Toekomstige Final Fantasy-games krijgen mogelijk geen benummering
'Het is lastig qua marketing'
Square Enix zou in de toekomst wel eens kunnen stoppen met het zetten van een nummer achter Final Fantasy-titels.
Dat meldt Naoki Yoshida, de producent van het aankomende Final Fantasy 16, in een interview met GQ. Hij is daarbij vooral bang dat de cijfers nieuwe spelers kunnen afschrikken, aangezien velen niet weten dat elk FF-deel op zichzelf staat.
"Veel nieuwe spelers zullen het zien als een stripverhaal waar men vanaf het begin af aan moet lezen om te weten wat er speelt. Het is lastig qua marketing - bij elk nieuw deel moeten we melden dat het geen probleem is als je de vorige delen niet hebt gespeeld."
Yoshida werd vervolgens gevraagd of Square Enix overweegt om te stoppen met het plaatsen van cijfers achter de namen van de games. "Daar heb ik het met de topmannen over gehad. Misschien wordt het tijd dat we de cijfers weghalen van de namen. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy 14. Een nieuwe speler denkt bijvoorbeeld 'waarom moet ik Final Fantasy 14 spelen als 16 uit is?' Waarom noemen we het niet gewoon Final Fantasy Online - halen we het cijfer weg, om het zo begrijpelijker te maken?" Hij geeft vervolgens aan dat het "aan degene is die de games ontwikkelt en de mensen die over de branding gaan" wat voor namen Final Fantasy 17 en 18 krijgen.
Final Fantasy 16 komt op 22 juni uit op PlayStation 5. De game is 'goud gegaan', wat betekent dat de ontwikkeling - buiten patches - min of meer is afgerond. Het spel belooft zich meer op actievolle gevechten te richten dan voorgaande delen uit de reeks. Eerder werd bekendgemaakt dat het ongeveer 35 uur duurt om het hoofdverhaal uit te spelen. De speelduur zou nog eens verdubbeld worden als men alle optionele content wilt voltooien.