Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'
Nieuws

Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'

Hij ziet kansen voor kleinere ontwikkelaars

Volgens Sony Interactive Entertainments Shuhei Yoshida gaat artificiële intelligentie het ontwikkelen van games uiteindelijk efficiënter maken.

In een interview met The Guardian werd Yoshida, de voormalige directeur van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, gevraagd over de zorgen die ontwikkelaars hebben over hoe AI de werkzaamheden van mensen kan vervangen, ook op het gebied van game-ontwikkeling.

"Het is een gereedschap. Iemand moet dat gereedschap gebruiken", zo antwoordde hij. "AI kan erg vreemde dingen produceren, zoals je vast hebt gezien. Je moet er goed mee om kunnen gaan. Het gaat het leerproces van ontwikkelaars veranderen, maar uiteindelijk maakt het game-ontwikkeling efficiënter, en zullen er nog mooiere dingen door mensen gemaakt worden."

Het huidige hoofd van Sony Interactive Entertainments Independent Developer Initiative vervolgt: "Mensen hoeven (in de toekomst) mogelijk niet eens meer te leren hoe te programmeren, als ze hebben geleerd hoe ze deze gereedschappen van de toekomst kunnen inzetten. De creativiteit is belangrijker, de regie, hoe je voorstelt wat je precies wil zien."

Yoshida gaf ook een voorbeeld van hoe AI door kleinere teams wordt gebruikt om ambitieuze projecten te maken. "Ik bekeek vanochtend vijftien pitches in een wedstrijd voor indies in Japan. Een van de games had prachtige graphics en was gemaakt door een klein team bestaande uit studenten. Ze zeiden dat ze de AI-generator Midjourney hadden gebruikt om de art te maken. Het is een krachtig iets dat een kleine groep jongeren een geweldig ogende game kan maken."

Het gebruik van AI is controversieel, juist omdat het volgens velen een negatieve invloed op de werkgelegenheid in veel sectoren kan hebben. Het is dus opvallend dat Yoshida zich zo positief uitspreekt over de technologie. Yoshida bekijkt de technologie daarbij vanuit zijn functie gerelateerd aan onafhankelijke game-ontwikkeling en ziet daar dus kansen voor kleinere en relatief onervaren teams.

Yoshida stelde gamers ook gerust over de focus op service-games, die steeds populairder worden binnen de game-industrie en waar Sony Interactive Entertainment tegenwoordig ook meer in investeert. "Je wil niet dat de top 10 van games elk jaar bijna hetzelfde is en alle games live service-games worden. Dat zou wat mij betreft een beetje saai worden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!