Volgens Glen Schofield, de regisseur van het in 2022 uitgekomen The Callisto Protocol, kwam de game minstens drie maanden te vroeg uit omdat uitgever Krafton daar op stond.
Dat meldt hij in een interview met Dan Allen Gaming. De PUBG-uitgever zou er op hebben gestaan dat de game meer dan drie maanden eerder uitkwam dan Schofield had gewild. Daardoor moesten er bijvoorbeeld meerdere vijanden en eindbazen uit het spel worden gehaald.
"Ik had nog zo'n drieënhalve maand nodig. Ik kreeg te horen dat ik dat zou krijgen. In oktober of september van 2021 werd mij verteld dat ik de tijd zou krijgen. Dus besteedde ik die feestdagen met het bedenken van nieuwe ideeën. En toen werd het januari en kwamen er mensen (van Krafton) langs en werd mij verteld dat de game in december 2022 uit moest komen."
Het is volgens Schofield echter niet de enige reden dat The Callisto Protocol zou wisselend werd ontvangen. Ook de coronapandemie gooide roet in het eten. Elke maand waren er tien tot twintig werknemers van de studio ziek, en in 2021 vertrokken 49 mensen bij de studio.
Overigens gaf Schofield geen precieze reden voor waarom Krafton wilde dat de game in 2022 uitkwam. Het heeft mogelijk te maken met de release van de Dead Space-remake in januari 2023, aangezien The Callisto Protocol als een spiritueel vervolg van die reeks aanvoelt. Dat is ook niet gek, want Schofield stond ook aan het roer van die games.
The Callisto Protocol werd zoals gezegd wisselend ontvangen – zo ontving het een 6,5 op Gamer.nl: "The Callisto Protocol is een degelijke spirituele opvolger van Dead Space die wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt. Aan de intense actie of visuele pracht en praal zal het niet liggen, maar het gebrek aan originaliteit in zowel verhaal als gameplay is wel erg opzichtig. Doordat échte spanning moet wijken haalt het spel niet hetzelfde niveau als zijn grote voorbeeld. Dat resulteert in een avontuur dat je met plezier speelt, maar even snel weer bent vergeten."
Over Krafton gesproken: eerder vandaag werd aangekondigd dat de uitgever de door Xbox gesloten studio Tango Gameworks en de rechten op Hi-Fi Rush overneemt.