Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction
Nieuws

Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction

Onlangs kregen wij de kans om na een korte presentatie over Rainbow Six Extraction zelf met de game aan de haal te gaan. In dit artikel bespreken we wat ons opviel tijdens deze vier uur lange speelsessie.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Ubisoft. Lees hier wat dit betekent.

Vanwege de huidige lockdown was het in december 2021 nog steeds niet mogelijk om naar het hoofdkantoor van Ubisoft in Nederland af te reizen voor een speelsessie. Dat mocht de pret echter niet derven, want via een livestream op afstand kregen we toch de kans om Rainbow Six Extraction uit te proberen. Ondanks een aantal te verwachten bugs en crashes verliep dit vrij soepel, waardoor we na vier uur het spel gespeeld te hebben een eerste indruk kunnen geven.

©GMRimport

Focus op co-op

De gameplay van Rainbow Six Extraction is gebaseerd op een gamemodus die tijdelijk speelbaar was in Rainbow Six Siege, namelijk Outbreak. Daarin moesten spelers vijandelijke aliens afweren tijdens een buitenaardse invasie in New Mexico. Dit is tevens de essentie van Rainbow Six Extraction, waarin spelers ook de taak krijgen om in squads van drie spelers buitenaardse aliens te bevechten. Het co-op-element geen loze toevoeging, want goede samenwerking en communicatie tussen spelers is cruciaal om de missies succesvol af te ronden.

©GMRimport

Risico’s

De speler krijgt met zijn squad de taak om verschillende regio’s in de Verenigde Staten te bevrijden van de Archaean-aliens. Dat doen ze door in ieder level een doelstelling te behalen, zoals het uitschakelen van een extra dodelijke vijand of door een vastgesteld punt op de map voor een bepaalde tijd te controleren terwijl grote hoeveelheden aliens aanvallen.

Wanneer een taak succesvol uitgevoerd is krijgt de squad twee opties: Extracten, oftewel de regio verlaten en de bonussen claimen, of doorgaan voor grotere bonussen, met alle risico’s van dien. Het eerste level is vaak vrij simpel, dus zullen spelers nog genoeg levens hebben om veilig door te gaan. Iedere regio bestaat echter uit drie delen, die toenemend moeilijker worden. Zo nu en dan een regio vroegtijdig verlaten om in ieder geval iets aan de missie over te houden, is dus zeker niet onverstandig.

©GMRimport

Missing In Action

Voor iedere missie kunnen de squads kiezen uit Operators, waarvan er bij verschijning achttien in Rainbow Six Extraction beschikbaar zijn. Iedere Operator heeft zijn eigen vaardigheden en specialiteiten voor verschillende taken. Zo kan de ene Operator met tactisch geplaatste bommen en vallen de vijand makkelijk op afstand houden, terwijl de ander zichzelf liever inzet om teamgenoten van levens te voorzien. Gehecht raken aan een specifieke Operator zit er echter niet in, want wanneer de speler doodgaat in een regio, blijft de Operator daar achter met de status ‘Missing In Action’. In een nieuwe missie moet de Squad dan met andere Operators terugkeren om deze Operator te bevrijden, waar een speciaal level aan gewijd is.

Ook als een Operator wél levend uit een regio terugkeert, zal deze ongetwijfeld schade opgelopen hebben. Het duurt dan een aantal rondes voordat de Operator daarvan genezen is, gedurende het dus onverstandig is om deze Operator mee op reis te blijven nemen. Hierdoor stimuleert de game het gebruik van zo veel mogelijk Operators.

©GMRimport

De Archaeans

Een goede samenwerking tussen de Squadleden is dus van cruciaal belang, omdat het bestrijden van de vijand naarmate het spel vordert absoluut geen makkelijke taak is. De aliens, genaamd de Archaeans, verschijnen in tot wel dertien verschillende vormen. Ieder heeft een eigen kracht en manier om de speler te verrassen. Sommige Archaeans zijn snel en agressief, terwijl anderen bij de speler uit de buurt blijven en afstandsaanvallen gebruiken.

Dan zijn er ook nog langzamere aliens die ontploffen wanneer de speler bij ze in buurt komt, of kleinere wezens die aan je blijven plakken en als een teamgenoot ze niet van de speler afslaat, na enkele seconden ontploffen om aanzienlijke schade aan te richten. Sommige levels wemelen van deze beesten, waardoor spelers meer op elkaar staan in te hakken, dan op vijanden.

Ten slotte zijn er natuurlijk de eindbazen, waarvan we er een paar tijdens de speelsessie te zien kregen. Die beschikken over meer levens, berokkenen meer schade, en vereisen daarom een nauwe samenwerking om ze neer te halen. Het bewaren van de speciale krachten van Operators, ammunitie en granaten helpt ook enorm.

©GMRimport

Leveldesign en missies

Hoewel de speler verschillende punten van iedere map in achtereenvolgende speelsessies zal herkennen, is het grootste deel van de map telkens procedureel gegenereerd. Dat betekent dat geen een level twee keer hetzelfde is. Daardoor is een tactische aanpak vereist, waarbij het verkennen van de map met een drone een slimme zet is om zowel de vijanden als de locaties te scouten, zodat de squad niet in nadelige situaties belandt en voor verrassingen komt te staan.

De dertien mogelijke doelstellingen verschillen per missie en bieden ieder hun eigen uitdagingen. Zo moet de squad soms apparaten op de Nests van de aliens plaatsen om zo informatie over ze te vergaren, een alien in leven houden en mee terug smokkelen naar de basis, of drie bommen op verschillende locaties kort na elkaar af laten gaan. Er zit een duidelijk verschil in moeilijkheidsgraad tussen de levels. Zo liepen we tijdens onze speelsessie meermaals een bepaalde doelstelling tegen het lijf, waar we het iedere keer tegen af moesten leggen.

Maelstrom Protocol is de ranked-modus van Rainbow Six Extraction voor de spelers die op zoek zijn naar een extra uitdaging. In plaats van drie levels per regio om te overleven, zijn het er meer dan tien telkens moeilijker wordende levels. Tijdens onze speelsessie wisten we in een paar pogingen niet enorm ver te komen, hoewel dit ook te maken heeft met het feit dat onze Operators nog niet veel levels hadden.

Rainbow Six Extraction verschijnt 20 januari voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Google Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!