The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken
Gamer.nl
Nieuws

The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken

Meteen toen The Last of Us Part 1 werd aangekondigd, riepen mensen dat zo’n remake helemaal niet nodig is. The Last of Us Remastered op de PlayStation 4 ziet er toch nog geweldig uit? Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie, en de eerste beelden van Part 1 brachten mij nog niet op andere gedachten. Het menselijk geheugen is echter een grappig iets. Daarom legden we de beide versies eens naast elkaar.

Zelfs toen ik Part 1 begon te spelen, dacht ik namelijk nog: zo zag de originele game er in mijn gedachten ook uit. In mijn gedachten ja. Want toen ik ter vergelijking The Last of Us Remastered opstartte, werd ik geconfronteerd met de harde realiteit dat ook deze geliefde game niet ongevoelig is voor de tand des tijds.

Zoals ik in mijn review uitlegde, kenmerkt The Last of Us Part 1 zich vooral door de zachtere kleuren en natuurlijke belichting. De HDR doet ook goed zijn werk, waardoor details in helder verlichte wolken en donkere kamertjes perfect zichtbaar blijven. Het is duidelijk dat de remake niet alleen is gemaakt voor PlayStation 5-hardware, maar ook met moderne televisies in het achterhoofd. Om het verschil goed zichtbaar te maken, besloot ik te proberen om exact dezelfde screenshots te maken in The Last of Us Part 1 (PS5, 2022) en in The Last of Us Remastered (PS4, 2014).

Let op, deze screenshots zijn genomen door het hele spel heen. Zonder context verraden ze weinig over het verloop van het verhaal, maar als je The Last of Us nog nooit hebt gespeeld, is het mooier om bepaalde momenten zélf te beleven. 

De screenshots van Part 1 zijn allemaal genomen op een PlayStation 5 in ‘Fidelity’-modus, wat neer komt op een native 4K resolutie. De screenshots van Remastered zijn deels genomen op een PlayStation 5 en deels op een PlayStation 4 Pro, in beide gevallen in de ‘Resolution’-modus met een 1800p resolutie. Dat kleine verschil in resolutie zal in deze vergelijking niet zo’n rol spelen, aangezien de screenshots redelijk gecomprimeerd moesten worden voor de vergelijking. Ook het effect van HDR valt helaas weg bij deze screenshots. Desondanks zijn er genoeg andere details om op te letten. Laten we beginnen met wat algemene buitenomgevingen.

Je ziet hier in een oogopslag dat Part 1 natuurlijk gedetailleerder is, met vollere begroeiing en complexere belichting. Maar op dit soort screenshots is ook goed te zien dat The Last of Us Part 1 niet slechts een grafische schil is. De omgevingen zijn ook aangepast, zonder de sfeer van de scène aan te tasten. Op de eerste screenshot zie je nu bijvoorbeeld een wachttoren, waardoor duidelijker is dat je net buiten de quarantainezone bent. Op de tweede screenshot reflecteert de koepel van het Capitol Building fraai, terwijl in de derde screenshot de ‘god rays’ wat mij betreft de show stelen. Dit zijn overigens shots genomen tijdens echte gameplay, maar met gebruik van de fotomodus (zonder instellingen aan te passen).

Ook op deze screenshot met Tess en Joel, genomen tijdens een filmpje aan het begin van het spel, is duidelijk hoeveel meer detail er in Part 1 zit. Het is net niet hetzelfde shot, maar wel zien we dat ze in het origineel voor voornamelijk bakstenen staan, die ook nog eens erg gelijkmatig zijn belicht. Dat geeft een vrij platte look. Part 1 is complexer, zowel in de details van de muur zelf, als de belichting.

Personages zijn niet alleen gedetailleerder, ze worden ook sfeervoller in beeld gebracht. Vergelijk de volgende screenshots maar eens. De zachte schaduwen op Ellie’s gezicht in de eerste screenshot worden versterkt doordat zij in focus is en de achtergrond minder scherp is. Kijk ook eens naar haar hand, die net wat meet knijpt in het geweer. Bij Joel zijn het vooral de ogen die nog meer (treurige) emotie uitstralen. In het origineel geven ze net iets te veel licht. Over licht gesproken: In Part 1 draagt Joel ook in de tussenfilmpjes zijn volledige uitrusting, waaronder de zaklamp op de borst.

Op de volgende screenshot zit Ellie op een bank, maar in het origineel zouden we eerlijk gezegd niet kunnen zeggen van wat voor materiaal de bank is gemaakt. Dat is wel even anders in Part 1, waar de gewoven draden van de kussens individueel te tellen zijn, mede dankzij de subtiele schaduw die erop valt. Deze screenshot zou bijna voor concept art door kunnen gaan.

In deze laatste Ellie-shot is zoveel te zien. De details in Ellie’s haar, de weerspiegelingen in het water, en de gebouwen in de verte die veel scherper en gedetailleerder zijn versterken de sfeer van deze prachtige scène. Een uitzicht waar je even voor stil mag gaan staan. We vragen ons wel af waar die schoolbus is gebleven.

We zagen net al bij een close-up van Ellie dat Naughty Dog in The Last of Us Part 1 meer speelt met het focuspunt van de camera in filmpjes, vaak met sfeervolle beelden als gevolg. Dat zien we ook in de onderstaande set screenshots, waarin Part 1 zachter oogt en je als kijker op een natuurlijke manier ergens je aandacht op vestigt. 

Mocht je na al die screenshots uit filmpjes weer even wat gameplay willen zien, dan hebben we goed nieuws voor je: tijdens de giraffe-scène konden we zowel bij Part 1 als bij Remastered niet van de shareknop afblijven!

Tot slot een speciale bonus. Er is namelijk één scène die niet alleen in The Last of Us Part 1 en Remastered zit, maar ook in The Last of Us Part 2. Een unieke kans om de drie games te vergelijken, en een mooie afsluiter van deze reeks vergelijkingen!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!