Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar
Nieuws

Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar

De recente grote Sony-exclusives beginnen mij steeds minder te boeien. Deze mening wordt niet altijd gewaardeerd, maar ik ben gewoon niet zo van die grote AAA-producties in open werelden - vaak het type game waarvan ik er in november weer vijfendertig door elkaar speel.

En ik ben niet de enige, want de discussie over Sony’s focus is in volle gang. De onvolprezen Amerikaanse journalist Jason Schreier schreef dat er intern gekibbeld wordt over de strategie van het bedrijf. Sony legt de nadruk op grote blockbustertitels, waardoor ambitieuze projecten weinig kans zouden maken. Dat stoot met name de ontwikkelaarskant van Sony tegen het zere been.

Een klein team dat een remake van The Last of Us op zich nam, werd langzaam de deur gewezen, om maanden later te horen door Naughty Dog te worden opgeslokt. Want ja, dat is toch net iets veiliger. Een pitch van Sony Bend voor een vervolg op Days Gone ging ook de prullenbak in. Het eerste deel duurde lang om gemaakt te worden en draaide blijkbaar te weinig omzet. Waarom de moeite nog doen?

Schreier schrijft dat sommige ontwikkelaars intern de nodige vraagtekens bij die houding plaatsen. In het investeringsspectrum is volgens hen juist speling nodig: ambitieuze, kleine projecten hebben de potentie om ‘groots’ te worden, en dat met relatief weinig investering. Maar dan moet je de gok wel nemen. Als Sony dat niet aandurft, blijf het bedrijf dan wel relevant?

©GMRimport

Timing

Een voorspelbare uitgever is zelden een spraakmakende uitgever. Het kan in dat opzicht snel gaan. Ook Assassin’s Creed was ooit een innovatieve game. Oké, zo creatief verdwaald als Ubisoft is Sony niet, maar alles heeft een houdbaarheidsdatum. Hoe vaak kan een klauterende Nathan Drake nog van een brokkelend richeltje vallen voordat het collectieve enthousiasme voor een Uncharted-avontuur mee de afgrond inglijdt?

Het antwoord op die vraag: oneindig vaak, zolang er óók genoeg games als Returnal op de PlayStation 5 uitkomen.

©GMRimport

Returnal is een game die je tegenwoordig nog zelden in het portfolio van grote uitgevers ziet. Moeilijk, oneerlijk, straffend: Returnal is niet voor iedereen. Maar net als Demon’s Souls is Returnal wél het type game waarmee Sony een bepaald type gamer voor zich wint. Returnal is een (zo goed als) AAA-titel die groot in de markt gezet wordt, maar tegelijkertijd laat zien dat het bedrijf durft te investeren in een game die een deel van de achterban uitsluit.

Toegankelijke games hebben de toekomst, maar Returnal is het type game dat ik persoonlijk mis. Ook omdat ik niets heb met soulslikes (ja, we bestaan). Moeilijke AAA-games zijn riskante projecten. Er zijn niet veel echt grote uitgevers meer die zijn publiek nog zo durft te vernauwen. Behalve Sony blijkbaar. Dat betekent niet dat alle (interne) kritiek weg te wuiven is, maar Returnal had voor Sony op geen beter moment kunnen verschijnen.

Nog meer timing

En dan is er nog de ontwikkelaar zelf. Housemarque is een publieksfavoriet, maar dat publiek is blijkbaar kleiner dan we denken. Na de vorige game van de studio, Nex Machina, gaf Housemarque aan te moeten stoppen met zijn kleine karakteristieke bullethell-achtige shooters. De afzet was te klein en arcadegames hebben geen toekomst. Het was tijd voor iets anders. En dus maakte Housemarque een… karakteristieke bullethell-achtige shooter, enkel duurder. Je verzint het niet.

Returnal hoefde helemaal niet gemaakt te worden. Denk er eens over na: welke grote uitgever zie jij tegenwoordig nog een console-exclusieve AAA-game als Returnal maken? En dat in een periode waarin gedurfde pitches bij Sony geen bestaansrecht zouden hebben. De timing van het verschijnen van Returnal is onvolprezen. En ook gamers baten bij Sony’s lef, want Returnal is een hele goede game.

©GMRimport

Maar als je het mij vraagt, is Returnal vooral belangrijk omdat deze game een signaal afgeeft. Veel AAA-games zijn verworden tot games met open werelden gevuld met herkenbare personages en emoties. Returnal bewijst dat er commerciële ruimte is voor een veel minder toegankelijk type AAA-game. Ook als dat geen Dark Souls-kloon is. Want ja, natúúrlijk wordt Returnal een verkoopsucces. In dit door uitstel getergde gameklimaat komt Returnal ook in dat opzicht precies op het juiste moment.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Portal laat spelers PlayStation Plus-games via de cloud streamen
Nieuws

PlayStation Portal laat spelers PlayStation Plus-games via de cloud streamen

De functie bevindt zich nog in bètavorm

Sony brengt vandaag een update uit voor de PlayStation Portal waarmee het mogelijk is om een selectie aan games uit de PlayStation Plus-catalogus via de cloud te streamen.

De PlayStation Portal maakte het al mogelijk om via de PlayStation-console over wifi games te streamen zolang ze geïnstalleerd staan op de console. Daar komt nu dus cloudstreaming voor PlayStation Plus-spellen bij, zodat ze niet gedownload en geïnstalleerd hoeven te worden. Er is zelfs geen PlayStation 5-console nodig. Men heeft wel een abonnement op PlayStation Plus Premium nodig om er gebruik van te kunnen maken.

Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Sony benadrukt dat het om een bèta gaat en dat de optie zich dus nog in een experimentele fase bevindt. "De beschikbare opties kunnen dus nog veranderen en reflecteren niet per se de uiteindelijke ervaring." PS3- en PS4-games worden dan ook (nog) niet ondersteund.

Mensen met een PS Plus Premium-abonnement kunnen na de update op de PlayStation Portal naar Quick Menu gaan, om daar vervolgens 'Settings' en 'Cloud Streaming (Beta)' te kiezen en de optie aan te zetten. Vervolgens moet men op het thuisscherm van de Portal de mogelijkheid zien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailer van A Minecraft Movie te zien
Nieuws

Nieuwe trailer van A Minecraft Movie te zien

De film komt in april 2025 uit

Warner Bros. heeft een nieuwe officiële trailer van A Minecraft Movie uitgebracht.

Eerder dit jaar kwam de eerste teaser trailer al uit en gisteren werd er nog een blik achter de schermen gegeven. In deze nieuwe trailer - die hieronder kan worden bekeken - is te zien hoe Steve, gespeeld door Jack Black, zich een weg naar de wereld van Minecraft heeft gemijnd.

In A Minecraft Movie komt een viertal via een portaal in de 'Overworld' terecht, een bizarre, kubusvormige wonderwereld dat draait op pure verbeeldingskracht. Om terug thuis te komen zullen ze de wereld hun eigen moeten maken en beschermen tegen wezens als Piglins en Zombies.

A Minecraft Movie verschijnt in april 2025 in de bioscoop. De film is geregisseerd door Jared Hess, bekend van films als Napoleon Dynamite en Nacho Libre. Naast Black hebben ook Jason Momoa (Aquaman), Danielle Brooks (The Color Purple), Sebastian Eugene Hansen (Just Mercy), Emma Myers (Wednesday) en Jack Black (Jumanji) rollen in de film.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!