Een voormalig ontwikkelaar van Santa Monica Studio beweert dat Sony een Metacritic-score van 90 of hoger verwacht voor AAA-games. Sony zou de meningen van gamemedia sterk meewegen in het succes van een spel.
Rafael Grassetti, voormalig art director van Santa Monica Studio en bekend van zijn werk voor God of War, heeft onthuld dat Sony vereist dat hun AAA-studio's games leveren met een Metacritic-score van minstens 90. De Metascore is het gemiddelde van alle cijfers die gamemedia van over de hele wereld toekennen aan een net uitgebracht spel. Grassetti deelde deze informatie in de Portugese podcast Flow Games Podcast. Hij benadrukt dat in ieder geval Santa Monica Studio als Naughty Dog te maken kregen met deze hoge verwachtingen van Sony.
Volgens Metacritic is Sony de best scorende uitgever van 2022, met een gemiddelde score van 85,6 voor al hun uitgebrachte games dat jaar. Dit hoge gemiddelde is mede te danken aan games zoals God of War Ragnarök, Horizon Forbidden West, The Last of Us: Part 1 en Gran Turismo 7, die allemaal een gemiddelde score van boven de 90 of net daaronder kregen.
Grassetti zegt dat Sony de Metascore gelukkig niet meeweegt in de bonussen die ontwikkelaars ontvangen voor hun werk. Hij sprak ook positief over de uitgever en gaf aan dat ze bijvoorbeeld soepel omgaan met het verschuiven van deadlines wanneer studio's meer ontwikkeltijd vragen voor hun games.
De volgende grote game die Sony uitgeeft is Marvel's Spider-Man 2, dat op 20 oktober van dit jaar wordt uitgebracht. De eerste Marvel's Spider-Man haalde net geen gemiddelde score van 90 op Metacritic. Die Metascore bleef namelijk steken op 87, wat nog steeds vrij hoog is voor een game.