'Ratchet & Clank: Rift Apart zonder crunch ontwikkeld'
Meerdere ontwikkelaars van Insomniac Games hebben aangegeven geen overdreven lange werkdagen te hebben gemaakt om Ratchet & Clank: Rift Apart af te krijgen.
Game designer Grant Parker liet gisteren op Twitter weten: "Ratchet & Clank: Rift Apart heeft een gemiddelde Metacritic-score van 89. Ik kan niet voor heel het team spreken, maar ik heb geen één keer gecruncht. Tijdens de hele ontwikkeling had ik werkweken van veertig uur. Het is mogelijk om een geweldige game te maken zonder er onder te hoeven lijden."
De benaming 'crunch' wordt gebruikt om de periode tijdens game-ontwikkeling te beschrijven wanneer er uitzonderlijk lange werkdagen worden gemaakt - soms wel weken of maanden achter elkaar - om een game af te krijgen. In het weekend doorwerken is hier soms ook onderdeel van. Het is een veelvoorkomend probleem in de game-industrie, ook bij grote ontwikkelaars die voor bekende uitgevers werken.
Na de tweet van Parker liet ook Insomniac-animator Lindsay Thompson van zich horen. "Ik heb geen één keer gecruncht gedurende de gehele productie. Zo af en toe maakte ik het laat om iets af te krijgen, maar het was geheel crunch-vrij. Het is mogelijk. Het welzijn van het team bevordert de creativiteit."
Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt aanstaande vrijdag voor PlayStation 5. Gamer.nl beloonde het spel met een 8,5: "Er zal nog lang worden nagepraat over de vele technische hoogstandjes die in Ratchet & Clank: Rift Apart de show stelen. Voor dit grafische geweld koop je een PlayStation 5. Maar deze dwaze reis door dimensies gaat jong en oud ook verblijden met een zeer divers arsenaal aan wapens, leuke gadgets en tig aandoenlijke personages."
©GMRimport