Volgens Beyond Good and Evil-bedenker Michel Ancel leed de ontwikkeling van het vervolg onder conflicten tussen managers bij Ubisoft.
Ubisoft toonde de eerste CGI-trailer van Beyond Good and Evil 2 in 2008. Daarna bleef het lange tijd stil rondom het spel, totdat de game in 2017 voor het eerst weer werd getoond. Daarna zijn er diverse updates uitgebracht door het ontwikkelteam - uit die ruwe beelden bleek dat Ubisoft grote ambities voor een gigantische spelwereld had - maar inmiddels is er al geruime tijd niets meer getoond van de game.
Fans vragen zich dan ook af waarom de ontwikkeling van de game zo lang lijkt te duren, maar bedenker Michel Ancel heeft in een interview met Superpouvoir meer duidelijkheid gegeven. Ancel vertrok bij Ubisoft nadat hij in de media werd beschuldigd van giftig werkgedrag. Tegenwoordig geeft hij het bedrijf wel advies over de Rayman-franchise, zoals onlangs bleek.
"Bij sommige projecten zetten we onszelf voor enorme uitdagingen en gaan teams met passie aan de slag, zonder dat we weten hoe lang of complex de weg voor ons zal zijn", zo legt Ancel uit. "Passie is een geweldige energie, maar het kan ook voor botsingen tussen enthousiastelingen zorgen. Bij Beyond Good and Evil 2 waren er bijvoorbeeld teveel conflicten tussen managers."
Ancel vervolgt: "De art director wilde telkens helemaal opnieuw beginnen, de regisseur wilde een game met automatisch gegenereerde kerkers maken en ik droomde van een ruimteavontuur. We werden het er niet over eens en de regisseur nam het project in een andere richting."
Dit is ook een lastige situatie voor werknemers, zo legt Ancel uit. "Er wordt constant geschoven met de teams en ze weten niet eens meer wie de leiding heeft en de beslissingen maakt. De producent moet orde scheppen, maar dat gebeurde niet. (Ubisoft-ceo) Yves Guillemot moest zelfs naar Montpellier komen om de boel weer op de rit te krijgen, maar dat was niet afdoende, en de regisseur bleef koppig."
Afgelopen oktober werd bekendgemaakt dat Fawzi Mesmar de nieuwe regisseur van Beyond Good and Evil 2 is. Mesmar werkt al twee decennia bij Ubisoft en was voorheen de algemene baas van 'creative development' bij Ubisoft. Mogelijk kan hij het project wel in goede banen leiden.
Overigens geeft Ancel ook deels zijn verantwoordelijkheid toe. "Er was niet één grote slechterik, maar een hele reeks aan problemen die op managementniveau onopgelost bleven, waaronder ikzelf. Ik draag ook een deel van de verantwoordelijkheid en had het project beter moeten verdedigen, meer aanwezig moeten zijn en verzoeningsgezind moeten zijn met de werknemers."
Afgelopen zomer kwam een 20th Anniversary Edition van de eerste Beyond Good and Evil uit. Het origineel verscheen in 2003 en speelt zich in de verre toekomst op de planeet Hillys af, waar fotograaf Jade vermengd raakt in een machtsstrijd tussen de dictatoriale overheid, verzetsstrijders en de buitenaardse DomZ.
Over Ubisoft gesproken: in oktober gingen er geruchten over de eventuele verkoop van Ubisoft na tegenvallende resultaten van het bedrijf achter Assassin's Creed en Far Cry. Een van de mogelijkheden die naar het schijnt werd besproken, was dat het Chinese techbedrijf Tencent - de een na grootste aandeelhouder van Ubisoft - een meerderheidsbelang in Ubisoft zou nemen, waardoor het effectief de eigenaar zou worden. Eind vorige week bleek nog dat Tencent en Ubisoft blijkbaar in gesprek zijn om dit in gang te zetten, maar dat gesprekken stroef verlopen omdat Yves Guillemot en zijn familie - de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de leiding over het bedrijf willen behouden.