Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart
Nieuws

Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart

Na een volledige consolegeneratie zonder een nieuw deel keert het iconische duo Ratchet & Clank terug. Hoewel Rift Apart volgens ontwikkelaar Insomniac Games prima als op zichzelf staand deel kan worden gespeeld en velen in 2016 via de remake van het eerste deel al kennismaakten met de franchise, kan een opfrisbeurt geen kwaad. Dit ging er vooraf aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Gezien de reeks al bijna twintig jaar bestaat, kennen de Lombax en robot het iconische PlayStation-duo inmiddels een rijke geschiedenis. Na een aantal succesvolle Spyro-titels – vooral bedoeld om een jongere doelgroep op de PlayStation te bereiken – verliest ontwikkelaar Insoniac Games rond de millenniumwisseling haar licentie voor de reeks. Geprezen om de cartooneske stijl die zowel jong en oud bekoort, speelt CEO Ted Price en consorten met een vergelijkbare visuele stijl in een Zelda-achtige setting. Na een jaar experimenteren is het team de wanhoop nabij en komt er iemand op het idee om sciencefiction als thema te kiezen, en Ratchet & Clank is geboren.

©GMRimport

Het eerste Ratchet & Clank-deel is het startschot voor een franchise waarin inmiddels vijftien games zijn verschenen. Spin-offs daargelaten zijn de games steevast speelse actieplatformers met gameplayelementen die vandaag de dag nog terugkeren in zowel Insomniacs oeuvre als andere moderne titels. Spelers selecteren Ratchets uitbundige wapens – met klassiekers als Mr. Zurkon, de Sheepinator en de Quack-O-Ray – bijvoorbeeld in het door Insomniac geïntroduceerde wapenwiel, dat hedendaags wordt gebruikt in allerlei soorten games. Ook de komische ondertoon (Insomniac is niet vies van flauwe humor), chaotische gevechten met tal van effecten en grafische ambities zijn nog altijd kenmerken van de Ratchet & Clank-titels, waaronder Rift Apart.

Zeker vooruitstrevende graphics zijn altijd een kenmerkend onderdeel geweest van de Ratchet & Clank-beleving. Op de PlayStation 2 werden de games niet alleen geprezen om het animatiefilm-achtige en kleurrijke uiterlijk, maar ook de schaal van elke planeet die de speler bezoekt. Elke wereld mag dan bestaan uit verschillende lineaire paden, maar iconische locaties als Gemlik Base uit Going Commando en Kerwan uit Tools of Destruction geven spelers het gevoel een flinke open wereld te verkennen. In de jaren na de PlayStation 2-games werd de vergelijking met Pixar-films daarnaast meermaals gemaakt, en gezien Insomniacs meest recente Spider-Man-titels en de eerste trailers van Rift Apart wordt dat cliché waarschijnlijk nog vaak aangehaald.

Heldhaftig en wijs

Zo duidelijk als bovenstaande gameplayelementen aanwezig zijn in elke game, zo verwarrend kan de rode draad door de games overkomen. Het goede nieuws is echter dat de eerste drie hoofddelen op PlayStation 2 geen directe aanleiding zijn voor de gebeurtenissen in Rift Apart. Ze introduceren met name de pluizige en evenzo heldhaftige Lombax en zijn wijze, robotische kameraad. Na een plotselinge ontmoeting slaan Ratchet en Clank de handen ineen om het universum meermaals te redden van onder andere Chairman Drek, een dictator die planeten vernietigt om z’n eigen thuiswereld te bouwen, harige beestjes genaamd Protopet en Dr. Nefarious.

©GMRimport

Nefarious is veruit de belangrijkste – en populairste – slechterik uit het Ratchet & Clank-universum. Zo populair dat de remake uit 2016 hem naar voren schuift, terwijl hij eigenlijk pas wordt geïntroduceerd in Ratchet & Clank 3. Die laatste game legt uit hoe Nefarious – een ‘gestoorde wetenschapper’ vanwege een slechte jeugd – sterft tijdens een confrontatie met Captain Qwark. Qwark, de held op sokken van het universum, zit er echter naast: Nefarious wordt herboren en doet er alles aan om organische levensvormen te transformeren tot robots. tijdens kenmerkende slapstickscènes, uiteraard.

De laatste Lombax

De personages en achtergronden uit de originele trilogie zijn nog steeds relevant voor het verhaal van Rift Apart, maar veel belangrijker zijn de Future-games die later op PlayStation 3 verschenen. Die stellen Ratchet centraal als de allerlaatste Lombax uit het universum (het personage Angela Cross uit het tweede deel wordt achterwege gelaten). De Lombax vluchtten ooit tijdens een langdurige oorlog met een ras genaamd de Cragmite, die als minderheid plotseling de macht grepen. De Lombax ontkomen via een apparaat genaamd de Dimensionator naar, jawel, een andere dimensie. Enkel Ratchet en zijn vader lijken achter te blijven om het apparaat te verstoppen, waarvan de laatste wordt vermoord door Emperor Tachyon, de grote slechterik van Tools of Destruction.

Gedurende Tools of Destruction, Quest for Booty, A Crack in Time en Into the Nexus komt de Dimensionator meerdere in verkeerde handen terecht en moet het duo wederom alles doen om het universum te redden. Op de achtergrond speelt echter nog een ander thema: Ratchets verlangen om zijn volk te ontmoeten. In A Crack in Time komt hij dichtbij, wanneer de plotseling opgedoken Lombax-generaal Alister Azimuth de tijd wil terugdraaien om te voorkomen dat zijn volk moet vluchten. Uit morele overwegingen – iets met de wetten van tijd en ruimte – ziet de held af van de actie.

©GMRimport

Na min of meer een zijavontuur in Into the Nexus is de Dimensionator defect, en weigert Ratchet Clanks aanbod om het te repareren om zijn volk terug te vinden omdat hij inmiddels tevreden is met de mensen om hem heen. Aan het einde van de game besluit Clank het apparaat toch mee te nemen, want je weet maar nooit. En gelukkig, want het is ogenschijnlijk de directe aanleiding voor Rift Apart.

Scheuren in tijd en ruimte

Op basis van door Insomniac Games uitgebrachte informatie weten we namelijk dat niemand minder dan Dr. Nefarious de Dimensionator bemachtigt om een dimensie te vinden waarin hij erin slaagt om organische levensvormen voor eens en voor altijd uit te roeien. Zijn acties leiden echter tot gevaarlijke scheuren in tijd en ruimte, waardoor Ratchet & Clank wederom worden gescheiden. Ook lijkt Nefarious eindelijk te slagen: in een uitgebrachte gameplaydemo wordt de stad Nefarious City getoond, waar de slechterik is benoemd tot keizer.

Deze premisse brengt gelukkig ook een hoop goeds met zich mee. Zo ontmoet Clank de schattige Lombax Rivet in een andere dimensie en lijkt de game regelmatig en bijzonder vloeiend te schakelen tussen verschillende planeten en dimensies – een nieuw soort ervaring op PlayStation 5. Hoe Ratchet, Clank en Rivet dit interdimensionale probleem gaan oplossen, en of Ratchet eindelijk wordt herenigd met zijn volk, vinden we uit op 11 juni.

©GMRimport

Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt op 11 juni voor PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!