Ubisoft: 'Vier jaar ontwikkeltijd de juiste balans voor nieuwe Assassin's Creed-delen'
Het aankomende Assassin's Creed Shadows was vier jaar lang in ontwikkeling
Als het aan Assassin's Creed Shadows-producent Karl Onnée ligt, is vier jaar ontwikkeltijd de "juiste balans" voor nieuwe delen in de reeks.
Dat meldde hij in een interview met Games Industry, waarin hij meldt dat het aankomende Shadows vier jaar in ontwikkeling is geweest wanneer de game aanstaande november uitkomt. Het is daarmee het langste ontwikkeltraject voor een Assassin's Creed-game tot nu toe, en 25 procent langer dan het ontwikkeltraject van Valhalla.
"Er is altijd een balans tussen tijd en kosten, maar hoe meer tijd je hebt, des te meer je kan verbeteren. Ja, je kunt meer mensen op een project zetten en het in een kortere tijd doen, maar dat geeft je niet per se meer tijd om te verbeteren, want het kost tijd om feedback van spelers en je team te ontvangen, en dan te kijken wat werk en wat niet werkt en daarop voort te bouwen."
Hij concludeerde met het volgende: "Vier jaar is wat mij betreft de juiste balans om van concept naar productie te gaan en vervolgens feedback te ontvangen waarmee nog aanpassingen gemaakt kunnen worden."
Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de samoerai Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.
In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.
Assassin's Creed Shadows verschijnt op 15 november voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, pc (Ubisoft Store, Epic Games Store), Mac (Mac App Store) en Amazon Luna.