Sony wilde Crimson Desert tijdelijk exclusief voor PlayStation maken
Nieuws

Sony wilde Crimson Desert tijdelijk exclusief voor PlayStation maken

Ontwikkelaar Pearl Abyss besloot de game toch maar zelf uit te geven

Sony was blijkbaar van plan om de aankomende actie-adventuregame Crimson Desert tijdelijk exclusief te maken door het spel uit te geven. Ontwikkelaar Pearl Abyss sloeg dat aanbod echter af.

Dat blijkt uit een ResetEra-vertaling van een gesprek tussen de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar en investeerders. De ontwikkelaar meldt daarbij dat Sony contact met hen opnam met de vraag of ze Pearl Abyss konden uitgeven. Daarbij zou de game een jaar console-exclusief voor PlayStation blijven en gedurende die tijd niet op Xbox verschijnen.

De ontwikkelaar liet weten dat het aanbod aanlokkelijk was vanwege Sony's marketingmogelijkheden en andere facetten. Uiteindelijk besloot Pearl Abyss echter toch om de game zelf uit te brengen. "In dergelijke contracten is dertig procent van de omzet bestemd voor het tarief benodigd om op een console te verschijnen, en de overige zeventig procent wordt verdeeld tussen de ontwikkelaar en de uitgever. Aangezien we al de mogelijkheid hebben om zelf games wereldwijd uit te geven, leek het ons slimmer om het zelf te doen."

Uit de vertaling blijkt ook dat Shift Up, tevens een Zuid-Koreaanse ontwikkelaar en bekend van het eerder dit jaar uitgekomen Stellar Blade, een soortgelijk aanbod kreeg en die wel heeft aangenomen, waardoor die game vooralsnog alleen op PlayStation 5 en pc beschikbaar is. Pearl Abyss benadrukt wel dat de situatie iets anders is - Shift Up had namelijk geen mogelijkheid om de game op een andere manier uit te geven.

Crimson Desert speelt zich af in hetzelfde universum als Black Desert Online, de populaire mmo van Pearl Abyss. De ontwikkelaar belooft een focus op verhaalvertelling en intense actie. Spelers volgen een groep huurlingen die op hun reis door het continent Pywel vele personages tegen het lijf lopen. De game komt als het goed is ergens in het tweede kwartaal van 2025 naar pc en consoles. Pearl Abyss werkt ook aan het kleurrijke DokeV - die game moet volgens de ontwikkelaar ongeveer achttien maanden na Crimson Desert uitkomen.

Afgelopen maand verscheen er bijna een uur aan gameplay van Crimson Desert. Die video kan hieronder worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!