Voormalige PlayStation-topman was niet verrast door sluiting van Japan Studio
Alleen Team Asobi is overgebleven
Shawn Layden, de voormalige baas van de Amerikaanse tak van PlayStation, claimt dat hij niet verrast was toen Sony de deuren van Japan Studio sloot.
In 2021 werd een reorganisatie binnen Japan Studio aangekondigd. In feite bleef alleen één team binnen de ontwikkelaar over, namelijk Astro Bot-ontwikkelaar Team Asobi. Alle andere gameontwikkeling werd stopgezet en diverse management- en localisatiefuncties werden opgenomen binnen het globale kantoor van PlayStation Studios. Japan Studio ontwikkelde franchises als Ape Escape, Gravity Rush, Knack en The Last Guardian.
In een interview met IGN Japan laat Layden, die zo'n dertig jaar bij Sony heeft gewerkt, zich uit over de situatie. "Het was droevig, maar het was niet per se een verrassing. Ik hou van Allan (Becker, het voormalige hoofd van Japan Studio), en hij werkte heel hard, maar er waren veel problemen die uit de geschiedenis van de studio voortvloeiden."
Layden legt uit: "Het is moeilijk wanneer een studio al een tijd geen hit meer heeft gehad - ze vergeten hoe dat voelt. Als je eenmaal een hit hebt gehad is het een soort drugs, je jaagt de volgende hit na. En als je het dan een tijdje niet hebt gehad, vergeet je hoe het voelt en hoe je er aan moet komen."
Layden meent dat het feit dat Team Asobi over is gebleven waarschijnlijk de enige andere optie is. Hij vergelijkt het daarbij met het bijhouden van een bonsaiboompje. "Je schaaft het bij tot alleen de stam overblijft en daarna kan het weer groeien." Asobi heeft in ieder geval succes gevonden met het eerder dit jaar uitgekomen Astro Bot.