PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt
Nieuws

PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt

'Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur'

Jim Ryan, de CEO van Sony Interactive Entertainment, heeft het grote belang van de Japanse gamemarkt benadrukt.

Dat deed hij in een interview met het Japanse Famitsu, vertaald door een bezoeker van gameforum ResetEra. "De Japanse markt is en blijft een van de belangrijkste regio's. Niet alleen omdat het de één na grootste markt ter wereld is, maar - belangrijker nog - omdat het de geboorteplaats van PlayStation is. We hebben veel werknemers in Japan, en hun activiteiten maken Sony Interactive Entertainment mogelijk. Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur."

Vervolgens praatte Ryan over diverse beroemde gamefranchises die zijn ontstaan in Japan, waaronder Final Fantasy, Tekken en Monster Hunter. "Er zijn talloze meesterwerken ontwikkeld door Japanse ontwikkelaars en uitgegeven door Japanse uitgevers. Sony Interactive Entertainment heeft langlopende relaties met hen."

Toen Ryan gevraagd werd wat zijn focus is qua PlayStation-strategie in de Japanse markt, noemde hij recente releases van Japanse games als Elden Ring, Resident Evil 4 Remake, Wild Hearts en Monster Hunter Rise. "Het is erg bemoedigend om te zien dat succesvolle games in Japan worden gemaakt en ik ben erg dankbaar dat er nog meer op de planning staat. Binnenkort verschijnen Final Fantasy 16 en Street Fighter 6. Dat zijn wereldwijd belangrijke releases, maar Japanse gamers hebben veel affiniteit met deze games."

Ryan liet tijdens het interview weten dat steeds meer in het Westen ontwikkelde games een publiek vinden in Japan. Als voorbeeld haalt hij Ghost of Tsushima aan, dat volgens hem meer dan een miljoen keer is verkocht in het land.

PlayStations strategie in Japan ligt de laatste jaren onder vuur. Zo heeft het bedrijf Sony Japan Studio - bekend van spellen als Ape Escape en Team Ico-games zoals Shadow of the Colossus - gesloten en is Sony Interactive Entertainment inmiddels officieel een Amerikaans bedrijf. Astro's Playroom-ontwikkelaar Team Asobi, dat ook onderdeel was van Japan Studio, is wel blijven bestaan. Het is op moment van schrijven niet bekend waar die ontwikkelaar aan werkt.

Ryan werd ook nog gevraagd naar hoe hij naar de aankomende release van Marvel's Spider-Man 2 kijkt. "Het vervolg is exclusief voor PlayStation 5 ontwikkeld, dus de ontwikkelaars hebben geen compromissen hoeven sluiten. Ze konden zich richten op het meeste uit de console en de beschikbare functies ervan halen. Spelers kunnen dan ook genieten van prachtige graphics en een geweldige ervaring." Spider-Man 2 moet ergens dit najaar uitkomen.

Verder praatte Ryan nog kort over de PlayStation VR2. Er gaan geruchten dat Sony niet tevreden is met de verkoop van de vr-headset, maar daar liet Ryan niets van merken: "Het is nog een beetje te vroeg om de populariteit van de headset te beoordelen, maar we zijn blij om zoveel positieve reacties van spelers en de media te ontvangen. Er zijn meer dan veertig games rond de release van de PS VR2 uitgekomen, en er zijn nog veel meer games in de maak die dit jaar en daarna uitkomen. We willen dat mensen die de PS VR2 kopen lang kunnen blijven genieten van de headset en dat het winstgevend is."

Tot slot benadrukte Ryan dat Sony proactief pc-versies van hun PlayStation-games blijft uitbrengen. "We begrijpen het belang van exclusieve PS5-games volledig. De hoofdverantwoordelijk van PlayStation Studios is mensen te laten genieten van game-ervaringen op de nieuwste PlayStation-console. (...) Fans geven vaak aan dat ze de pc-versie graag twee of drie jaar na de release van de PlayStation-versie zien verschijnen." Daar lijkt Sony zich dan ook redelijk aan te houden gezien de verschenen PlayStation-games op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!