Verkoop fysieke games sinds 2021 meer dan gehalveerd in de VS
De verkoop van fysieke games is zelfs met 85 procent gedaald ten opzichte van 2008
Het hoeveelheid geld dat Amerikaanse consumenten aan fysieke videogames uitgeven is sinds 2021 meer dan gehalveerd.
Dat blijkt uit data van marktonderzoeksbedrijf Circana. Op Bluesky deelde directeur Mat Piscatella een grafiek waaruit dit blijkt. De verkoop van fysieke games is in de Verenigde Staten zelfs met 85 procent gedaald ten opzichte van 2008, wat gezien wordt als het jaar dat het meeste geld werd uitgegeven aan fysieke games.
De flinke afname de afgelopen vier jaar is volgens Piscaetella deels te wijten aan de coronapandemie die er voor zorgde dat het voor veel mensen makkelijker was om digitaal games aan te schaffen. Ook het feit dat het populairste platform om fysieke games voor te kopen - de Nintendo Switch - aan het einde van zijn levenscyclus is, draagt bij aan de daling.
In de loop van dit jaar verschijnt de opvolger van de Switch en het is dan ook mogelijk dat fysieke gameverkoop daardoor een kleine boost krijgt, maar ondanks dat is er een duidelijke trend zichtbaar: de verkoop van fysieke games wordt steeds minder populair, terwijl de populariteit van de verkoop van digitale games blijft toenemen.
Dat is ook te zien aan cijfers afkomstig uit Europa. Het afgelopen jaar was 68 procent van alle uitgaven gerelateerd aan games digitaal, ten opzichte van 60 procent daarvoor. Het verschilt daarbij ook per platform. Zo wordt in Europa 64 procent van PS5-games digitaal verkocht, ten opzichte van 75 procent op Xbox. Op de Switch wordt maar 22 procent van de games digitaal aangeschaft.