Yoko Taro, de regisseur van de veelgeprezen game Nier: Autamata, noemt het aankomende Stellar Blade een betere game.
De twee games worden nogal eens met elkaar vergeleken. Beide spellen draaien om een vrouwelijke hoofdpersoon die vecht op een post-apocalyptische versie van de aarde, waarbij de mensheid naar de ruimte is gevlucht en de planeet probeert terug te veroveren. Nier: Automata werd vooral geprezen om het gelaagde en onverwachte verhaal.
IGN heeft daarom een gesprek met de regisseurs van de twee games gepubliceerd, Taro en Hyung-Tae Kim van de Zuid-Koreaanse studio Shift Up. Kim zegt veel inspiratie te hebben gehaald uit Nier, maar Taro noemt Stellar Blade 'veel beter'.
"De graphics zijn volledig next-gen en het ontwerp van de personages is geweldig. De coole mannelijke personages en schattige vrouwelijke personages, die uniek zijn voor Kims stijl, spreken erg aan. Winkels in rpg's hebben vaak een close-up van de winkelier, daar hou ik niet van omdat het onnatuurlijk voelt. Stellar Blade heeft ook zo'n shot, maar de winkelier was zo schattig, dat ik het niet erg vond! Haar schattigheid voelde belangrijker dan ontwerpkeuzes", aldus Taro.
Kim van Stellar Blade is het er op zijn beurt niet mee eens en noemt Nier een 'onschendbare heilige graal'. "De beelden en het verhaal zijn zo speciaal, dat je het gewoon niet kan imiteren." Vooral qua verhaal denkt Kim dat Stellar Blade niet aan Nier kan tippen. "Maar ik geloof dat Stellar Blade's gameplay dat weer goedmaakt."
Yoko Taro is blij met de complimenten, maar is bescheiden als het aankomt op het verhaal van Nier: Automata. "Mijn werk was vooral geïnspireerd door Neon Genesis Evangelion. Bedankt voor de complimenten voor Automata's verhaal, maar het is eigenlijk een hervertelling van Evangelion, dus het is niet zo origineel."
Stellar Blade komt op 26 april exclusief uit voor de PlayStation 5.