PS5-games op een externe ssd: zo zet je ze erop
Nieuws

PS5-games op een externe ssd: zo zet je ze erop

Games worden steeds groter, waardoor investeren in externe opslagruimte (bijna) een must is

PS5-games opslaan op een ssd is geen gek idee. De PlayStation 5 heeft niet ontzettend veel ruimte voor videogames, waardoor investeren in extern opslaggeheugen bijna een must is.

Er zitten echter wel wat haken en ogen aan. Een ssd is sneller dan een hdd, waardoor games overzetten zo gebeurd is. Helaas is het echter niet mogelijk PS5-games af te spelen vanaf een externe schijf; dat kan alleen vanaf een interne ssd. Hou daar dus rekening mee bij het overzetten

Een ssd aansluiten op de PlayStation 5 is zo gepiept. Je sluit de externe schijf aan via de meegeleverde kabel. Zet eerst de PlayStation 5 aan en stop dan de usb-kabel van de ssd in een beschikbare poort. Het systeem herkent het externe geheugen meteen. 

Ga vervolgens naar Instellingen (rechtsbovenin het hoofdmenu) > Opslag > Uitgebreide USB-opslag en dan zie je de zojuist gekoppelde externe schijf meteen staan. Selecteer in dit venster de optie Games en apps en druk op de optie PS5-games verplaatsen. 

PS5-games verplaatsen van en naar een ssd

Nu verschijnt er een lijst met games in beeld die te verplaatsen zijn. Selecteer de game die van de interne naar de externe ssd moet gaan (geef die game een vinkje mee). Druk vervolgens op de Verplaatsen-knop rechts in beeld. Nu verschijnt er een pop-up in beeld. In die pop-up staat onder meer de melding dat PlayStation 5-games alleen te spelen zijn vanaf de interne ssd. 

Wil je een PS5-game spelen, dan moet je hem dus opnieuw verplaatsen (!), maar dit keer naar het interne geheugen. Als dat geen probleem is, druk je op OK. 

Zie hieronder onze collega Martin die laat zien hoe het werkt.

Watch on YouTube

Waarom?

Maar waarom zou je dan PS5-games op een externe ssd zetten? Een reden om games op een externe ssd te plaatsen, is zodat je ze kunt meenemen naar je vrienden. Zo hoeven jullie niet te wachten totdat er heel wat GB’s zijn binnengehaald en hoef je een game alleen maar even te kopiëren naar het interne geheugen van de PlayStation 5 van je vriend(in).

Je moet de ssd dan wel eerst veilig ontkoppelen van je eigen PS5. Dat doe je in hetzezelfde Uitgebreide USB-opslagmenu, zoals hierboven genoemd, via de optie Veilig verwijderen uit PS5. Druk op die knop en druk vervolgens op OK en dan weet je zeker dat er geen bestanden beschadigen. Het kan namelijk zijn dat de PlayStation 5 net een update binnenhaalt of een update installeert. Als de ssd dan ineens uit de PS5 verdwijnt, kan dat voor problemen zorgen.

Op het moment dat de PS5-games naar het interne geheugen van de console gebracht moeten worden, herhaal je simpelweg de stappen zoals hierboven beschreven. Selecteer opnieuw de optie PS5-games verplaatsen, geef de game die verplaatst moet worden een vinkje en bevestig je keuze. Het is overigens wel mogelijk PlayStation 4-games af te spelen van externe harde schijven. PS4-games verplaatsen gaat eveneens via het menu Uitgebreide USB-opslag en dan de optie PS4-content verplaatsen. Sommige games hebben dan iets kortere laadtijden, dus dat is heel fijn.

Je kunt natuurlijk ook een extra interne ssd installeren. Zie hier een overzicht met de beste schijven van het moment.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!