Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart
Nieuws

Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart

Na een volledige consolegeneratie zonder een nieuw deel keert het iconische duo Ratchet & Clank terug. Hoewel Rift Apart volgens ontwikkelaar Insomniac Games prima als op zichzelf staand deel kan worden gespeeld en velen in 2016 via de remake van het eerste deel al kennismaakten met de franchise, kan een opfrisbeurt geen kwaad. Dit ging er vooraf aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Gezien de reeks al bijna twintig jaar bestaat, kennen de Lombax en robot het iconische PlayStation-duo inmiddels een rijke geschiedenis. Na een aantal succesvolle Spyro-titels – vooral bedoeld om een jongere doelgroep op de PlayStation te bereiken – verliest ontwikkelaar Insoniac Games rond de millenniumwisseling haar licentie voor de reeks. Geprezen om de cartooneske stijl die zowel jong en oud bekoort, speelt CEO Ted Price en consorten met een vergelijkbare visuele stijl in een Zelda-achtige setting. Na een jaar experimenteren is het team de wanhoop nabij en komt er iemand op het idee om sciencefiction als thema te kiezen, en Ratchet & Clank is geboren.

©GMRimport

Het eerste Ratchet & Clank-deel is het startschot voor een franchise waarin inmiddels vijftien games zijn verschenen. Spin-offs daargelaten zijn de games steevast speelse actieplatformers met gameplayelementen die vandaag de dag nog terugkeren in zowel Insomniacs oeuvre als andere moderne titels. Spelers selecteren Ratchets uitbundige wapens – met klassiekers als Mr. Zurkon, de Sheepinator en de Quack-O-Ray – bijvoorbeeld in het door Insomniac geïntroduceerde wapenwiel, dat hedendaags wordt gebruikt in allerlei soorten games. Ook de komische ondertoon (Insomniac is niet vies van flauwe humor), chaotische gevechten met tal van effecten en grafische ambities zijn nog altijd kenmerken van de Ratchet & Clank-titels, waaronder Rift Apart.

Zeker vooruitstrevende graphics zijn altijd een kenmerkend onderdeel geweest van de Ratchet & Clank-beleving. Op de PlayStation 2 werden de games niet alleen geprezen om het animatiefilm-achtige en kleurrijke uiterlijk, maar ook de schaal van elke planeet die de speler bezoekt. Elke wereld mag dan bestaan uit verschillende lineaire paden, maar iconische locaties als Gemlik Base uit Going Commando en Kerwan uit Tools of Destruction geven spelers het gevoel een flinke open wereld te verkennen. In de jaren na de PlayStation 2-games werd de vergelijking met Pixar-films daarnaast meermaals gemaakt, en gezien Insomniacs meest recente Spider-Man-titels en de eerste trailers van Rift Apart wordt dat cliché waarschijnlijk nog vaak aangehaald.

Heldhaftig en wijs

Zo duidelijk als bovenstaande gameplayelementen aanwezig zijn in elke game, zo verwarrend kan de rode draad door de games overkomen. Het goede nieuws is echter dat de eerste drie hoofddelen op PlayStation 2 geen directe aanleiding zijn voor de gebeurtenissen in Rift Apart. Ze introduceren met name de pluizige en evenzo heldhaftige Lombax en zijn wijze, robotische kameraad. Na een plotselinge ontmoeting slaan Ratchet en Clank de handen ineen om het universum meermaals te redden van onder andere Chairman Drek, een dictator die planeten vernietigt om z’n eigen thuiswereld te bouwen, harige beestjes genaamd Protopet en Dr. Nefarious.

©GMRimport

Nefarious is veruit de belangrijkste – en populairste – slechterik uit het Ratchet & Clank-universum. Zo populair dat de remake uit 2016 hem naar voren schuift, terwijl hij eigenlijk pas wordt geïntroduceerd in Ratchet & Clank 3. Die laatste game legt uit hoe Nefarious – een ‘gestoorde wetenschapper’ vanwege een slechte jeugd – sterft tijdens een confrontatie met Captain Qwark. Qwark, de held op sokken van het universum, zit er echter naast: Nefarious wordt herboren en doet er alles aan om organische levensvormen te transformeren tot robots. tijdens kenmerkende slapstickscènes, uiteraard.

De laatste Lombax

De personages en achtergronden uit de originele trilogie zijn nog steeds relevant voor het verhaal van Rift Apart, maar veel belangrijker zijn de Future-games die later op PlayStation 3 verschenen. Die stellen Ratchet centraal als de allerlaatste Lombax uit het universum (het personage Angela Cross uit het tweede deel wordt achterwege gelaten). De Lombax vluchtten ooit tijdens een langdurige oorlog met een ras genaamd de Cragmite, die als minderheid plotseling de macht grepen. De Lombax ontkomen via een apparaat genaamd de Dimensionator naar, jawel, een andere dimensie. Enkel Ratchet en zijn vader lijken achter te blijven om het apparaat te verstoppen, waarvan de laatste wordt vermoord door Emperor Tachyon, de grote slechterik van Tools of Destruction.

Gedurende Tools of Destruction, Quest for Booty, A Crack in Time en Into the Nexus komt de Dimensionator meerdere in verkeerde handen terecht en moet het duo wederom alles doen om het universum te redden. Op de achtergrond speelt echter nog een ander thema: Ratchets verlangen om zijn volk te ontmoeten. In A Crack in Time komt hij dichtbij, wanneer de plotseling opgedoken Lombax-generaal Alister Azimuth de tijd wil terugdraaien om te voorkomen dat zijn volk moet vluchten. Uit morele overwegingen – iets met de wetten van tijd en ruimte – ziet de held af van de actie.

©GMRimport

Na min of meer een zijavontuur in Into the Nexus is de Dimensionator defect, en weigert Ratchet Clanks aanbod om het te repareren om zijn volk terug te vinden omdat hij inmiddels tevreden is met de mensen om hem heen. Aan het einde van de game besluit Clank het apparaat toch mee te nemen, want je weet maar nooit. En gelukkig, want het is ogenschijnlijk de directe aanleiding voor Rift Apart.

Scheuren in tijd en ruimte

Op basis van door Insomniac Games uitgebrachte informatie weten we namelijk dat niemand minder dan Dr. Nefarious de Dimensionator bemachtigt om een dimensie te vinden waarin hij erin slaagt om organische levensvormen voor eens en voor altijd uit te roeien. Zijn acties leiden echter tot gevaarlijke scheuren in tijd en ruimte, waardoor Ratchet & Clank wederom worden gescheiden. Ook lijkt Nefarious eindelijk te slagen: in een uitgebrachte gameplaydemo wordt de stad Nefarious City getoond, waar de slechterik is benoemd tot keizer.

Deze premisse brengt gelukkig ook een hoop goeds met zich mee. Zo ontmoet Clank de schattige Lombax Rivet in een andere dimensie en lijkt de game regelmatig en bijzonder vloeiend te schakelen tussen verschillende planeten en dimensies – een nieuw soort ervaring op PlayStation 5. Hoe Ratchet, Clank en Rivet dit interdimensionale probleem gaan oplossen, en of Ratchet eindelijk wordt herenigd met zijn volk, vinden we uit op 11 juni.

©GMRimport

Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt op 11 juni voor PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!