Silent Hill 2-remake is wereldwijd twee miljoen keer verkocht
Nieuws

Silent Hill 2-remake is wereldwijd twee miljoen keer verkocht

De game verscheen afgelopen oktober voor PS5 en pc

Wereldwijd zijn er twee miljoen exemplaren van de vorig najaar uitgekomen Silent Hill 2-remake verkocht.

Dat hebben uitgever Konami en ontwikkelaar Bloober Team bekendgemaakt (via Gematsu). Het gaat daarbij om aan winkels geleverde fysieke exemplaren en digitaal verkochte exemplaren bij elkaar opgeteld.

De Silent Hil 2-remake is sinds oktober beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Eerder bleek dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de remake dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Tom Kerkhof gaf een 8,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Verkoop van topsegment Nvidia GeForce RTX 50-kaarten begonnen
Nieuws

Verkoop van topsegment Nvidia GeForce RTX 50-kaarten begonnen

Nvidia verwacht veel vraag naar de videokaarten

Nvidia is begonnen met de verkoop van de GeForce RTX 5090- en RTX 5080-videokaarten.

De videokaarten werden begin dit jaar aangekondigd, en toen was al bekend dat de verkoop vandaag zou beginnen. De kaarten kosten respectievelijk 2369 euro en 1190 euro.

Alleen de RTX 5090 gebruikt de high-end GB202-gpu met maar liefst 21.760 ingeschakelde cuda-cores. Daarbij is er 32GB aan GDDR7-geheugen met een snelheid van 28Gbit per seconde beschikbaar. De RTX 5080 gebruikt de GB203-gpu met ongeveer de helft van het aantal cores in de 5090. In het geval van de 5080 is er 16GB aan GDDR7-geheugen beschikbaar.

Nvidia verkoopt via zijn eigen website Founders Edition-versies van de kaarten, terwijl in winkels versies van partnerbedrijven zoals Asus en MSI te koop zijn. Nvidia verwacht veel vraag, waardoor de mogelijkheid bestaat dat ze uitverkopen. "We verschepen dagelijks meer exemplaren naar winkels om de GPU's in handen van gamers te krijgen."

In de loop van februari moeten de kaarten voor het goedkopere segment beschikbaar komen: de RTX 5070 Ti en RTX 5070, die respectievelijk 889 euro en 654 euro gaan kosten. De Ti lijkt op de RTX 5080, maar heeft minder ingeschakelde cores, terwijl de RTX 5070 de GB205-gpu gebruikt en 'maar' 12GB aan geheugen heeft. Volgens Nvidia zal deze goedkoopste kaart vergelijkbare prestaties als de RTX 4090 bieden voor een schappelijke prijs.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt
Nieuws

Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt

'Mensen zouden toegang moeten hebben tot alle content'

In navolging van de multiplatformstrategie van Xbox, verwacht Thomas Mahler, de creative director bij Ori-ontwikkelaar Moon Studios, dat Sony uiteindelijk een soortgelijke strategie gaat aanhouden voor PlayStation-games.

Mahler reageerde via X op een recent interview met Xbox-baas Phil Spencer, waarin hij aangaf dat er steeds meer voorheen exclusieve Xbox-games naar andere systemen zullen komen en dat het bedrijf ook van plan is om Switch 2 te ondersteunen.

In een lange tweet oppert Mahler dat Microsoft de juiste strategie aanhoudt. "Xbox Series X en PlayStation 5 bevatten nagenoeg dezelfde hardware, dus games naar het andere platform brengen is niet zo'n grote klus meer. De controllers zijn ook vrijwel hetzelfde. De Steam-apparaten worden ook nagenoeg hetzelfde. Het is niet logisch om al deze apparaten niet te ondersteunen, omdat je dan een gigantisch gedeelte van je potentiële doelgroep laat varen."

Hij vervolgt: "Het zou mij verrassen als Sony niet dezelfde strategie gaat toepassen. Mensen moeten het apparaat kopen die ze het leukst vinden, maar ze zouden toegang moeten hebben tot alle content." Mahler beseft wel dat Nintendo de uitzondering op de regel is. "Ja, Nintendo blijft zijn eigen ding doen, want Nintendo is Nintendo, en dat is prima."

Sony heeft de afgelopen jaren multiplatformreleases al steeds meer omarmd. Het bedrijf brengt diverse first-party-games na release op PlayStation-consoles naar pc, en sommige spellen - zoals Helldivers 2 - komen tegelijk op PlayStation en pc uit. Afgelopen najaar verscheen daarbij Lego Horizon Adventures ook op Nintendo Switch.

De multiplatformstrategie van Xbox heeft ook een keerzijde: eerder vandaag kwam naar buiten dat de consoleverkoop van het bedrijf het afgelopen kwartaal flink is gedaald. Tegelijkertijd gaven consumenten afgelopen december het meeste geld uit aan games van Microsoft.

Mahler hintte onlangs overigens naar de mogelijkheid dat Moon Studios samen met Microsoft aan een derde game in de Ori-reeks gaat werken. No Rest for the Wicked, dat op dit moment in early access speelbaar is, heeft echter de hoogste prioriteit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!