Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio
Nieuws

Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio

De ontwikkelaar bestaat inmiddels niet meer, maar er is wel een nieuwe studio opgericht

Er zou vermeende mentale en fysieke mishandeling hebben plaatsgevonden bij een uit Indonesië afkomstige studio die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van Assassin's Creed Shadows.

YouTube-kanaal People Make Games maakte melding van deze mishandeling in Brandoville, een inmiddels gesloten studio die Ubisoft een tijdlang bijstond tijdens de ontwikkeling van de aankomende Assassin's Creed-game. In de video wordt gemeld dat Kwan Cherry Lai, de vrouw van CEO Ken Lai, werknemer Christa Sydney op fysieke en mentale wijze heeft mishandeld.

In eerste instantie zou Cherry Lai Sydney onder haar hoede hebben genomen na een geschil op de werkvloer, maar de werkrelatie zou al snel zijn uitgemond in mishandeling. Zo werd Sydney dagelijks vernederd tegenover haar collega's, moest ze haar kledingkeuze verantwoorden en mocht ze maar een "handvol minuten" slapen gedurende de vier dagen voordat ze in 2022 een werkgerelateerde beurs bijwoonde. Vervolgens zou Sydney gedwongen zijn om zichzelf te filmen terwijl ze zichzelf honderd keer in het gezicht sloeg. Ook zou ze een hersenschudding hebben opgelopen nadat ze haar hoofd tegen een deur moest stoten.

Inmiddels zijn er meer verhalen over giftig werkgedrag op de werkvloer van Brandoville naar buiten gekomen, waarbij in alle gevallen Cherry Lai als de schuldige wordt aangewezen. Zo weigerde ze schijnbaar een werknemer salaris uit te keren. Een andere werknemer, Syifana Afiati, moest tijdens haar zwangerschap naar eigen zeggen te hard werken van Lai. Tijdens haar zwangerschap werd ze naar het ziekenhuis gebracht. Haar zoon werd twee maanden te vroeg geboren en stierf vier maanden later. Ondanks dat werd Afiait geacht te blijven komen opdagen op werk.

Brandoville sloot in de loop van vorig jaar zijn deuren, maar Ken en Cherry Lai hebben inmiddels een nieuwe ontwikkelstudio opgericht, Lailai Studios. Zij hebben niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Ubisoft heeft wel laten weten "diep geschokt" te zijn door de verhalen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!