'The Callisto Protocol moest te vroeg uitkomen van Krafton'
Nieuws

'The Callisto Protocol moest te vroeg uitkomen van Krafton'

Aldus regisseur Glen Schofield

Volgens Glen Schofield, de regisseur van het in 2022 uitgekomen The Callisto Protocol, kwam de game minstens drie maanden te vroeg uit omdat uitgever Krafton daar op stond.

Dat meldt hij in een interview met Dan Allen Gaming. De PUBG-uitgever zou er op hebben gestaan dat de game meer dan drie maanden eerder uitkwam dan Schofield had gewild. Daardoor moesten er bijvoorbeeld meerdere vijanden en eindbazen uit het spel worden gehaald.

"Ik had nog zo'n drieënhalve maand nodig. Ik kreeg te horen dat ik dat zou krijgen. In oktober of september van 2021 werd mij verteld dat ik de tijd zou krijgen. Dus besteedde ik die feestdagen met het bedenken van nieuwe ideeën. En toen werd het januari en kwamen er mensen (van Krafton) langs en werd mij verteld dat de game in december 2022 uit moest komen."

Het is volgens Schofield echter niet de enige reden dat The Callisto Protocol zou wisselend werd ontvangen. Ook de coronapandemie gooide roet in het eten. Elke maand waren er tien tot twintig werknemers van de studio ziek, en in 2021 vertrokken 49 mensen bij de studio.

Overigens gaf Schofield geen precieze reden voor waarom Krafton wilde dat de game in 2022 uitkwam. Het heeft mogelijk te maken met de release van de Dead Space-remake in januari 2023, aangezien The Callisto Protocol als een spiritueel vervolg van die reeks aanvoelt. Dat is ook niet gek, want Schofield stond ook aan het roer van die games.

The Callisto Protocol werd zoals gezegd wisselend ontvangen – zo ontving het een 6,5 op Gamer.nl: "The Callisto Protocol is een degelijke spirituele opvolger van Dead Space die wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt. Aan de intense actie of visuele pracht en praal zal het niet liggen, maar het gebrek aan originaliteit in zowel verhaal als gameplay is wel erg opzichtig. Doordat échte spanning moet wijken haalt het spel niet hetzelfde niveau als zijn grote voorbeeld. Dat resulteert in een avontuur dat je met plezier speelt, maar even snel weer bent vergeten."

Over Krafton gesproken: eerder vandaag werd aangekondigd dat de uitgever de door Xbox gesloten studio Tango Gameworks en de rechten op Hi-Fi Rush overneemt.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!