Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'
Nieuws

Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'

Hij ziet kansen voor kleinere ontwikkelaars

Volgens Sony Interactive Entertainments Shuhei Yoshida gaat artificiële intelligentie het ontwikkelen van games uiteindelijk efficiënter maken.

In een interview met The Guardian werd Yoshida, de voormalige directeur van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, gevraagd over de zorgen die ontwikkelaars hebben over hoe AI de werkzaamheden van mensen kan vervangen, ook op het gebied van game-ontwikkeling.

"Het is een gereedschap. Iemand moet dat gereedschap gebruiken", zo antwoordde hij. "AI kan erg vreemde dingen produceren, zoals je vast hebt gezien. Je moet er goed mee om kunnen gaan. Het gaat het leerproces van ontwikkelaars veranderen, maar uiteindelijk maakt het game-ontwikkeling efficiënter, en zullen er nog mooiere dingen door mensen gemaakt worden."

Het huidige hoofd van Sony Interactive Entertainments Independent Developer Initiative vervolgt: "Mensen hoeven (in de toekomst) mogelijk niet eens meer te leren hoe te programmeren, als ze hebben geleerd hoe ze deze gereedschappen van de toekomst kunnen inzetten. De creativiteit is belangrijker, de regie, hoe je voorstelt wat je precies wil zien."

Yoshida gaf ook een voorbeeld van hoe AI door kleinere teams wordt gebruikt om ambitieuze projecten te maken. "Ik bekeek vanochtend vijftien pitches in een wedstrijd voor indies in Japan. Een van de games had prachtige graphics en was gemaakt door een klein team bestaande uit studenten. Ze zeiden dat ze de AI-generator Midjourney hadden gebruikt om de art te maken. Het is een krachtig iets dat een kleine groep jongeren een geweldig ogende game kan maken."

Het gebruik van AI is controversieel, juist omdat het volgens velen een negatieve invloed op de werkgelegenheid in veel sectoren kan hebben. Het is dus opvallend dat Yoshida zich zo positief uitspreekt over de technologie. Yoshida bekijkt de technologie daarbij vanuit zijn functie gerelateerd aan onafhankelijke game-ontwikkeling en ziet daar dus kansen voor kleinere en relatief onervaren teams.

Yoshida stelde gamers ook gerust over de focus op service-games, die steeds populairder worden binnen de game-industrie en waar Sony Interactive Entertainment tegenwoordig ook meer in investeert. "Je wil niet dat de top 10 van games elk jaar bijna hetzelfde is en alle games live service-games worden. Dat zou wat mij betreft een beetje saai worden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!