PlayStation-veteraan Yoshida deelt theorie over uitblijven Bloodborne-remaster
Nieuws

PlayStation-veteraan Yoshida deelt theorie over uitblijven Bloodborne-remaster

'PlayStation respecteert zijn wens'

In een openhartig afscheidsinterview heeft Shuhei Yoshida, de voormalige baas van Sony Interactive Entertainment, zijn theorie gedeeld over het uitblijven van een remaster voor Bloodborne.

In gesprek met KindaFunny geeft Yoshida aan dat Sony wel weet dat er veel vraag naar is. "Er wordt altijd het meest om Bloodborne gevraagd, en mensen vragen zich af waarom we er niks mee hebben gedaan, niet eens een update, remake of remaster. Dat zou makkelijk moeten zijn - we staan erom bekend dat we zoveel remasters doen. Sommige mensen raken er gefrustreerd van", zegt hij.

"Ik heb alleen een persoonlijke theorie over deze situatie. Ik ben weggegaan bij first-party ontwikkeling, dus ik weet niet echt wat er aan de hand is", zegt hij, om aan te geven dat dit niet het officiële standpunt van Sony is. "Maar mijn theorie is, omdat ik weet dat Miyazaki heel erg van Bloodborne hield en van wat hij heeft gemaakt."

"Ik denk dat hij er wel in is geïnteresseerd, maar hij is zo succesvol en zo druk. Dus kan hij het zelf niet doen, maar hij wil niet dat iemand anders eraan zit. Dus dat is mijn theorie, en het PlayStation-team respecteert zijn wens. Dat is mijn gok en theorie... ik onthul hier geen geheime informatie."

In het gesprek zegt Yoshida verder dat hij zich als baas zou hebben verzet tegen Sony's push naar liveservice-games. "Toen ik vertrok en Hermen (Hulst) het overnam, kreeg hij veel meer geld tot zijn beschikking. Ik denk niet dat ze Hermen hebben opgedragen om te stoppen met singleplayergames. Die games zijn geweldig, maar ze hebben hem extra geld gegeven om liveservicegames te ontwikkelen. Ze wisten vast dat het een risico was. De kans dat een game binnen dit erg competitieve genre succesvol wordt, is klein."

"Helldivers 2 deed het goed", zegt Yoshida verder. "Dat had niemand verwacht. Je kunt in deze industrie geen succes plannen, dat is tegelijkertijd ook het leukste aan deze industrie. Ik hoop dat deze strategie uiteindelijk gaat werken. Als ik in Hermens positie zat, had ik mij waarschijnlijk verzet tegen deze richting. Misschien is dat een van de redenen waarom ze mij hebben weggehaald bij first-party!"

Ook sprak Yoshida over het falen van Sony's handheld, de PlayStation Vita. Volgens hem mislukte de console vooral door het feit dat het Sony niet lukte om zowel de PlayStation 3- en 4-consoles als de Vita tegelijk te ondersteunen. "En consoles zijn het belangrijkste. We moesten de PS3 en PS4 ondersteunen, dus we moesten stoppen met het maken van Vita-games, omdat we anders niet genoeg teams hadden om PS4-games te ontwikkelen."

Yoshida nam vorige maand afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had. De laatste jaren was hij vooral verantwoordelijk voor het contact met indie-ontwikkelaars.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!