Voormalige PlayStation-topman was niet verrast door sluiting van Japan Studio
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman was niet verrast door sluiting van Japan Studio

Alleen Team Asobi is overgebleven

Shawn Layden, de voormalige baas van de Amerikaanse tak van PlayStation, claimt dat hij niet verrast was toen Sony de deuren van Japan Studio sloot.

In 2021 werd een reorganisatie binnen Japan Studio aangekondigd. In feite bleef alleen één team binnen de ontwikkelaar over, namelijk Astro Bot-ontwikkelaar Team Asobi. Alle andere gameontwikkeling werd stopgezet en diverse management- en localisatiefuncties werden opgenomen binnen het globale kantoor van PlayStation Studios. Japan Studio ontwikkelde franchises als Ape Escape, Gravity Rush, Knack en The Last Guardian.

In een interview met IGN Japan laat Layden, die zo'n dertig jaar bij Sony heeft gewerkt, zich uit over de situatie. "Het was droevig, maar het was niet per se een verrassing. Ik hou van Allan (Becker, het voormalige hoofd van Japan Studio), en hij werkte heel hard, maar er waren veel problemen die uit de geschiedenis van de studio voortvloeiden."

Layden legt uit: "Het is moeilijk wanneer een studio al een tijd geen hit meer heeft gehad - ze vergeten hoe dat voelt. Als je eenmaal een hit hebt gehad is het een soort drugs, je jaagt de volgende hit na. En als je het dan een tijdje niet hebt gehad, vergeet je hoe het voelt en hoe je er aan moet komen."

Layden meent dat het feit dat Team Asobi over is gebleven waarschijnlijk de enige andere optie is. Hij vergelijkt het daarbij met het bijhouden van een bonsaiboompje. "Je schaaft het bij tot alleen de stam overblijft en daarna kan het weer groeien." Asobi heeft in ieder geval succes gevonden met het eerder dit jaar uitgekomen Astro Bot.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!