Verkoop fysieke games sinds 2021 meer dan gehalveerd in de VS
Nieuws

Verkoop fysieke games sinds 2021 meer dan gehalveerd in de VS

De verkoop van fysieke games is zelfs met 85 procent gedaald ten opzichte van 2008

Het hoeveelheid geld dat Amerikaanse consumenten aan fysieke videogames uitgeven is sinds 2021 meer dan gehalveerd.

Dat blijkt uit data van marktonderzoeksbedrijf Circana. Op Bluesky deelde directeur Mat Piscatella een grafiek waaruit dit blijkt. De verkoop van fysieke games is in de Verenigde Staten zelfs met 85 procent gedaald ten opzichte van 2008, wat gezien wordt als het jaar dat het meeste geld werd uitgegeven aan fysieke games.

De flinke afname de afgelopen vier jaar is volgens Piscaetella deels te wijten aan de coronapandemie die er voor zorgde dat het voor veel mensen makkelijker was om digitaal games aan te schaffen. Ook het feit dat het populairste platform om fysieke games voor te kopen - de Nintendo Switch - aan het einde van zijn levenscyclus is, draagt bij aan de daling.

In de loop van dit jaar verschijnt de opvolger van de Switch en het is dan ook mogelijk dat fysieke gameverkoop daardoor een kleine boost krijgt, maar ondanks dat is er een duidelijke trend zichtbaar: de verkoop van fysieke games wordt steeds minder populair, terwijl de populariteit van de verkoop van digitale games blijft toenemen.

Dat is ook te zien aan cijfers afkomstig uit Europa. Het afgelopen jaar was 68 procent van alle uitgaven gerelateerd aan games digitaal, ten opzichte van 60 procent daarvoor. Het verschilt daarbij ook per platform. Zo wordt in Europa 64 procent van PS5-games digitaal verkocht, ten opzichte van 75 procent op Xbox. Op de Switch wordt maar 22 procent van de games digitaal aangeschaft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!