Quantum Break en Control begonnen oorspronkelijk als Alan Wake 2
Later dit jaar komt het langverwachte vervolg dan alsnog uit
Zowel Quantum Break als Control zijn ontstaan uit ideeën die Remedy Entertainment had voor Alan Wake 2.
Zo ontstond er vlak na de release van de eerste Alan Wake al het idee voor een vervolg met 'live-action afleveringen'. De gameplay zou worden onderbroken door echt geacteerde 'miniafleveringen'. Microsoft zag dit echter niet zitten - volgens creative director Sam Lake omdat Microsoft op dat moment geen heil zag in singleplayergames, zo vertelt hij aan Eurogamer.
Het idee werd uiteindelijk alsnog toegepast in Quantum Break. Daarna probeerde Remedy wederom een vervolg op Alan Wake van de grond te krijgen. Regisseur Kyle Rowley: "Control begon ook als een concept voor Alan Wake 2."
Inmiddels is de tweede Alan Wake al ruimschoots aangekondigd. Het spel komt op 17 oktober uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. De uitgever is Epic Games en op dit moment staat er geen fysieke release van de game gepland. Aan Eurogamer laat Remedy weten dat deze keuze is gemaakt zodat de studio meer tijd heeft om de ontwikkeling af te ronden - volgens hen scheelt dat een aanzienlijk aantal weken.
Spelers besturen in Alan Wake 2 niet alleen de titulaire schrijver, maar ook FBI-agente Saga Anderson. Zij onderzoekt de mysterieuze moorden in Bright Falls, waardoor ze op het spoor van Wake komt, die dertien jaar geleden vermist raakte. Spelers kunnen wisselen tussen deze personages en op deze manier zelf bepalen wat voor soort ervaring ze voorgeschoteld krijgen.