PlayStation-veteraan Yoshida deelt theorie over uitblijven Bloodborne-remaster
'PlayStation respecteert zijn wens'
In een openhartig afscheidsinterview heeft Shuhei Yoshida, de voormalige baas van Sony Interactive Entertainment, zijn theorie gedeeld over het uitblijven van een remaster voor Bloodborne.
In gesprek met KindaFunny geeft Yoshida aan dat Sony wel weet dat er veel vraag naar is. "Er wordt altijd het meest om Bloodborne gevraagd, en mensen vragen zich af waarom we er niks mee hebben gedaan, niet eens een update, remake of remaster. Dat zou makkelijk moeten zijn - we staan erom bekend dat we zoveel remasters doen. Sommige mensen raken er gefrustreerd van", zegt hij.
"Ik heb alleen een persoonlijke theorie over deze situatie. Ik ben weggegaan bij first-party ontwikkeling, dus ik weet niet echt wat er aan de hand is", zegt hij, om aan te geven dat dit niet het officiële standpunt van Sony is. "Maar mijn theorie is, omdat ik weet dat Miyazaki heel erg van Bloodborne hield en van wat hij heeft gemaakt."
"Ik denk dat hij er wel in is geïnteresseerd, maar hij is zo succesvol en zo druk. Dus kan hij het zelf niet doen, maar hij wil niet dat iemand anders eraan zit. Dus dat is mijn theorie, en het PlayStation-team respecteert zijn wens. Dat is mijn gok en theorie... ik onthul hier geen geheime informatie."
In het gesprek zegt Yoshida verder dat hij zich als baas zou hebben verzet tegen Sony's push naar liveservice-games. "Toen ik vertrok en Hermen (Hulst) het overnam, kreeg hij veel meer geld tot zijn beschikking. Ik denk niet dat ze Hermen hebben opgedragen om te stoppen met singleplayergames. Die games zijn geweldig, maar ze hebben hem extra geld gegeven om liveservicegames te ontwikkelen. Ze wisten vast dat het een risico was. De kans dat een game binnen dit erg competitieve genre succesvol wordt, is klein."
"Helldivers 2 deed het goed", zegt Yoshida verder. "Dat had niemand verwacht. Je kunt in deze industrie geen succes plannen, dat is tegelijkertijd ook het leukste aan deze industrie. Ik hoop dat deze strategie uiteindelijk gaat werken. Als ik in Hermens positie zat, had ik mij waarschijnlijk verzet tegen deze richting. Misschien is dat een van de redenen waarom ze mij hebben weggehaald bij first-party!"
Ook sprak Yoshida over het falen van Sony's handheld, de PlayStation Vita. Volgens hem mislukte de console vooral door het feit dat het Sony niet lukte om zowel de PlayStation 3- en 4-consoles als de Vita tegelijk te ondersteunen. "En consoles zijn het belangrijkste. We moesten de PS3 en PS4 ondersteunen, dus we moesten stoppen met het maken van Vita-games, omdat we anders niet genoeg teams hadden om PS4-games te ontwikkelen."
Yoshida nam vorige maand afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had. De laatste jaren was hij vooral verantwoordelijk voor het contact met indie-ontwikkelaars.