The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken
Nieuws

The Last of Us Part 1 en Remastered vergeleken

Meteen toen The Last of Us Part 1 werd aangekondigd, riepen mensen dat zo’n remake helemaal niet nodig is. The Last of Us Remastered op de PlayStation 4 ziet er toch nog geweldig uit? Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie, en de eerste beelden van Part 1 brachten mij nog niet op andere gedachten. Het menselijk geheugen is echter een grappig iets. Daarom legden we de beide versies eens naast elkaar.

Zelfs toen ik Part 1 begon te spelen, dacht ik namelijk nog: zo zag de originele game er in mijn gedachten ook uit. In mijn gedachten ja. Want toen ik ter vergelijking The Last of Us Remastered opstartte, werd ik geconfronteerd met de harde realiteit dat ook deze geliefde game niet ongevoelig is voor de tand des tijds.

Zoals ik in mijn review uitlegde, kenmerkt The Last of Us Part 1 zich vooral door de zachtere kleuren en natuurlijke belichting. De HDR doet ook goed zijn werk, waardoor details in helder verlichte wolken en donkere kamertjes perfect zichtbaar blijven. Het is duidelijk dat de remake niet alleen is gemaakt voor PlayStation 5-hardware, maar ook met moderne televisies in het achterhoofd. Om het verschil goed zichtbaar te maken, besloot ik te proberen om exact dezelfde screenshots te maken in The Last of Us Part 1 (PS5, 2022) en in The Last of Us Remastered (PS4, 2014).

Let op, deze screenshots zijn genomen door het hele spel heen. Zonder context verraden ze weinig over het verloop van het verhaal, maar als je The Last of Us nog nooit hebt gespeeld, is het mooier om bepaalde momenten zélf te beleven. 

De screenshots van Part 1 zijn allemaal genomen op een PlayStation 5 in ‘Fidelity’-modus, wat neer komt op een native 4K resolutie. De screenshots van Remastered zijn deels genomen op een PlayStation 5 en deels op een PlayStation 4 Pro, in beide gevallen in de ‘Resolution’-modus met een 1800p resolutie. Dat kleine verschil in resolutie zal in deze vergelijking niet zo’n rol spelen, aangezien de screenshots redelijk gecomprimeerd moesten worden voor de vergelijking. Ook het effect van HDR valt helaas weg bij deze screenshots. Desondanks zijn er genoeg andere details om op te letten. Laten we beginnen met wat algemene buitenomgevingen.

Je ziet hier in een oogopslag dat Part 1 natuurlijk gedetailleerder is, met vollere begroeiing en complexere belichting. Maar op dit soort screenshots is ook goed te zien dat The Last of Us Part 1 niet slechts een grafische schil is. De omgevingen zijn ook aangepast, zonder de sfeer van de scène aan te tasten. Op de eerste screenshot zie je nu bijvoorbeeld een wachttoren, waardoor duidelijker is dat je net buiten de quarantainezone bent. Op de tweede screenshot reflecteert de koepel van het Capitol Building fraai, terwijl in de derde screenshot de ‘god rays’ wat mij betreft de show stelen. Dit zijn overigens shots genomen tijdens echte gameplay, maar met gebruik van de fotomodus (zonder instellingen aan te passen).

Ook op deze screenshot met Tess en Joel, genomen tijdens een filmpje aan het begin van het spel, is duidelijk hoeveel meer detail er in Part 1 zit. Het is net niet hetzelfde shot, maar wel zien we dat ze in het origineel voor voornamelijk bakstenen staan, die ook nog eens erg gelijkmatig zijn belicht. Dat geeft een vrij platte look. Part 1 is complexer, zowel in de details van de muur zelf, als de belichting.

Personages zijn niet alleen gedetailleerder, ze worden ook sfeervoller in beeld gebracht. Vergelijk de volgende screenshots maar eens. De zachte schaduwen op Ellie’s gezicht in de eerste screenshot worden versterkt doordat zij in focus is en de achtergrond minder scherp is. Kijk ook eens naar haar hand, die net wat meet knijpt in het geweer. Bij Joel zijn het vooral de ogen die nog meer (treurige) emotie uitstralen. In het origineel geven ze net iets te veel licht. Over licht gesproken: In Part 1 draagt Joel ook in de tussenfilmpjes zijn volledige uitrusting, waaronder de zaklamp op de borst.

Op de volgende screenshot zit Ellie op een bank, maar in het origineel zouden we eerlijk gezegd niet kunnen zeggen van wat voor materiaal de bank is gemaakt. Dat is wel even anders in Part 1, waar de gewoven draden van de kussens individueel te tellen zijn, mede dankzij de subtiele schaduw die erop valt. Deze screenshot zou bijna voor concept art door kunnen gaan.

In deze laatste Ellie-shot is zoveel te zien. De details in Ellie’s haar, de weerspiegelingen in het water, en de gebouwen in de verte die veel scherper en gedetailleerder zijn versterken de sfeer van deze prachtige scène. Een uitzicht waar je even voor stil mag gaan staan. We vragen ons wel af waar die schoolbus is gebleven.

We zagen net al bij een close-up van Ellie dat Naughty Dog in The Last of Us Part 1 meer speelt met het focuspunt van de camera in filmpjes, vaak met sfeervolle beelden als gevolg. Dat zien we ook in de onderstaande set screenshots, waarin Part 1 zachter oogt en je als kijker op een natuurlijke manier ergens je aandacht op vestigt. 

Mocht je na al die screenshots uit filmpjes weer even wat gameplay willen zien, dan hebben we goed nieuws voor je: tijdens de giraffe-scène konden we zowel bij Part 1 als bij Remastered niet van de shareknop afblijven!

Tot slot een speciale bonus. Er is namelijk één scène die niet alleen in The Last of Us Part 1 en Remastered zit, maar ook in The Last of Us Part 2. Een unieke kans om de drie games te vergelijken, en een mooie afsluiter van deze reeks vergelijkingen!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!