Sony claimt wangedrag van voormalige Marathon-regisseur
Nieuws

Sony claimt wangedrag van voormalige Marathon-regisseur

Het ging om ongepast gedrag naar vrouwelijke werknemers

Sony heeft geclaimd dat Christopher Barrett, de voormalige regisseur van de nieuwe Marathon-game, is ontslagen bij Bungie omdat hij door meerdere vrouwelijke werknemers werd beticht van wangedrag.

Begin vorig jaar bleek dat voormalige Valorant-regisseur Joe Ziegler, die in 2022 bij Bungie aan de slag ging, de regie van Marathon op zich nam. Het was toen niet bekend waarom hij het stokje van Barrett, die voorheen verantwoordelijk was voor de regie, overnam. Afgelopen augustus claimde Bloomberg echter dat het te maken had met wangedrag van Barretts kant.

Christopher Barrett zette afgelopen december een rechtszaak op waarin hij claimde onterecht te zijn ontslagen. Hij opperde daarbij dat zijn reputatie "expres was vernietigd" door middel van valse beschuldigingen over seksueel wangedrag. Dit zouden Sony en Bungie hebben gedaan om er voor te zorgen dat ze hem geen 50 miljoen dollar hoefden te betalen zoals vastgelegd was in zijn contract.

Sony heeft nu een officiële reactie op de aanklacht gegeven (via Game File), waarin ze Barrets vermeende wangedrag in detail beschrijven. "Meerdere vrouwelijke werknemers die onderschikt aan hem waren zijn naar Human Resources gestapt om te melden dat Barrett zich schuldig maakte aan ongepast gedrag en verontrustende geschreven en mondelinge communicaties."

Volgens Sony's reactie was Barretts gedrag consistent: hij richtte zich op lager geplaatste, vrouwelijke werknemers waar hij niet direct mee samenwerkte. In eerste instantie voerde hij vriendelijke gesprekken, maar hij zocht steeds meer de grenzen op door bijvoorbeeld subtiele referenties te maken naar het fysieke voorkomen van de vrouwelijke werknemer, of zijn romantische interesse uit te spreken.

"Barrett probeerde een onprofessioneel niveau qua intimiteit te creëren met zijn slachtoffers. Hij wilde persoonlijke Instagram-accounts volgen en zou boos worden als de vrouwelijke werknemers daar niet op in gingen. Hij sneed ongepaste onderwerpen aan zoals hun lichaam, hun relaties, zijn huwelijk en zijn wens om met hen te daten. Hij eiste dat ze meededen aan een seksueel getinte versie van het spelletje 'Doen, durven of de waarheid' en 'Ask me anything' ('Vraag me alles'). Hij stuurde op alle momenten van de dag en nacht sms-berichtjes. Hij bood aan cadeaus voor hen te kopen. Hij refereerde vaak naar zijn rijkdom en zijn bevoegdheid om hun carrières vooruit te helpen."

Er staan verschillende voorbeelden van Barretts gedrag in Sony's ingediende reactie. Zo zou Barrett 's avonds laat een vrouwelijke werknemer hebben gecontacteerd via FaceTime. Barrett zou dronken zijn geweest en het gesprek naar zijn slaapkamer hebben verplaatst. Hij zou hebben gezegd: "Ik kan niet geloven dat ik in bed lig terwijl ik praat met (naam van het slachtoffer)." Via Instagram zou Barrett contact hebben gehad met een andere vrouwelijke werknemer, en hebben gezegd dat hij haar zou versieren als ze geen vriend had. Hij vroeg daarnaast waarom hij haar niet mocht aanbidden.

Advocaten van Barrett melden als reactie op Sony's aantijgingen aan Game File dat Sony expres enkele uit verband getrokken voorbeelden gebruikt om hun punt kracht bij te zetten. "Het is tekenend dat Sony niet de volledige gesprekken meelevert. Niets in Sony's reactie biedt legitieme reden om Christopher te ontslaan."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!