PlayStation-CEO verwacht dat consoles voorlopig niet verdwijnen
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation-CEO verwacht dat consoles voorlopig niet verdwijnen

Wel denkt het bedrijf na over groei via verschillende wegen

Hideaki Nishino, de Platform Business Group CEO van Sony Interactive Entertainment, ziet consoles voorlopig niet verdwijnen.

Nishino werd door Famitsu (via Mp1st) gevraagd naar zijn toekomstvisie voor spelcomputers. Daarbij werden de mogelijkheden van cloudgaming ten opzichte van traditionele hardware aangehaald, en werd aan hem gevraagd of Sony consoles blijft maken of dat er in de toekomst mogelijk grote verschuivingen plaatsvinden.

"Op dit moment worden er veel PS4-games gespeeld en groeit de hoeveelheid PS5-games in rap tempo", zo antwoordde Nishino. "Het is onwaarschijnlijk dat dit opeens verandert, dus is er geen twijfel over mogelijk dat spelcomputers voorlopig belangrijk blijven voor onze strategie."

Dat wil echter niet zeggen dat Sony niet nadenkt over toekomstige groei. "We zien groei in het aantal beschikbare pc's en andere manieren (om games te spelen), dus we denken na over hoe we het totaal aantal PlayStation-spelers kunnen laten groeien, inclusief PSN-leden. Cloudgaming is mogelijk op de PlayStation Portal en sommige mensen denken dat we al in het tijdperk van cloudgaming zitten. Je hebt echter nog altijd een controller en scherm in je handen nodig. We zien hardware voor nu dan ook niet verdwijnen."

Nishino werd ook gevraagd over de alsmaar groeiende levenscyclus van consoles. Hoewel de PlayStation 5 meer dan vier jaar geleden uitkwam, komen er immers nog regelmatig PS4-games uit. Nishino denkt dan ook dat de PlayStation 5 een lange levenscyclus zal hebben, maar dat dit geen effect zal hebben op de komst van de PlayStation 6. "Het is geen goed idee om de release van het volgende product met nieuwe technologie uit te stellen. De timing van de release van nieuwe hardware hangt samen met de evolutie van technologie en onze mogelijkheid om die technologie te implementeren. Ik denk dat het belangrijk is om nieuwe producten aan te bieden terwijl consumenten de bestaande producten gebruiken en zo het totaal aantal games dat we bieden uit te breiden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!