CD Projekt Red is niet van plan om de gebrekkige release van Cyberpunk 2077 te herhalen met het eerder vandaag aangekondigde The Witcher 4.
Dat lieten regisseur Sebastian Kalemba en executive producer Małgorzata Mitręga weten aan IGN. Toen Cyberpunk 2077 een aantal jaar geleden uitkwam, stond de game vol met bugs. De game draaide zo slecht, dat Sony het spel zelfs tijdelijk van de PlayStation Store haalde en spelers hun geld teruggaf. De ontwikkelaar wist in de jaren daarna de game wel uitvoerig te verbeteren.
Bewuste ontwikkeling
Toch is het niet de bedoeling dat The Witcher 4 een soortgelijke rommelige start zal krijgen. Kalemba: "Allereerst: let it cook." Daarmee bedoelt hij dat de ontwikkelaar niet te gehaast te werk wil gaan en de game pas uit wil brengen wanneer het naar behoren draait. "Ten tweede is de manier waarop we games produceren inmiddels veranderd, op een erg goede manier. We definiëren heel bewust de verschillende stadia van ontwikkeling. Zo zorgen we dat de fundering eerst in orde is."
Volgens Kalemba is het verschil in vergelijking met de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 nu al merkbaar. "Het helpt ons met het feit dat alles dat we creëren, enorm goed samenhangt met de rest van het spel. Daardoor hebben we het gevoel dat we meer controle hebben over een enorm complexe omgeving. En het geeft iedereen ook meer zelfvertrouwen over de gameontwikkeling op een dagelijkse basis."
Mitręga gaf daarnaast aan dat de ontwikkelaar probeert zogeheten 'crunch' te voorkomen. Daarmee wordt de periode voor release bedoeld waarin werknemers extreem lange dagen maken en soms ook in het weekend moeten werken. CD Projekt Red staat bekend om hun extreme crunchperiodes, maar volgens Mitręga verloopt de ontwikkeling van The Witcher 4 "op een gezonde manier, zodat mensen plezier hebben in wat ze doen. Dat is juist zo inspirerend, dat houdt de kwaliteit hoog. Het is een hoge prioriteit voor ons bij dit project. We plannen op een andere manier en communiceren met de teams."
Ciri
The Witcher 4 werd afgelopen nacht tijdens The Game Awards aangekondigd, en de eerste trailer toont dat Ciri het nieuwe hoofdpersonage van de game is. Aan IGN liet Mitręga weten dat Ciri "de meest organische, logische keuze" was om Geralt of Rivia op te volgen. "Het draaide altijd al om haar, zelfs in de boeken. Het is een ongelooflijk personage met veel lagen. We hebben vaarwel moeten zeggen tegen Geralt als protagonist, en Ciri is een voortzetting daarvan. Het voelt alsof het zo moest zijn."
Volgens Kalemba zorgt het feit dat Ciri jonger is dan Geralt er voor dat zowel de ontwikkelaar als spelers meer vrijheid krijgen om het personage te definiëren. "Ze staat op het punt de Witcher te worden. (...) Ze gaat op haar eigen manier om met monsters, missies en avonturen. Het geeft ons ook meer ruimte om andere verhalen te vertellen."
Zowel Mitręga als Kalemba erkennen dat sommige mensen op internet negatief zullen zijn over Ciri's rol in de nieuwe game, maar benadrukken dat het altijd al de bedoeling was om van haar het hoofdpersonage te maken. "Er zit een reden achter deze keuze, en het was niet zomaar willekeur. Ik herinner mij gesprekken van negen jaar geleden, toen we ons al afvroegen wie (Geralt) zou opvolgen. Ciri was meteen het antwoord."
The Witcher 4
Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en inmiddels is dus bekend dat de nieuwe games om Ciri draaien, die in The Witcher 3 onder de hoede van Geralt viel en op momenten al bestuurbaar was.
De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.
In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.
CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Een releasedatum en platforms zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.