De omzet van de Xbox-divisie van Microsoft is het afgelopen kwartaal, dat liep tot 31 december 2024, met 7 procent gedaald.
Dat maakte het bedrijf gisteravond bekend. De divisie genereerde 6,6 miljard dollar aan omzet in de laatste drie maanden van het jaar. Dat is 530 miljoen dollar minder dan dezelfde periode het jaar ervoor.
Dat is deels te wijten aan een daling in de omzet die gegenereerd wordt met Xbox-hardware. Er was een daling van 29 procent merkbaar qua omzet gerelateerd aan Xbox-hardware ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een reden voor die daling werd niet gegeven, maar mogelijk heeft het te maken met Microsofts multiplatformstrategie, waardoor er minder reden is om een Xbox-console aan te schaffen. Daarbij daalt de omzet gerelateerd aan Xbox-hardware al geruime tijd.
Er was wel een stijging van 2 procent merkbaar in de omzet van Xbox-content en services, voornamelijk aangewakkerd door Xbox Game Pass. Die service groeide zelfs met meer dan 30 procent op pc. Call of Duty: Black Ops 6 kwam afgelopen najaar dan ook op release op Game Pass te staan. Over die game gesproken: Microsoft-CEO Satya Nadella heeft laten weten dat Black Ops 6 afgelopen kwartaal de bestverkochte game was op zowel Xbox als PlayStation. "De game zag meer spelers in het eerste kwartaal dan elke andere betaalde Call of Duty-game in het verleden."
Nadella benadrukte de huidige strategie van Xbox: "We richten ons op het verbeteren van de winst zodat we op de lange termijn groei kunnen creëren. Dit wakkeren we aan met content met hogere marges en platformservices, en we hebben dit plan in werking gezet."
Daarmee lijkt de CEO te willen zeggen dat de verkoop van games, samen met Xbox Game Pass, het meeste potentie bevatten voor het bedrijf om de omzet te laten groeien. In die zin zijn de multiplatformplannen van Microsoft een verklaarbare strategie. Gisteren bleek al uit cijfers dat Microsoft afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld was op het gebied van geld dat aan hun games wordt uitgegeven.