Vier voorbeelden van waarom Ratchet & Clank: Rift Apart écht next-gen is
Na bijna acht jaar wachten op een nieuw deel is Ratchet & Clank: Rift Apart eindelijk beschikbaar voor de PlayStation 5. Exclusief, dus helaas vissen PlayStation 4-bezitters naast het net. Maar waarom eigenlijk? In dit artikel lees je vier redenen waarom Rift Apart een échte next-gen ervaring biedt.
Dit artikel is een partnerbijdrage van Sony. Lees hier wat dit betekent.
Pixar-waardige graphics
Het valt eigenlijk niet te ontkennen: grafisch is Rift Apart een mijlpaal. In ieder geval als het gaat een kleurrijke geanimeerde stijl, legt Ratchet & Clank: Rift Apart de lat hoger. De vele vergelijkingen met Pixar-films zijn daarom niet onterecht.
Dat zie je terug in allerlei facetten, zoals de personages. De modellen van de Lombaxen Ratchet en Rivet zijn dusdanig gedetailleerd dat de haartjes op hun vacht duidelijk telbaar zijn. Daarnaast maakt Insomniac goed gebruik van ray-tracing, de geavanceerde lichttechniek die lichtinval op realistische manieren simuleert en weerkaatst. De reflecties zijn bijvoorbeeld zichtbaar in plassen water, het lichaam van de robotvriend Clank en zelfs de ogen van personages. Dat in combinatie met de vele rondvliegende deeltjes maakt de vuurgevechten een indrukwekkend gebeuren.
Door de kracht van de PlayStation 5 zijn de werelden verder een stuk groter dan in voorgaande Ratchet & Clank-games. Vanzelfsprekend valt er dus ook een stuk meer te verkennen op de verschillende planeten, waarbij de PlayStation 5 talloze ruimteschepen en npc’s in beeld brengt – nog een reden waarom de game niet mogelijk zou zijn op de PlayStation 4. Al met al is Rift Apart grafisch gewoon heel geavanceerd.De Rifts en Shards
De Rifts en Shards
Met downgrades zou bovenstaande nog kunnen worden geïmplementeerd op de vorige generatie consoles, maar dat geldt niet voor wellicht de belangrijkste feature van Rift Apart: de rifts. Deze portalen naar andere dimensies en locaties zijn simpelweg onmogelijk toe te passen op de oudere generatie consoles, omdat die geen gebruikmaken van een SSD. Sony’s eigen model in de PlayStation 5, dat snelheden van 5,5 GB/s behaalt, laadt bij het betreden van een rift in recordtempo nieuwe werelden in.
Er zijn drie soorten rifts te vinden in de game:
Kleine rifts: die kom je vooral tegen tijdens kleinschalige gevechten en functioneren veelal als afsnijwegen in de wereld. Met deze kleine rifts kun je bijvoorbeeld vijanden te slim afzijn tijdens gevechten of snel wegvluchten voor gevaar. Een leuk detail is dat je niet Ratchet of Rivet naar deze rifts trekt, maar dat je de wereld juist naar hen trekt.
De tweede soort rift is een stuk spectaculairder. Het is namelijk zo dat wanneer je een van deze portalen binnenstapt, je daadwerkelijk in een andere dimensie belandt. Sterker nog, de game laadt de andere dimensie alvast in, zodat je die al kunt zien voordat je erin stapt. Hoe dat technisch precies werkt is nog onduidelijk, laat het duidelijk zijn dat dit enkel mogelijk is dankzij de ingebouwde SSD van de PlayStation 5.
Dan zijn er nog de grote rifts. Die transporteren de spelers daadwerkelijk naar een compleet nieuwe wereld en situatie. In tegenstelling tot de andere rifts, weet de speler bij deze variant niet van tevoren waar hij of zij terechtkomt. Deze achtbaanritten maak je zo nu en dan mee, en gaan nooit vervelen.
Naast bovengenoemde rifts, zijn er ook speciale shards te vinden in sommige wereld. Die geven spelers de mogelijkheid om van dimensie te veranderen. Dat betekent dat je dezelfde omgeving op twee verschillende manieren kunt verkennen, bijvoorbeeld een planeet die in de ene dimensie nog niet aan stukken is geblazen, en de ander wel. Ook dat gebeurt - zoals hieronder te zien is - zonder laadtijden. Je geeft simpelweg een mep tegen de shard en alles om je heen verandert in een ogenblik.
Laadtijden
In het verlengde van de rifts en shards zijn ook de laadtijden in Ratchet & Clank: Rift. Of juist het ontbreken daaraan. Enkel bij de grote rifts zijn er slechts korte onderbrekingen van de gameplay, maar die zijn nooit langer dan een minuut. Er is in ieder geval geen sprake van laadschermen.
Tijdens het wisselen tussen Ratchet en Rivet zijn er overigens ook korte onderbrekingen, maar dan in de vorm van tussenfilmpjes. In deze korte video’s zien we de personages afreizen naar de andere dimensie. Hoewel dit technisch gezien ook laadschermen zijn, weet de game ze dusdanig goed te verstoppen dat ze eigenlijk niet merkbaar zijn.
Voor ieder wat wils
Na het installeren van de day one-patch, is Ratchet & Clank: Rift Apart in drie verschillende modi speelbaar. Om te beginnen is er de Fidelity Mode. Deze modus biedt een dynamische 4K-resolutie, 30 fps en ray-tracing-effecten. Daarbij zie je bijvoorbeeld heel goed hoe de nieuwe belichtingstechniek een doodnormale vloer omtovert tot een glimmende spiegel.
De Performance RT-modus maakt de gameplay van Rift Apart nog vloeiender door de framerate te verdubbelen naar 60 fps, inclusief ray-tracing-effecten. De resolutie is in die modus wel wat lager dan 4K, maar goede upscaling-technieken compenseren dat behoorlijk. Wij raden deze modus dan ook aan, al valt er ook wat te zeggen voor de overige modi.
Tot slot hebben we namelijk nog de Performance-modus. In die modus verruilt de game ray-tracing-effecten voor een hogere resolutie op een framerate van 60 fps. Geef je dus minder om ray-tracing, maar wil je wel een iets scherper beeld? Dan is de Performance Mode een goede keuze.
Dat waren vier tips voor waarom Ratchet & Clank: Rift Apart enkel mogelijk zijn op de PlayStation 5. Zoek je nog een PlayStation 5? Gebruik dan onze PS5-voorraadchecker.