Returnal-maker Housemarque verhuist naar nieuw kantoor
Nieuws

Returnal-maker Housemarque verhuist naar nieuw kantoor

Tegen het einde van 2024

Housemarque, de ontwikkelaar van onder andere Returnal, verhuist aan het einde van 2024 naar een nieuw onderkomen.

Dat heeft directeur Mikael Haveri bekendgemaakt (via VGC). Haveri omschrijft de nieuwe thuisbasis van de studio in de Finse hoofdstad Helsinki als "het meest geavanceerde gamehoofdkwartier van Scandinavië". De verhuizing staat voor het einde van 2024 gepland. Wanneer Housemarque precies verhuist, is nog niet bekend.

"Deze faciliteit wordt niet alleen een bewijs van onze rijke gamegeschiedenis, maar ook een baken van innovatie en creativiteit", zo gaat de klaarblijkelijk razend enthousiaste Haveri verder. Ook spreekt hij de ambitie uit om de positie van Housemarque in de wereld van gameplayinnovatie te willen versterken.

De laatste game die Housemarque uitbracht is Returnal. De game is een soort roguelite bullet-hell-shooter waarbij spelers een vreemde planeet aandoen en moeten proberen te overleven tussen de vele gewelddadige wezens.

Marcel Vroegrijk gaf in de recensie op Gamer.nl een 8 aan de PS5-versie van de game: "Returnal combineert de adrenaline van een bullet hell-shooter, de diepgang van een roguelike en de allure van een blockbustergame. Die bijzondere mix zorgt voor een spelervaring die net zo onvergetelijk is als onvergeeflijk."

Momenteel werkt de studio aan een nieuwe IP. Daarover zijn nog geen details bekendgemaakt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!