Suda51: 'Iedereen let teveel op Metacritic-gemiddeldes'
Nieuws

Suda51: 'Iedereen let teveel op Metacritic-gemiddeldes'

Er zou een standaard formule zijn om hogere gemiddeldes teweeg te brengen

Volgens Grasshopper Manufacture-baas Goici 'Suda51' Suda wordt er in de game-industrie teveel aandacht gegeven aan Metacritic-gemiddeldes.

Metacritic is een website waarop het gemiddelde van recensiecijfers van diverse mediaproducten, waaronder games en films, worden weergegeven. Ook de gamerecensies van Gamer.nl worden meegenomen in dat gemiddelde.

Games Industry interviewde onlangs Suda51 en Shinji Mikami, die samen ooit Shadows of the Damned ontwikkelden - waarvan op 31 oktober een remaster verschijnt. Suda liet zich uit over de aandacht die Metacritic hedendaags krijgt en het effect dat dit heeft op originaliteit binnen gameontwikkeling.

"Iedereen geeft veel te veel aandacht aan Metacritic-scores", aldus Suda. "We zijn nu zover dat er bijna een standaard formule is - als je een hoge Metacritic score wil halen, moet je op deze manier een game maken. Past je game niet binnen die formule en marketing, dan kost dat je punten op Metacritic."

Hij vervolgde: "Persoonlijk boeien de Metacritic-cijfers mij niet zoveel. Ik ben mij er niet echt van bewust. Voor ons is belangrijk dat we games uitbrengen die we willen uitbrengen, en dat de mensen waarvan we willen dat ze deze games spelen, ze daadwerkelijk spelen."

Shadows of the Damned verscheen in 2011 op PlayStation 3 en Xbox 360 en ontstond uit een samenwerking tussen Goichi Suda - bekend van onder andere No More Heroes - en Resident Evil-bedenker Shinji Mikami. De game wordt beschreven als een "punkrock-actiegame gecombineerd met een psychologische thriller" en draait om Garcia, een motorrijder en demonjager wiens ware liefde wordt ontvoerd door demonen. Hij moet zich een weg door de hel vechten.

De remaster heeft een 4K-resolutie op de systemen die dat ondersteunen, een New Game Plus-modus en nieuwe kostuums voor het hoofdpersonage. Shadows of the Damned: Hella Remastered komt op 31 oktober uit, gaat 24,99 euro kosten en komt beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Mensen die de digitale game reserveren ontvangen drie dagen eerder toegang tot het spel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers
Nieuws

Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers

Werknemers en het bedrijf zijn het niet eens over de lonen

Zenimax Workers United, een vakbond bestaande uit quality assurance-werknemers van Zenimax Media, heeft goedkeuring gegeven voor een staking bij het bedrijf.

Zenimax Workers United representeert meer dan driehonderd werknemers van de quality assurance-afdeling van Zenimax in Maryland en Texas. Gisteren kondigde de vakbond aan dat er door meer dan 95 procent van de leden in het voordeel van een staking is gestemd bij de eigenaar van Bethesda en id Software, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Microsoft.

Volgens een persbericht van de vakbond is er in het tweede jaar aan onderhandelingen met Zenimax en Microsoft te weinig progressie geboekt. Vooral de te lage lonen, in combinatie met de eis dat werknemers weer op kantoor moeten werken, is een belangrijk discussiepunt. "Velen van ons hebben ons leven moeten pauzeren omdat ons inkomen niet gelijk oploopt met de stijgende kosten van het dagelijks leven in de steden waar Zenimax wil dat we wonen en werken om onze baan te behouden."

De vakbond vervolgt: "Niemand van ons wil dit graag, maar als Microsoft en Zenimax tijdens de onderhandelingen blijven aantonen dat ze ons geen eerlijke lonen willen uitbetalen die in verhouding staan met wat onze werkzaamheden toevoegen aan de games, gaan we onze waarde op deze manier aantonen."

Een woordvoerder van Microsoft liet in een statement aan Insider Gaming weten dat ze het quality assurance-team als een belangrijk onderdeel van gameontwikkeling zien. "We respecteren het recht van het team om hun standpunten te uiten en willen graag een eerlijke en rechtvaardige oplossing vinden die de bijdrage van het team erkent."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!