Visions of Mana-regisseur aangenomen bij Square Enix
De studio achter de game werd naar verluidt gesloten door NetEase
Ryosuke Yoshida, die via NetEase-ontwikkelaar Ouka Studios Visions of Mana ontwikkelde, is aangenomen bij Square Enix, de eigenaar van de franchise.
Hoewel de Mana-serie zoals gezegd eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.
Square Enix heeft nu dus de regisseur van de game aangenomen. "Ik heb op 31 oktober ontslag genomen bij NetEase Ouka Studios. We waren een nieuwe studio, maar konden in ieder geval Visions of Mana uitbrengen. Ik ben dankbaar naar mijn collega's en NetEase voor hun ondersteuning. Het was een erg goede ervaring."
Vervoglens meldde Yoshida het volgende: "Ik ben blij dat ik kan aankondigen dat ik in december bij Square Enix ben begonnen. Ik ga mijn best doen om een game te maken waar veel mensen van kunnen ontwikkelen!"
Visions of Mana is verkrijgbaar via Steam, Microsoft Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Het gaat om een compleet nieuw deel in de geprezen Mana-reeks - het is daarbij het eerste nieuwe hoofddeel binnen de franchise in meer dan vijftien jaar tijd. Het spel keert terug naar de actie-rpg-roots van de serie. Spelers maken een nieuw avontuur mee met protagonist Val, een 'soul guard' die zijn jeugdvriend moet beschermen. Die persoon is namelijk door de Faerie gekozen als de Arm of Fire die naar de Tree of Mana moet reizen om de manaflow opnieuw tot gang te brengen. De game bevat real-time 3D-gevechten.
Sander Hölsgens beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Visions of Mana is een uitstekend rollenspel, vol sympathieke personages en boeiende folklore. Door de weergaloze flora en fauna loont het om de spelwereld te verkennen, zonder dat dit ten koste gaat van het scherpe tempo van het twintig uur durende verhaal. De game fundeert wel heel expliciet op een bildungsverhaal dat we al tig keer voorbij hebben zien komen. Met een tikkeltje meer durf was Visions of Mana gelijk een rpg-klassier geweest. Nu is het vooral een heel goede game."