Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction
Nieuws

Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction

Onlangs kregen wij de kans om na een korte presentatie over Rainbow Six Extraction zelf met de game aan de haal te gaan. In dit artikel bespreken we wat ons opviel tijdens deze vier uur lange speelsessie.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Ubisoft. Lees hier wat dit betekent.

Vanwege de huidige lockdown was het in december 2021 nog steeds niet mogelijk om naar het hoofdkantoor van Ubisoft in Nederland af te reizen voor een speelsessie. Dat mocht de pret echter niet derven, want via een livestream op afstand kregen we toch de kans om Rainbow Six Extraction uit te proberen. Ondanks een aantal te verwachten bugs en crashes verliep dit vrij soepel, waardoor we na vier uur het spel gespeeld te hebben een eerste indruk kunnen geven.

©GMRimport

Focus op co-op

De gameplay van Rainbow Six Extraction is gebaseerd op een gamemodus die tijdelijk speelbaar was in Rainbow Six Siege, namelijk Outbreak. Daarin moesten spelers vijandelijke aliens afweren tijdens een buitenaardse invasie in New Mexico. Dit is tevens de essentie van Rainbow Six Extraction, waarin spelers ook de taak krijgen om in squads van drie spelers buitenaardse aliens te bevechten. Het co-op-element geen loze toevoeging, want goede samenwerking en communicatie tussen spelers is cruciaal om de missies succesvol af te ronden.

©GMRimport

Risico’s

De speler krijgt met zijn squad de taak om verschillende regio’s in de Verenigde Staten te bevrijden van de Archaean-aliens. Dat doen ze door in ieder level een doelstelling te behalen, zoals het uitschakelen van een extra dodelijke vijand of door een vastgesteld punt op de map voor een bepaalde tijd te controleren terwijl grote hoeveelheden aliens aanvallen.

Wanneer een taak succesvol uitgevoerd is krijgt de squad twee opties: Extracten, oftewel de regio verlaten en de bonussen claimen, of doorgaan voor grotere bonussen, met alle risico’s van dien. Het eerste level is vaak vrij simpel, dus zullen spelers nog genoeg levens hebben om veilig door te gaan. Iedere regio bestaat echter uit drie delen, die toenemend moeilijker worden. Zo nu en dan een regio vroegtijdig verlaten om in ieder geval iets aan de missie over te houden, is dus zeker niet onverstandig.

©GMRimport

Missing In Action

Voor iedere missie kunnen de squads kiezen uit Operators, waarvan er bij verschijning achttien in Rainbow Six Extraction beschikbaar zijn. Iedere Operator heeft zijn eigen vaardigheden en specialiteiten voor verschillende taken. Zo kan de ene Operator met tactisch geplaatste bommen en vallen de vijand makkelijk op afstand houden, terwijl de ander zichzelf liever inzet om teamgenoten van levens te voorzien. Gehecht raken aan een specifieke Operator zit er echter niet in, want wanneer de speler doodgaat in een regio, blijft de Operator daar achter met de status ‘Missing In Action’. In een nieuwe missie moet de Squad dan met andere Operators terugkeren om deze Operator te bevrijden, waar een speciaal level aan gewijd is.

Ook als een Operator wél levend uit een regio terugkeert, zal deze ongetwijfeld schade opgelopen hebben. Het duurt dan een aantal rondes voordat de Operator daarvan genezen is, gedurende het dus onverstandig is om deze Operator mee op reis te blijven nemen. Hierdoor stimuleert de game het gebruik van zo veel mogelijk Operators.

©GMRimport

De Archaeans

Een goede samenwerking tussen de Squadleden is dus van cruciaal belang, omdat het bestrijden van de vijand naarmate het spel vordert absoluut geen makkelijke taak is. De aliens, genaamd de Archaeans, verschijnen in tot wel dertien verschillende vormen. Ieder heeft een eigen kracht en manier om de speler te verrassen. Sommige Archaeans zijn snel en agressief, terwijl anderen bij de speler uit de buurt blijven en afstandsaanvallen gebruiken.

Dan zijn er ook nog langzamere aliens die ontploffen wanneer de speler bij ze in buurt komt, of kleinere wezens die aan je blijven plakken en als een teamgenoot ze niet van de speler afslaat, na enkele seconden ontploffen om aanzienlijke schade aan te richten. Sommige levels wemelen van deze beesten, waardoor spelers meer op elkaar staan in te hakken, dan op vijanden.

Ten slotte zijn er natuurlijk de eindbazen, waarvan we er een paar tijdens de speelsessie te zien kregen. Die beschikken over meer levens, berokkenen meer schade, en vereisen daarom een nauwe samenwerking om ze neer te halen. Het bewaren van de speciale krachten van Operators, ammunitie en granaten helpt ook enorm.

©GMRimport

Leveldesign en missies

Hoewel de speler verschillende punten van iedere map in achtereenvolgende speelsessies zal herkennen, is het grootste deel van de map telkens procedureel gegenereerd. Dat betekent dat geen een level twee keer hetzelfde is. Daardoor is een tactische aanpak vereist, waarbij het verkennen van de map met een drone een slimme zet is om zowel de vijanden als de locaties te scouten, zodat de squad niet in nadelige situaties belandt en voor verrassingen komt te staan.

De dertien mogelijke doelstellingen verschillen per missie en bieden ieder hun eigen uitdagingen. Zo moet de squad soms apparaten op de Nests van de aliens plaatsen om zo informatie over ze te vergaren, een alien in leven houden en mee terug smokkelen naar de basis, of drie bommen op verschillende locaties kort na elkaar af laten gaan. Er zit een duidelijk verschil in moeilijkheidsgraad tussen de levels. Zo liepen we tijdens onze speelsessie meermaals een bepaalde doelstelling tegen het lijf, waar we het iedere keer tegen af moesten leggen.

Maelstrom Protocol is de ranked-modus van Rainbow Six Extraction voor de spelers die op zoek zijn naar een extra uitdaging. In plaats van drie levels per regio om te overleven, zijn het er meer dan tien telkens moeilijker wordende levels. Tijdens onze speelsessie wisten we in een paar pogingen niet enorm ver te komen, hoewel dit ook te maken heeft met het feit dat onze Operators nog niet veel levels hadden.

Rainbow Six Extraction verschijnt 20 januari voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Google Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!