PlayStation-studio Firesprite zou kampen met ontevreden werknemers
Nieuws

PlayStation-studio Firesprite zou kampen met ontevreden werknemers

Een 'alarmerend' aantal werknemers zou zijn vertrokken

De in 2021 door Sony overgenomen Horizon Call of the Mountain-ontwikkelaar Firesprite zou geplaagd worden door vertrekkende werknemers en beticht worden van het hebben van een giftige werkcultuur.

Dat claimt Eurogamer te hebben vernomen. De in Liverpool gesitueerde studio zou veel van zijn werknemers hebben gevraagd tijdens de ontwikkeling van de Horizon-game, waardoor er onvrede ontstond binnen de studio. Daarbij zou er veel druk zijn - onder andere van Horizon-bedenker Guerrilla Games - om er een goed spel van te maken. Dit zou een zogeheten 'crunchperiode' hebben gecreëerd waarbij werknemers erg lange tijden moesten maken. Andere projecten die in ontwikkeling waren zouden daar ook onder hebben geleden.

Firesprite werd opgericht na de sluiting van Sony's Studio Liverpool. Het bedrijf ontwikkelde voor Horizon Call of the Mountain games als The Playroom en LittleBigPlanet-spin-off Run Sackboy Run. De banden tussen Firesprite en Sony waren dan ook goed en de overname werd in eerste instantie positief ontvangen.

Eerder deze week werd aangekondigd dat er ongeveer negenhonderd werknemers bij Sony Interactive Entertainment worden ontslagen. Het is onbekend hoeveel werknemers van Firesprite onder die ontslagen vallen, maar volgens geruchten werkte de studio aan een Twisted Metal-game met live-service-elementen die nu is geannuleerd.

Nog voordat de ontslagronde werd aangekondigd zou er echter al een "alarmerend" aantal werknemers uit eigen keuze zijn vertrokken bij Firesprite. Anonieme bronnen melden aan Eurogamer dat de studio na de overname door Sony enorm is veranderd, al claimen sommigen dat er wel aanpassingen nodig waren. Alle oorspronkelijke oprichters van de studio, op één na, zouden de biezen hebben gepakt. "Het enige wat Firesprite nog een goede werkplek maakte, is met hen vertrokken."

Twee ervaren werknemers van Sony's ondersteunende studio XDev zouden zich bij Firesprite hebben gevoegd om te helpen met het leiden van de studio, maar beide personen zouden beschuldigd zijn van discriminatie op het gebied van geslacht en leeftijd. Sony zou een intern onderzoek hebben gestart, maar daar zou uit zijn voortgekomen dat de claims onder een "misverstand" vallen. Ondanks dat noemen verschillende bronnen het duo "pestkoppen" en "tirannen". Andere bronnen claimen dat het nieuwe management juist inzet op inclusiviteit.

"Sony heeft de ergste fout gemaakt door een studio op te kopen en zich er dusdanig mee te bemoeien dat het niet meer te redden valt, en geen projecten meer afgemaakt kunnen worden", aldus een bron. Een andere bron beschrijft het als volgt: "Elke dag naar werk komen voelde als moe zijn terwijl je uit bed komt. Het is niet alleen een burnout, het is stress. Het zijn mensen die zich niet ondersteund voelen."

Sony zelf heeft vooralsnog reactie gegeven op de inhoud van het Eurogamer-artikel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error