Toekomstige Final Fantasy-games krijgen mogelijk geen benummering
Nieuws

Toekomstige Final Fantasy-games krijgen mogelijk geen benummering

'Het is lastig qua marketing'

Square Enix zou in de toekomst wel eens kunnen stoppen met het zetten van een nummer achter Final Fantasy-titels.

Dat meldt Naoki Yoshida, de producent van het aankomende Final Fantasy 16, in een interview met GQ. Hij is daarbij vooral bang dat de cijfers nieuwe spelers kunnen afschrikken, aangezien velen niet weten dat elk FF-deel op zichzelf staat.

"Veel nieuwe spelers zullen het zien als een stripverhaal waar men vanaf het begin af aan moet lezen om te weten wat er speelt. Het is lastig qua marketing - bij elk nieuw deel moeten we melden dat het geen probleem is als je de vorige delen niet hebt gespeeld."

Yoshida werd vervolgens gevraagd of Square Enix overweegt om te stoppen met het plaatsen van cijfers achter de namen van de games. "Daar heb ik het met de topmannen over gehad. Misschien wordt het tijd dat we de cijfers weghalen van de namen. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy 14. Een nieuwe speler denkt bijvoorbeeld 'waarom moet ik Final Fantasy 14 spelen als 16 uit is?' Waarom noemen we het niet gewoon Final Fantasy Online - halen we het cijfer weg, om het zo begrijpelijker te maken?" Hij geeft vervolgens aan dat het "aan degene is die de games ontwikkelt en de mensen die over de branding gaan" wat voor namen Final Fantasy 17 en 18 krijgen.

Final Fantasy 16 komt op 22 juni uit op PlayStation 5. De game is 'goud gegaan', wat betekent dat de ontwikkeling - buiten patches - min of meer is afgerond. Het spel belooft zich meer op actievolle gevechten te richten dan voorgaande delen uit de reeks. Eerder werd bekendgemaakt dat het ongeveer 35 uur duurt om het hoofdverhaal uit te spelen. De speelduur zou nog eens verdubbeld worden als men alle optionele content wilt voltooien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op
Nieuws

Voormalige Disco Elysium-makers richten twee nieuwe rpg-studio's op

Beide studio's hebben een nieuwe game in ontwikkeling

Er zijn vandaag twee nieuwe ontwikkelstudio's aangekondigd die beiden bestaan uit voormalige werknemers van ZA/UM, de ontwikkelaar van de geprezen rpg Disco Elysium.

Zo is er Longdue Games, dat niet alleen bestaat uit ontwikkelaars afkomstig van ZA/UM, maar ook van Rockstar en Bungie. De studio werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme", waarbij beslissingen die spelers maken verregaande gevolgen voor het verhaal, de spelwereld en personages hebben.

Naast Disco Elysium is ook Planescape: Torment een inspiratiebron, en eigenlijk alle klassieke rpg's die een focus op dialogen hebben. Naast onderstaande artwork zijn er geen details over de game, de releasedatum of de systemen waarop het verschijnt. De officiële website van de ontwikkelaar kan hier bezocht worden.

Dan is er nog de Britse studio Dark Math Games, bestaande uit twintig werknemers waaronder voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars. Hun project, de detective-rpg XXX Nightshift, lijkt zich al wat verder in het ontwikkelproces te bevinden als het nog naamloze spel van Longdue Games, aangezien onderstaande gameplaytrailer uit is gebracht.

XXX Nightshift speelt zich af in 2086, waarbij spelers de 'Patrol Op' Dinorah Katz besturen die vastzit in een luxueus skiresort op Antarctica. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt."

De game moet naast traditionele rpg-mechanismen ook "iets verfrissend" aan het genre toevoegen, al is nog niet duidelijk wat daar precies mee wordt bedoeld. Dark Math Games claimt de focus juist wat meer op actie te willen leggen en "iets minder woorden" te willen gebruiken in vergelijking met Disco Elysium, maar de onderstaande trailer draait alsnog om dialoog. Ook van XXX Nightshift is nog geen releasedatum bekend, maar hier is al wel een Steam-pagina te vinden.

Watch on YouTube

Zover bekend zijn Robert Kurvitz en Aleksander Rostov, respectievelijk de regisseur en art director van Disco Elysium, niet betrokken bij de nieuwe studio's en hun games. Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars - waaronder de twee mensen die eerder in deze alinea werden genoemd, werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metaphor: ReFantazio binnen dag tijd al een miljoen keer verkocht
Nieuws

Metaphor: ReFantazio binnen dag tijd al een miljoen keer verkocht

De nieuwe game van de makers van Persona

Metaphor: ReFantazio is sinds vandaag officieel uit, en er zijn nu al een miljoen exemplaren van de game verkocht.

Dat hebben uitgever Atlus en ontwikkelaar Studio Zero aangekondigd (via Gematsu). Het gaat daarbij om fysieke exemplaren die aan winkels zijn geleverd en digitale exemplaren die direct door consumenten zijn gekocht bij elkaar opgeteld.

Metaphor: ReFantazio is de nieuwe rpg van het creatieve team achter de Persona-spellen, dat in 2016 de ontwikkelstudio Studio Zero oprichtte. Sleutelrollen zijn weggelegd voor regisseur Katsura Hashino, componist Shoji Meguro en character designer Shigenori Soejima.

Het spel speelt zich af in het Verenigd Koninkrijk van Euchronia, een middeleeuws fantasierijk dat als 'spiegel' voor onze moderne wereld dient. Wanneer de koning wordt vermoord breekt er chaos uit in Euchronia en komt er een unieke vorm van magie vrij - genaamd Royal Magic - die voorheen alleen aan de koning besteed was. Er wordt een toernooi georganiseerd om te kijken wie de troon overneemt.

Spelers besturen een jongen van de Elda-stam die wordt beschuldigd van het gebruiken van 'verboden magie'. Hij gaat op avontuur om zijn jeugdvriend - de kroonprins van Euchronia - te ontdoen van een vloek. Tijdens zijn reis wordt hij bijgestaan door de fee Gallica.

Metaphor: ReFantazio is nu beschikbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc (Steam en Microsoft Store). Erik Nusselder beloonde het spel met een 9,5 in de Gamer.nl-review: "Metaphor: ReFantazio zet gedurfde stappen met een compleet nieuwe fantasywereld, filosofische vraagstukken, een uitgebreid vechtsysteem vol verschillende opties en een buitengewoon intrigerend verhaal." Hieronder kan nog eens de launchtrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tomb Raider 4-6 Remastered aangekondigd
Nieuws

Tomb Raider 4-6 Remastered aangekondigd

Verschijnt op 14 februari 2025 op consoles en pc

Aspyr heeft vanmiddag Tomb Raider 4-6 Remastered aangekondigd, een collectie met drie Tomb Raider-games.

De collectie volgt daarmee het eerder dit jaar uitgekomen Tomb Raider 1-3 Remastered op. Deze tweede collectie bevat de drie spellen die de eerste drie Tomb Raider-games opvolgen, namelijk Tomb Raider: The last Revelation, Tomb Raider: Chronicles en Tomb Raider: The Angel of Darkness.

Net zoals in de eerste collectie kunnen spelers de games zowel in hun oorspronkelijke grafische staat als met verbeterde graphics ervaren. In de games gaat avonturierster Lara Croft op avontuur op allerlei locaties, van eeuwenoude grotten tot exotische steden. De collectie verschijnt op 14 februari 2025 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Het pakket met de drie games kost 29,99 euro.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!