Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction
Nieuws

Wat ons opviel tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction

Onlangs kregen wij de kans om na een korte presentatie over Rainbow Six Extraction zelf met de game aan de haal te gaan. In dit artikel bespreken we wat ons opviel tijdens deze vier uur lange speelsessie.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Ubisoft. Lees hier wat dit betekent.

Vanwege de huidige lockdown was het in december 2021 nog steeds niet mogelijk om naar het hoofdkantoor van Ubisoft in Nederland af te reizen voor een speelsessie. Dat mocht de pret echter niet derven, want via een livestream op afstand kregen we toch de kans om Rainbow Six Extraction uit te proberen. Ondanks een aantal te verwachten bugs en crashes verliep dit vrij soepel, waardoor we na vier uur het spel gespeeld te hebben een eerste indruk kunnen geven.

©GMRimport

Focus op co-op

De gameplay van Rainbow Six Extraction is gebaseerd op een gamemodus die tijdelijk speelbaar was in Rainbow Six Siege, namelijk Outbreak. Daarin moesten spelers vijandelijke aliens afweren tijdens een buitenaardse invasie in New Mexico. Dit is tevens de essentie van Rainbow Six Extraction, waarin spelers ook de taak krijgen om in squads van drie spelers buitenaardse aliens te bevechten. Het co-op-element geen loze toevoeging, want goede samenwerking en communicatie tussen spelers is cruciaal om de missies succesvol af te ronden.

©GMRimport

Risico’s

De speler krijgt met zijn squad de taak om verschillende regio’s in de Verenigde Staten te bevrijden van de Archaean-aliens. Dat doen ze door in ieder level een doelstelling te behalen, zoals het uitschakelen van een extra dodelijke vijand of door een vastgesteld punt op de map voor een bepaalde tijd te controleren terwijl grote hoeveelheden aliens aanvallen.

Wanneer een taak succesvol uitgevoerd is krijgt de squad twee opties: Extracten, oftewel de regio verlaten en de bonussen claimen, of doorgaan voor grotere bonussen, met alle risico’s van dien. Het eerste level is vaak vrij simpel, dus zullen spelers nog genoeg levens hebben om veilig door te gaan. Iedere regio bestaat echter uit drie delen, die toenemend moeilijker worden. Zo nu en dan een regio vroegtijdig verlaten om in ieder geval iets aan de missie over te houden, is dus zeker niet onverstandig.

©GMRimport

Missing In Action

Voor iedere missie kunnen de squads kiezen uit Operators, waarvan er bij verschijning achttien in Rainbow Six Extraction beschikbaar zijn. Iedere Operator heeft zijn eigen vaardigheden en specialiteiten voor verschillende taken. Zo kan de ene Operator met tactisch geplaatste bommen en vallen de vijand makkelijk op afstand houden, terwijl de ander zichzelf liever inzet om teamgenoten van levens te voorzien. Gehecht raken aan een specifieke Operator zit er echter niet in, want wanneer de speler doodgaat in een regio, blijft de Operator daar achter met de status ‘Missing In Action’. In een nieuwe missie moet de Squad dan met andere Operators terugkeren om deze Operator te bevrijden, waar een speciaal level aan gewijd is.

Ook als een Operator wél levend uit een regio terugkeert, zal deze ongetwijfeld schade opgelopen hebben. Het duurt dan een aantal rondes voordat de Operator daarvan genezen is, gedurende het dus onverstandig is om deze Operator mee op reis te blijven nemen. Hierdoor stimuleert de game het gebruik van zo veel mogelijk Operators.

©GMRimport

De Archaeans

Een goede samenwerking tussen de Squadleden is dus van cruciaal belang, omdat het bestrijden van de vijand naarmate het spel vordert absoluut geen makkelijke taak is. De aliens, genaamd de Archaeans, verschijnen in tot wel dertien verschillende vormen. Ieder heeft een eigen kracht en manier om de speler te verrassen. Sommige Archaeans zijn snel en agressief, terwijl anderen bij de speler uit de buurt blijven en afstandsaanvallen gebruiken.

Dan zijn er ook nog langzamere aliens die ontploffen wanneer de speler bij ze in buurt komt, of kleinere wezens die aan je blijven plakken en als een teamgenoot ze niet van de speler afslaat, na enkele seconden ontploffen om aanzienlijke schade aan te richten. Sommige levels wemelen van deze beesten, waardoor spelers meer op elkaar staan in te hakken, dan op vijanden.

Ten slotte zijn er natuurlijk de eindbazen, waarvan we er een paar tijdens de speelsessie te zien kregen. Die beschikken over meer levens, berokkenen meer schade, en vereisen daarom een nauwe samenwerking om ze neer te halen. Het bewaren van de speciale krachten van Operators, ammunitie en granaten helpt ook enorm.

©GMRimport

Leveldesign en missies

Hoewel de speler verschillende punten van iedere map in achtereenvolgende speelsessies zal herkennen, is het grootste deel van de map telkens procedureel gegenereerd. Dat betekent dat geen een level twee keer hetzelfde is. Daardoor is een tactische aanpak vereist, waarbij het verkennen van de map met een drone een slimme zet is om zowel de vijanden als de locaties te scouten, zodat de squad niet in nadelige situaties belandt en voor verrassingen komt te staan.

De dertien mogelijke doelstellingen verschillen per missie en bieden ieder hun eigen uitdagingen. Zo moet de squad soms apparaten op de Nests van de aliens plaatsen om zo informatie over ze te vergaren, een alien in leven houden en mee terug smokkelen naar de basis, of drie bommen op verschillende locaties kort na elkaar af laten gaan. Er zit een duidelijk verschil in moeilijkheidsgraad tussen de levels. Zo liepen we tijdens onze speelsessie meermaals een bepaalde doelstelling tegen het lijf, waar we het iedere keer tegen af moesten leggen.

Maelstrom Protocol is de ranked-modus van Rainbow Six Extraction voor de spelers die op zoek zijn naar een extra uitdaging. In plaats van drie levels per regio om te overleven, zijn het er meer dan tien telkens moeilijker wordende levels. Tijdens onze speelsessie wisten we in een paar pogingen niet enorm ver te komen, hoewel dit ook te maken heeft met het feit dat onze Operators nog niet veel levels hadden.

Rainbow Six Extraction verschijnt 20 januari voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Google Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!