Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar
Gamer.nl
Nieuws

Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar

De recente grote Sony-exclusives beginnen mij steeds minder te boeien. Deze mening wordt niet altijd gewaardeerd, maar ik ben gewoon niet zo van die grote AAA-producties in open werelden - vaak het type game waarvan ik er in november weer vijfendertig door elkaar speel.

En ik ben niet de enige, want de discussie over Sony’s focus is in volle gang. De onvolprezen Amerikaanse journalist Jason Schreier schreef dat er intern gekibbeld wordt over de strategie van het bedrijf. Sony legt de nadruk op grote blockbustertitels, waardoor ambitieuze projecten weinig kans zouden maken. Dat stoot met name de ontwikkelaarskant van Sony tegen het zere been.

Een klein team dat een remake van The Last of Us op zich nam, werd langzaam de deur gewezen, om maanden later te horen door Naughty Dog te worden opgeslokt. Want ja, dat is toch net iets veiliger. Een pitch van Sony Bend voor een vervolg op Days Gone ging ook de prullenbak in. Het eerste deel duurde lang om gemaakt te worden en draaide blijkbaar te weinig omzet. Waarom de moeite nog doen?

Schreier schrijft dat sommige ontwikkelaars intern de nodige vraagtekens bij die houding plaatsen. In het investeringsspectrum is volgens hen juist speling nodig: ambitieuze, kleine projecten hebben de potentie om ‘groots’ te worden, en dat met relatief weinig investering. Maar dan moet je de gok wel nemen. Als Sony dat niet aandurft, blijf het bedrijf dan wel relevant?

©GMRimport

Timing

Een voorspelbare uitgever is zelden een spraakmakende uitgever. Het kan in dat opzicht snel gaan. Ook Assassin’s Creed was ooit een innovatieve game. Oké, zo creatief verdwaald als Ubisoft is Sony niet, maar alles heeft een houdbaarheidsdatum. Hoe vaak kan een klauterende Nathan Drake nog van een brokkelend richeltje vallen voordat het collectieve enthousiasme voor een Uncharted-avontuur mee de afgrond inglijdt?

Het antwoord op die vraag: oneindig vaak, zolang er óók genoeg games als Returnal op de PlayStation 5 uitkomen.

©GMRimport

Returnal is een game die je tegenwoordig nog zelden in het portfolio van grote uitgevers ziet. Moeilijk, oneerlijk, straffend: Returnal is niet voor iedereen. Maar net als Demon’s Souls is Returnal wél het type game waarmee Sony een bepaald type gamer voor zich wint. Returnal is een (zo goed als) AAA-titel die groot in de markt gezet wordt, maar tegelijkertijd laat zien dat het bedrijf durft te investeren in een game die een deel van de achterban uitsluit.

Toegankelijke games hebben de toekomst, maar Returnal is het type game dat ik persoonlijk mis. Ook omdat ik niets heb met soulslikes (ja, we bestaan). Moeilijke AAA-games zijn riskante projecten. Er zijn niet veel echt grote uitgevers meer die zijn publiek nog zo durft te vernauwen. Behalve Sony blijkbaar. Dat betekent niet dat alle (interne) kritiek weg te wuiven is, maar Returnal had voor Sony op geen beter moment kunnen verschijnen.

Nog meer timing

En dan is er nog de ontwikkelaar zelf. Housemarque is een publieksfavoriet, maar dat publiek is blijkbaar kleiner dan we denken. Na de vorige game van de studio, Nex Machina, gaf Housemarque aan te moeten stoppen met zijn kleine karakteristieke bullethell-achtige shooters. De afzet was te klein en arcadegames hebben geen toekomst. Het was tijd voor iets anders. En dus maakte Housemarque een… karakteristieke bullethell-achtige shooter, enkel duurder. Je verzint het niet.

Returnal hoefde helemaal niet gemaakt te worden. Denk er eens over na: welke grote uitgever zie jij tegenwoordig nog een console-exclusieve AAA-game als Returnal maken? En dat in een periode waarin gedurfde pitches bij Sony geen bestaansrecht zouden hebben. De timing van het verschijnen van Returnal is onvolprezen. En ook gamers baten bij Sony’s lef, want Returnal is een hele goede game.

©GMRimport

Maar als je het mij vraagt, is Returnal vooral belangrijk omdat deze game een signaal afgeeft. Veel AAA-games zijn verworden tot games met open werelden gevuld met herkenbare personages en emoties. Returnal bewijst dat er commerciële ruimte is voor een veel minder toegankelijk type AAA-game. Ook als dat geen Dark Souls-kloon is. Want ja, natúúrlijk wordt Returnal een verkoopsucces. In dit door uitstel getergde gameklimaat komt Returnal ook in dat opzicht precies op het juiste moment.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
HBO's The Last of Us krijgt officieel een derde seizoen
Gamer.nl
Nieuws

HBO's The Last of Us krijgt officieel een derde seizoen

Het tweede seizoen begint aanstaande maandag

Er komt officieel een derde seizoen van HBO-televisieserie The Last of Us.

Dat werd via social media bevestigd. Het derde seizoen van de serie is nu bevestigd voordat het tweede seizoen van start gaat. Wanneer de productie van het derde seizoen begint is nog niet bekend - laat staan wanneer deze wordt uitgezonden.

Het was al bekend dat de showrunners van de serie meer seizoenen nodig hadden. Het tweede seizoen verfilmt namelijk maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Het tweede seizoen, dat overwegend positief wordt gerecenseerd, bestaat in ieder geval uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit
Gamer.nl
Nieuws

Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit

Voor Steam, iOS en Android

Vanaf 8 mei is het free-to-play-spel Sonic Rumble speelbaar.

De vorig jaar onthulde game werd eerder al uitgesteld naar dit voorjaar, en nu is er dus een releasedatum bekend. Het spel komt naar Steam, iOS en Android en mensen kunnen zich er nu alvast voor registreren. Hoe meer mensen zich registreren, hoe meer beloningen er voor spelers op release beschikbaar komen, waaronder skins voor personages (zoals een Sonic-skin gebaseerd op de derde Sonic-film) en ringen (de in-game munteenheid).

Afgelopen jaar vond er al een 'soft launch' plaats voor de game op iOS en Android in 44 verschillende landen. Tegelijk met de aankomende release komt versie 1.2.0 beschikbaar, met nieuwe modi zoals Quick Rumble voor korte potjes en de mogelijkheid voor spelers om samen 'crews' te starten.

Sonic Rumble is ontwikkeld in samenwerking met Angry Birds-studio Rovio, en bevat verschillende "battle royale-uitdagingen" voor 32 gelijktijdige spelers. Tijdens de uitdagingen moeten spelers zoveel mogelijk ringen verzamelen. Daarbij zijn er diverse bekende personages uit het Sonic-universum om te besturen. De personages hebben daarbij een speelgoeduiterlijk.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!