Win een 2 TB Samsung 980 Pro-SSD voor je PlayStation 5
Nieuws

Win een 2 TB Samsung 980 Pro-SSD voor je PlayStation 5

Als je niet genoeg opslagruimte hebt op je PS5, dan is deze prijsvraag iets voor jou! Je kan namelijk een Samsung 980 Pro Heatsink SSD met maar liefst 2 TB opslag winnen!

Dit artikel is een partnerbijdrage van Samsung. Lees hier wat dit betekent.

Net als vorige keer zetten we de SSD gelijk vol met maar liefst vijf games naar keuze, zodat je direct iets hebt om de nieuwe Samsung 980 Pro Heatsink mee te vullen. Meedoen is simpel: vul in het onderstaande formulier in met de vijf top PS5-titels die jij zou willen winnen en wie weet ontvang jij een SSD met die vijf games! 

Waarom een Samsung 980 Heatsink ?

Een Samsung 980 Heatsink is een compact kaartje dat in het M.2-slot van de PlayStation 5 past en véél hogere snelheden dan een klassieke harde schijf biedt. Dat komt doordat de bestanden worden verstuurd via de NVMe-interface, waarbij de 4e generatie PCIe zoals de 1 TB 980 PRO met Heatsink PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD van Samsung leessnelheden tot wel 7000 MB per seconde behaalt. Ter vergelijking, dat is bijna twaalf keer zo snel dan andere SSD's die hun data via de SATA-interface versturen en 47 keer zo snel als de ouderwetse harde schijf zoals die in de PS4. 

©GMRimport

Om de schijfruimte van je PS5 te upgraden, is specifiek een NVMe-SSD met PCIe 4.0 benodigd. Dat komt omdat de PlayStation 5 van zichzelf al een zeer snelle SSD van 5,5 GB per seconde bevat, dus een aanvullende schijf moet dat minstens kunnen bijhouden. 

Die snelheid is onder andere nodig om het supersnelle opstarten van je systeem of games mogelijk te maken, de installatietijd van games en patches te verkorten en natuurlijk om weg te blijven van (lange) laadtijden. Maar belangrijker is dat gameontwikkelaars rekening houden met deze snelheden tijdens het maken van games. 

Op de PS4 ging er bijvoorbeeld veel processorkracht naar datamanagement, zoals het opzoeken van de juiste stukjes data en het uitpakken daarvan. Dat is nu niet meer nodig, dus die kracht kunnen gamemakers juist gebruiken voor hun games. Ontwikkelaars hoeven nu ook geen trucs meer te gebruiken in games om de limieten van de harde schijf te omzeilen.

Zo zagen we regelmatig nauwe gangen en liftsequenties om te verhullen dat het systeem op de achtergrond het volgende gebied in moest laden. Al die voordelen zouden niet mogelijk zijn zonder de snelheid van deze SSD en het is daarom ook niet mogelijk om je PS5 games te spelen vanaf bijvoorbeeld een externe HDD of SSD. 

Bekijk hier onze top tien beste PlayStation 5-games ter inspiratie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!