Voormalige PlayStation-topman noemt exclusieve games een 'achilleshiel'
'Een ander platform is een manier om meer mensen te bereiken'
Shawn Layden, de voormalige baas van Sony Interactive Entertainment America, heeft games die exclusief op één platform uitkomen de "achilleshiel" van moderne game-ontwikkeling genoemd.
Dat deed hij in een interview met VentureBeat. "Wanneer de kosten van een game hoger liggen dan 200 miljoen dollar, is exclusiviteit je achilleshiel. Het verkleint de markt die je aan kunt spreken, zeker wanneer je aan een live-service- of free-to-play-game werkt. Een ander platform is een manier om de trechter te openen, om meer mensen te bereiken."
Layden adviseert tegenwoordig een grote verscheidenheid aan techbedrijven. Hij geeft daarbij in het interview aan dat consolemakers de veranderingen in consumentengedrag moeten overwegen, en dat dit wel eens verandering kan brengen in het succes van exclusieve games. Hij haalt Helldivers 2 aan als een recent voorbeeld - een live-service-shooter van PlayStation die tegelijk op pc is uitgekomen en daarmee veel succes heeft geboekt.
Het komt er volgens Layden op neer dat de doelgroep qua consolegamers niet groeit. "Als je terugblikt zie je dat het totaal aantal verkochte consoles (per generatie) nooit over de 250 miljoen gaat. Er wordt wel meer verdiend, maar het gaat om meer geld van dezelfde mensen."
In een ander interview - ditmaal met What's Up PlayStation - nuanceerde Layden zijn mening een beetje: "Exclusiviteit blijft altijd belangrijk, omdat het de features van je platform uitlicht. Het toont wat je op technisch gebied kan doen wat nergens anders mogelijk is. Maar wanneer je platform gevestigd is en mensen begrijpen wat hun opties zijn, denk ik dat de noodzaak van exclusiviteit minder wordt."