PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt
Nieuws

PlayStation-directeur benadrukt belang van Japanse markt

'Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur'

Jim Ryan, de CEO van Sony Interactive Entertainment, heeft het grote belang van de Japanse gamemarkt benadrukt.

Dat deed hij in een interview met het Japanse Famitsu, vertaald door een bezoeker van gameforum ResetEra. "De Japanse markt is en blijft een van de belangrijkste regio's. Niet alleen omdat het de één na grootste markt ter wereld is, maar - belangrijker nog - omdat het de geboorteplaats van PlayStation is. We hebben veel werknemers in Japan, en hun activiteiten maken Sony Interactive Entertainment mogelijk. Japan is een essentieel onderdeel van de PlayStation-cultuur."

Vervolgens praatte Ryan over diverse beroemde gamefranchises die zijn ontstaan in Japan, waaronder Final Fantasy, Tekken en Monster Hunter. "Er zijn talloze meesterwerken ontwikkeld door Japanse ontwikkelaars en uitgegeven door Japanse uitgevers. Sony Interactive Entertainment heeft langlopende relaties met hen."

Toen Ryan gevraagd werd wat zijn focus is qua PlayStation-strategie in de Japanse markt, noemde hij recente releases van Japanse games als Elden Ring, Resident Evil 4 Remake, Wild Hearts en Monster Hunter Rise. "Het is erg bemoedigend om te zien dat succesvolle games in Japan worden gemaakt en ik ben erg dankbaar dat er nog meer op de planning staat. Binnenkort verschijnen Final Fantasy 16 en Street Fighter 6. Dat zijn wereldwijd belangrijke releases, maar Japanse gamers hebben veel affiniteit met deze games."

Ryan liet tijdens het interview weten dat steeds meer in het Westen ontwikkelde games een publiek vinden in Japan. Als voorbeeld haalt hij Ghost of Tsushima aan, dat volgens hem meer dan een miljoen keer is verkocht in het land.

PlayStations strategie in Japan ligt de laatste jaren onder vuur. Zo heeft het bedrijf Sony Japan Studio - bekend van spellen als Ape Escape en Team Ico-games zoals Shadow of the Colossus - gesloten en is Sony Interactive Entertainment inmiddels officieel een Amerikaans bedrijf. Astro's Playroom-ontwikkelaar Team Asobi, dat ook onderdeel was van Japan Studio, is wel blijven bestaan. Het is op moment van schrijven niet bekend waar die ontwikkelaar aan werkt.

Ryan werd ook nog gevraagd naar hoe hij naar de aankomende release van Marvel's Spider-Man 2 kijkt. "Het vervolg is exclusief voor PlayStation 5 ontwikkeld, dus de ontwikkelaars hebben geen compromissen hoeven sluiten. Ze konden zich richten op het meeste uit de console en de beschikbare functies ervan halen. Spelers kunnen dan ook genieten van prachtige graphics en een geweldige ervaring." Spider-Man 2 moet ergens dit najaar uitkomen.

Verder praatte Ryan nog kort over de PlayStation VR2. Er gaan geruchten dat Sony niet tevreden is met de verkoop van de vr-headset, maar daar liet Ryan niets van merken: "Het is nog een beetje te vroeg om de populariteit van de headset te beoordelen, maar we zijn blij om zoveel positieve reacties van spelers en de media te ontvangen. Er zijn meer dan veertig games rond de release van de PS VR2 uitgekomen, en er zijn nog veel meer games in de maak die dit jaar en daarna uitkomen. We willen dat mensen die de PS VR2 kopen lang kunnen blijven genieten van de headset en dat het winstgevend is."

Tot slot benadrukte Ryan dat Sony proactief pc-versies van hun PlayStation-games blijft uitbrengen. "We begrijpen het belang van exclusieve PS5-games volledig. De hoofdverantwoordelijk van PlayStation Studios is mensen te laten genieten van game-ervaringen op de nieuwste PlayStation-console. (...) Fans geven vaak aan dat ze de pc-versie graag twee of drie jaar na de release van de PlayStation-versie zien verschijnen." Daar lijkt Sony zich dan ook redelijk aan te houden gezien de verschenen PlayStation-games op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!