Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'
Hij ziet kansen voor kleinere ontwikkelaars
Volgens Sony Interactive Entertainments Shuhei Yoshida gaat artificiële intelligentie het ontwikkelen van games uiteindelijk efficiënter maken.
In een interview met The Guardian werd Yoshida, de voormalige directeur van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, gevraagd over de zorgen die ontwikkelaars hebben over hoe AI de werkzaamheden van mensen kan vervangen, ook op het gebied van game-ontwikkeling.
"Het is een gereedschap. Iemand moet dat gereedschap gebruiken", zo antwoordde hij. "AI kan erg vreemde dingen produceren, zoals je vast hebt gezien. Je moet er goed mee om kunnen gaan. Het gaat het leerproces van ontwikkelaars veranderen, maar uiteindelijk maakt het game-ontwikkeling efficiënter, en zullen er nog mooiere dingen door mensen gemaakt worden."
Het huidige hoofd van Sony Interactive Entertainments Independent Developer Initiative vervolgt: "Mensen hoeven (in de toekomst) mogelijk niet eens meer te leren hoe te programmeren, als ze hebben geleerd hoe ze deze gereedschappen van de toekomst kunnen inzetten. De creativiteit is belangrijker, de regie, hoe je voorstelt wat je precies wil zien."
Yoshida gaf ook een voorbeeld van hoe AI door kleinere teams wordt gebruikt om ambitieuze projecten te maken. "Ik bekeek vanochtend vijftien pitches in een wedstrijd voor indies in Japan. Een van de games had prachtige graphics en was gemaakt door een klein team bestaande uit studenten. Ze zeiden dat ze de AI-generator Midjourney hadden gebruikt om de art te maken. Het is een krachtig iets dat een kleine groep jongeren een geweldig ogende game kan maken."
Het gebruik van AI is controversieel, juist omdat het volgens velen een negatieve invloed op de werkgelegenheid in veel sectoren kan hebben. Het is dus opvallend dat Yoshida zich zo positief uitspreekt over de technologie. Yoshida bekijkt de technologie daarbij vanuit zijn functie gerelateerd aan onafhankelijke game-ontwikkeling en ziet daar dus kansen voor kleinere en relatief onervaren teams.
Yoshida stelde gamers ook gerust over de focus op service-games, die steeds populairder worden binnen de game-industrie en waar Sony Interactive Entertainment tegenwoordig ook meer in investeert. "Je wil niet dat de top 10 van games elk jaar bijna hetzelfde is en alle games live service-games worden. Dat zou wat mij betreft een beetje saai worden."