The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken
Nieuws

The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken

Meteen toen The Last of Us Part 1 werd aangekondigd, riepen mensen dat zo’n remake helemaal niet nodig is. The Last of Us Remastered op de PlayStation 4 ziet er toch nog geweldig uit? Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie, en de eerste beelden van Part 1 brachten mij nog niet op andere gedachten. Het menselijk geheugen is echter een grappig iets. Daarom legden we de beide versies eens naast elkaar.

Zelfs toen ik Part 1 begon te spelen, dacht ik namelijk nog: zo zag de originele game er in mijn gedachten ook uit. In mijn gedachten ja. Want toen ik ter vergelijking The Last of Us Remastered opstartte, werd ik geconfronteerd met de harde realiteit dat ook deze geliefde game niet ongevoelig is voor de tand des tijds.

Zoals ik in mijn review uitlegde, kenmerkt The Last of Us Part 1 zich vooral door de zachtere kleuren en natuurlijke belichting. De HDR doet ook goed zijn werk, waardoor details in helder verlichte wolken en donkere kamertjes perfect zichtbaar blijven. Het is duidelijk dat de remake niet alleen is gemaakt voor PlayStation 5-hardware, maar ook met moderne televisies in het achterhoofd. Om het verschil goed zichtbaar te maken, besloot ik te proberen om exact dezelfde screenshots te maken in The Last of Us Part 1 (PS5, 2022) en in The Last of Us Remastered (PS4, 2014).

Let op, deze screenshots zijn genomen door het hele spel heen. Zonder context verraden ze weinig over het verloop van het verhaal, maar als je The Last of Us nog nooit hebt gespeeld, is het mooier om bepaalde momenten zélf te beleven. 

De screenshots van Part 1 zijn allemaal genomen op een PlayStation 5 in ‘Fidelity’-modus, wat neer komt op een native 4K resolutie. De screenshots van Remastered zijn deels genomen op een PlayStation 5 en deels op een PlayStation 4 Pro, in beide gevallen in de ‘Resolution’-modus met een 1800p resolutie. Dat kleine verschil in resolutie zal in deze vergelijking niet zo’n rol spelen, aangezien de screenshots redelijk gecomprimeerd moesten worden voor de vergelijking. Ook het effect van HDR valt helaas weg bij deze screenshots. Desondanks zijn er genoeg andere details om op te letten. Laten we beginnen met wat algemene buitenomgevingen.

Je ziet hier in een oogopslag dat Part 1 natuurlijk gedetailleerder is, met vollere begroeiing en complexere belichting. Maar op dit soort screenshots is ook goed te zien dat The Last of Us Part 1 niet slechts een grafische schil is. De omgevingen zijn ook aangepast, zonder de sfeer van de scène aan te tasten. Op de eerste screenshot zie je nu bijvoorbeeld een wachttoren, waardoor duidelijker is dat je net buiten de quarantainezone bent. Op de tweede screenshot reflecteert de koepel van het Capitol Building fraai, terwijl in de derde screenshot de ‘god rays’ wat mij betreft de show stelen. Dit zijn overigens shots genomen tijdens echte gameplay, maar met gebruik van de fotomodus (zonder instellingen aan te passen).

Ook op deze screenshot met Tess en Joel, genomen tijdens een filmpje aan het begin van het spel, is duidelijk hoeveel meer detail er in Part 1 zit. Het is net niet hetzelfde shot, maar wel zien we dat ze in het origineel voor voornamelijk bakstenen staan, die ook nog eens erg gelijkmatig zijn belicht. Dat geeft een vrij platte look. Part 1 is complexer, zowel in de details van de muur zelf, als de belichting.

Personages zijn niet alleen gedetailleerder, ze worden ook sfeervoller in beeld gebracht. Vergelijk de volgende screenshots maar eens. De zachte schaduwen op Ellie’s gezicht in de eerste screenshot worden versterkt doordat zij in focus is en de achtergrond minder scherp is. Kijk ook eens naar haar hand, die net wat meet knijpt in het geweer. Bij Joel zijn het vooral de ogen die nog meer (treurige) emotie uitstralen. In het origineel geven ze net iets te veel licht. Over licht gesproken: In Part 1 draagt Joel ook in de tussenfilmpjes zijn volledige uitrusting, waaronder de zaklamp op de borst.

Op de volgende screenshot zit Ellie op een bank, maar in het origineel zouden we eerlijk gezegd niet kunnen zeggen van wat voor materiaal de bank is gemaakt. Dat is wel even anders in Part 1, waar de gewoven draden van de kussens individueel te tellen zijn, mede dankzij de subtiele schaduw die erop valt. Deze screenshot zou bijna voor concept art door kunnen gaan.

In deze laatste Ellie-shot is zoveel te zien. De details in Ellie’s haar, de weerspiegelingen in het water, en de gebouwen in de verte die veel scherper en gedetailleerder zijn versterken de sfeer van deze prachtige scène. Een uitzicht waar je even voor stil mag gaan staan. We vragen ons wel af waar die schoolbus is gebleven.

We zagen net al bij een close-up van Ellie dat Naughty Dog in The Last of Us Part 1 meer speelt met het focuspunt van de camera in filmpjes, vaak met sfeervolle beelden als gevolg. Dat zien we ook in de onderstaande set screenshots, waarin Part 1 zachter oogt en je als kijker op een natuurlijke manier ergens je aandacht op vestigt. 

Mocht je na al die screenshots uit filmpjes weer even wat gameplay willen zien, dan hebben we goed nieuws voor je: tijdens de giraffe-scène konden we zowel bij Part 1 als bij Remastered niet van de shareknop afblijven!

Tot slot een speciale bonus. Er is namelijk één scène die niet alleen in The Last of Us Part 1 en Remastered zit, maar ook in The Last of Us Part 2. Een unieke kans om de drie games te vergelijken, en een mooie afsluiter van deze reeks vergelijkingen!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!