Shuhei Yoshida, de voormalige directeur van SCE Worldwide Studios, begrijpt waarom Xbox in zijn huidige positie games ook naar PlayStation-consoles brengt.
Dat meldt hij in een Sacred Symbols+-podcast (via VGC), waarin hij ook liet doorschemeren dat hij het geannuleerde online spel gebaseerd op The Last of Us heeft gespeeld en hij de game geweldig vond.
Gedurende het interview werd de huidige multiplatformstrategie van Xbox aangesneden, waarbij Microsoft zijn games ook naar andere platforms buiten Xbox en pc brengt. Hij opperde daarbij dat het feit dat Xbox-games op PS5 verschijnen logischerwijs een "win voor PlayStation-eigenaren" is, aangezien zij "voorheen geen toegang (tot die games) hadden".
Yoshida gaf tijdens het gesprek aan dat het tijdens zijn jaren bij PlayStation een nachtmerrie van hem was om het 'ondergeschikte platform' te worden qua spelersaantallen, een positie waarin Xbox nu verkeert. "Gelukkig is dat niet gebeurd, want anders was het onmogelijk geweest om onze first-party-ontwikkeling te behouden. De beste ontwikkelaars zouden dan zijn vertrokken. Het zijn niet alleen creatievelingen, maar ook zakenmensen die willen dat hun games het grootste publiek bereiken."
Hij vervolgde: "Het is niet meer dan natuurlijk dat wanneer een platform ondergeschikt is, het niet houdbaar meer is om games alleen daar voor uit te brengen. Kijkend naar de spelersaantallen van Xbox is het logisch om te begrijpen wat ze doen."
Microsoft bracht al jaren enkele games uit op andere consoles, zoals Minecraft en de Ori-spellen. Begin vorig jaar kondigde het bedrijf echter aan nog eens vier games naar PlayStation 5 (en deels ook Switch) te brengen, namelijk Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Grounded en Pentiment. Sindsdien zijn er nog meer multiplatformreleases aangekondigd, waaronder Forza Horizon 5, The Outer Worlds 2, Doom: The Dark Ages en Indiana Jones and the Great Circle.