. Je kunt dan bijvoorbeeld iedereen een extra groot of klein hoofd geven, vijanden verder weg meppen of spelen met bepaalde grafische filters. Als je alle Spybots verzamelt, ontgrendel je een nieuw wapen. In de Pocket Dimensions kun je meestal een nieuw stuk armor vinden. En de CraiggerBears? Die zijn weer goed voor een Trophy. De Craiggerbears zijn overigens een eerbetoon aan de in 2019 overleden Insomniac Games artist Craig Goodman. Ook een mooie reden om de beertjes op te sporen.

Kies de moeilijkheidsgraad die jij wil

De moeilijkheidsgraad in Ratchet & Clank: Rift Apart is er puur en alleen voor de speler. Je krijgt geen enkele bonus als je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Er is zelfs geen Trophy voor! Kies dus lekker de moeilijkheidsgraad waar jij je comfortabel bij voelt. Blijkt de game toch te makkelijk of te moeilijk? Dan kun je ‘m zelfs direct in het spel aanpassen.

Verder kunnen we iedereen alleen maar aanraden om lekker te genieten van Ratchet & Clank! Rift Apart drijft je PlayStation 5 tot het uiterste met prachtige plaatjes en kreeg daarom in onze review een 8,5. Heb je zelf nog handige tips voor je medespelers? Deel ze dan vooral hieronder!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!