The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken
Nieuws

The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken

Meteen toen The Last of Us Part 1 werd aangekondigd, riepen mensen dat zo’n remake helemaal niet nodig is. The Last of Us Remastered op de PlayStation 4 ziet er toch nog geweldig uit? Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie, en de eerste beelden van Part 1 brachten mij nog niet op andere gedachten. Het menselijk geheugen is echter een grappig iets. Daarom legden we de beide versies eens naast elkaar.

Zelfs toen ik Part 1 begon te spelen, dacht ik namelijk nog: zo zag de originele game er in mijn gedachten ook uit. In mijn gedachten ja. Want toen ik ter vergelijking The Last of Us Remastered opstartte, werd ik geconfronteerd met de harde realiteit dat ook deze geliefde game niet ongevoelig is voor de tand des tijds.

Zoals ik in mijn review uitlegde, kenmerkt The Last of Us Part 1 zich vooral door de zachtere kleuren en natuurlijke belichting. De HDR doet ook goed zijn werk, waardoor details in helder verlichte wolken en donkere kamertjes perfect zichtbaar blijven. Het is duidelijk dat de remake niet alleen is gemaakt voor PlayStation 5-hardware, maar ook met moderne televisies in het achterhoofd. Om het verschil goed zichtbaar te maken, besloot ik te proberen om exact dezelfde screenshots te maken in The Last of Us Part 1 (PS5, 2022) en in The Last of Us Remastered (PS4, 2014).

Let op, deze screenshots zijn genomen door het hele spel heen. Zonder context verraden ze weinig over het verloop van het verhaal, maar als je The Last of Us nog nooit hebt gespeeld, is het mooier om bepaalde momenten zélf te beleven. 

De screenshots van Part 1 zijn allemaal genomen op een PlayStation 5 in ‘Fidelity’-modus, wat neer komt op een native 4K resolutie. De screenshots van Remastered zijn deels genomen op een PlayStation 5 en deels op een PlayStation 4 Pro, in beide gevallen in de ‘Resolution’-modus met een 1800p resolutie. Dat kleine verschil in resolutie zal in deze vergelijking niet zo’n rol spelen, aangezien de screenshots redelijk gecomprimeerd moesten worden voor de vergelijking. Ook het effect van HDR valt helaas weg bij deze screenshots. Desondanks zijn er genoeg andere details om op te letten. Laten we beginnen met wat algemene buitenomgevingen.

Je ziet hier in een oogopslag dat Part 1 natuurlijk gedetailleerder is, met vollere begroeiing en complexere belichting. Maar op dit soort screenshots is ook goed te zien dat The Last of Us Part 1 niet slechts een grafische schil is. De omgevingen zijn ook aangepast, zonder de sfeer van de scène aan te tasten. Op de eerste screenshot zie je nu bijvoorbeeld een wachttoren, waardoor duidelijker is dat je net buiten de quarantainezone bent. Op de tweede screenshot reflecteert de koepel van het Capitol Building fraai, terwijl in de derde screenshot de ‘god rays’ wat mij betreft de show stelen. Dit zijn overigens shots genomen tijdens echte gameplay, maar met gebruik van de fotomodus (zonder instellingen aan te passen).

Ook op deze screenshot met Tess en Joel, genomen tijdens een filmpje aan het begin van het spel, is duidelijk hoeveel meer detail er in Part 1 zit. Het is net niet hetzelfde shot, maar wel zien we dat ze in het origineel voor voornamelijk bakstenen staan, die ook nog eens erg gelijkmatig zijn belicht. Dat geeft een vrij platte look. Part 1 is complexer, zowel in de details van de muur zelf, als de belichting.

Personages zijn niet alleen gedetailleerder, ze worden ook sfeervoller in beeld gebracht. Vergelijk de volgende screenshots maar eens. De zachte schaduwen op Ellie’s gezicht in de eerste screenshot worden versterkt doordat zij in focus is en de achtergrond minder scherp is. Kijk ook eens naar haar hand, die net wat meet knijpt in het geweer. Bij Joel zijn het vooral de ogen die nog meer (treurige) emotie uitstralen. In het origineel geven ze net iets te veel licht. Over licht gesproken: In Part 1 draagt Joel ook in de tussenfilmpjes zijn volledige uitrusting, waaronder de zaklamp op de borst.

Op de volgende screenshot zit Ellie op een bank, maar in het origineel zouden we eerlijk gezegd niet kunnen zeggen van wat voor materiaal de bank is gemaakt. Dat is wel even anders in Part 1, waar de gewoven draden van de kussens individueel te tellen zijn, mede dankzij de subtiele schaduw die erop valt. Deze screenshot zou bijna voor concept art door kunnen gaan.

In deze laatste Ellie-shot is zoveel te zien. De details in Ellie’s haar, de weerspiegelingen in het water, en de gebouwen in de verte die veel scherper en gedetailleerder zijn versterken de sfeer van deze prachtige scène. Een uitzicht waar je even voor stil mag gaan staan. We vragen ons wel af waar die schoolbus is gebleven.

We zagen net al bij een close-up van Ellie dat Naughty Dog in The Last of Us Part 1 meer speelt met het focuspunt van de camera in filmpjes, vaak met sfeervolle beelden als gevolg. Dat zien we ook in de onderstaande set screenshots, waarin Part 1 zachter oogt en je als kijker op een natuurlijke manier ergens je aandacht op vestigt. 

Mocht je na al die screenshots uit filmpjes weer even wat gameplay willen zien, dan hebben we goed nieuws voor je: tijdens de giraffe-scène konden we zowel bij Part 1 als bij Remastered niet van de shareknop afblijven!

Tot slot een speciale bonus. Er is namelijk één scène die niet alleen in The Last of Us Part 1 en Remastered zit, maar ook in The Last of Us Part 2. Een unieke kans om de drie games te vergelijken, en een mooie afsluiter van deze reeks vergelijkingen!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!