Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'
Gamer.nl
Nieuws

Sony's Shuhei Yoshida: 'AI zal game-ontwikkeling efficiënter maken'

Hij ziet kansen voor kleinere ontwikkelaars

Volgens Sony Interactive Entertainments Shuhei Yoshida gaat artificiële intelligentie het ontwikkelen van games uiteindelijk efficiënter maken.

In een interview met The Guardian werd Yoshida, de voormalige directeur van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, gevraagd over de zorgen die ontwikkelaars hebben over hoe AI de werkzaamheden van mensen kan vervangen, ook op het gebied van game-ontwikkeling.

"Het is een gereedschap. Iemand moet dat gereedschap gebruiken", zo antwoordde hij. "AI kan erg vreemde dingen produceren, zoals je vast hebt gezien. Je moet er goed mee om kunnen gaan. Het gaat het leerproces van ontwikkelaars veranderen, maar uiteindelijk maakt het game-ontwikkeling efficiënter, en zullen er nog mooiere dingen door mensen gemaakt worden."

Het huidige hoofd van Sony Interactive Entertainments Independent Developer Initiative vervolgt: "Mensen hoeven (in de toekomst) mogelijk niet eens meer te leren hoe te programmeren, als ze hebben geleerd hoe ze deze gereedschappen van de toekomst kunnen inzetten. De creativiteit is belangrijker, de regie, hoe je voorstelt wat je precies wil zien."

Yoshida gaf ook een voorbeeld van hoe AI door kleinere teams wordt gebruikt om ambitieuze projecten te maken. "Ik bekeek vanochtend vijftien pitches in een wedstrijd voor indies in Japan. Een van de games had prachtige graphics en was gemaakt door een klein team bestaande uit studenten. Ze zeiden dat ze de AI-generator Midjourney hadden gebruikt om de art te maken. Het is een krachtig iets dat een kleine groep jongeren een geweldig ogende game kan maken."

Het gebruik van AI is controversieel, juist omdat het volgens velen een negatieve invloed op de werkgelegenheid in veel sectoren kan hebben. Het is dus opvallend dat Yoshida zich zo positief uitspreekt over de technologie. Yoshida bekijkt de technologie daarbij vanuit zijn functie gerelateerd aan onafhankelijke game-ontwikkeling en ziet daar dus kansen voor kleinere en relatief onervaren teams.

Yoshida stelde gamers ook gerust over de focus op service-games, die steeds populairder worden binnen de game-industrie en waar Sony Interactive Entertainment tegenwoordig ook meer in investeert. "Je wil niet dat de top 10 van games elk jaar bijna hetzelfde is en alle games live service-games worden. Dat zou wat mij betreft een beetje saai worden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!