Spelers kunnen 'elke rots' beklimmen in Horizon Forbidden West
Spelers kunnen 'elke rots' beklimmen in Horizon Forbidden West.
Dat vertellen regisseur Mathijs de Jonge en narrative director Benjamin McCaw van Guerrilla Games onder andere in een interview met Game Informer.
Het zogenaamde free climbing-systeem zorgt ervoor dat spelers elke 'rots, berg of clif' kunnen beklimmen, in tegenstelling tot het vorige deel. "We hebben de wereld verder geopend en het aantrekkelijker gemaakt om te verkennen", zegt de Jonge.
Ook is vond 'een groot gedeelte van de ontwikkeling' van de game plaats op PlayStation 4, waar volgens de ontwikkelaar 'een hoop' getest wordt.
"We zorgen er dus voor dat bezitters van die console een geweldige ervaring hebben en dat de game er ook daar goed uitziet", legt de Jonge uit. "Voor de PlayStation 5 kunnen we een stuk verder gaan natuurlijk. Visueel gezien kunnen we veel meer detail toevoegen, de rendertechniek voor onderwaterscènes is speciaal op PS5 - het heeft extra detail en systemen, zoals de golftechniek
En de belichting van Aloy is beter gedefinieerd. We gebruiken een speciaal lichtsysteem voor Aloy, dat op PlayStation 4 alleen wordt gebruikt in tussenfilmpjes. Op PlayStation 5 hebben we veel meer hardwarekracht, zodat ze er altijd goed uitziet dankzij de licht-set-up die altijd met haar meereist."
Andere details uit het interview zijn dat de game een 'volledig nieuwe skilltree' bevat om verschillende speelstijlen te bieden, het vechtsysteem is gebaseerd op combo's en dat de game een werkbank bevat om wapens te upgraden. Ook biedt de game een 60 fps-modus.
Horizon Forbidden West verschijnt voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Volgens Guerrilla Games loopt de ontwikkeling op schema, maar het is nog onduidelijk wanneer de game verschijnt.