PlayStation 5 Pro verschijnt op 7 november voor 800 euro
Nieuws

PlayStation 5 Pro verschijnt op 7 november voor 800 euro

De console heeft een grotere GPU, geavanceerde ray tracing en AI-upscaling genaamd PSRR

Sony deed vandaag de PlayStation 5 Pro uit de doeken. De Pro-versie van de PS5 verschijnt op 7 november en gaat 799,99 euro kosten.

Het bedrijf onthulde dit via een videopresentatie met Mark Cerny, die hoofdverantwoordelijk is voor de hardware van PlayStation, en een artikel op PlayStation Blog. De console komt zonder diskdrive, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die nu al te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console op te plaatsen.

De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Vanaf 26 september kan gereserveerd worden via de PlayStation Direct-winkel en diverse retailers.

De console lijkt erg op de huidige PlayStation 5-modellen, al zijn de drie zwarte 'strepen' in het midden nieuw. De lengte van de console is gelijk aan die van de oorspronkelijke PS5 en de breedte gelijk aan de huidige PS5-modellen. Naast dat men een diskdrive kan toevoegen aan de console, kan men ook de covers van de console vervangen zodra daar alternatieven voor beschikbaar komen.

De PlayStation 5 Pro leunt op drie verbeteringen ten opzichte van de huidige PS5-modellen: een grotere GPU, geavanceerde ray tracing en AI-upscaling genaamd PSSR. De grotere GPU zorgt volgens Sony voor 45 procent snellere rendering van gameplay, waardoor de ervaring "veel vloeiender" aanvoelt. De geavanceerde ray tracing zorgt er voor dat er dubbel zoveel en soms driedubbel zo snel lichtstralen getoond kunnen worden. PSRR, wat staat voor PlayStation Spectral Super Resolution, is een AI-gedreven opschalingstechnologie wat scherpere beeldkwaliteit op moet leveren.

Een van de belangrijkste verbeteringen dat dit alles op zou leveren, is dat gamers minder vaak hoeven te kiezen tussen de zogeheten Performance- en Fidelity-modi, of dat de verschillen tussen deze twee modi in ieder geval kleiner worden.

De PlayStation 5 Pro moet zowel bestaande als nieuwe games verbeteren door ze met een hogere framerate en meer details uit te rusten. Zo werden eerder uitgekomen games als Spider-Man 2, Ratchet and Clank: Rift Apart, The Last of Us: Part 2, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7 en Hogwarts Legacy getoond.

Daarbij kunnen meer dan 8500 PlayStation 4-games gebruikmaken van 'PS5 Pro Game Boost', waardoor de prestaties van deze games gestabiliseerd of verbeterd worden. Games die gratis updates ontvangen voor de PS5 Pro krijgen een 'PS5 Pro Enhanced'-label in de PlayStation Store.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'
Nieuws

'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'

Shuhei Yoshida wilde al eerder beginnen met het uitbrengen van pc-games

Volgens voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida is het overzetten van PlayStation-games naar pc vergelijkbaar met "geld printen".

Dat meldt hij tijdens een recent interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). De begin dit jaar bij PlayStation vertrokken Yoshida was onder andere directeur van SCE Worldwide Studios en leider van Sony's Independent Developer Initiative. 

In het gesprek met Sacred Symbols+ claimt Yoshida dat hij zelf al veel eerder PlayStation-games naar pc wilde brengen, maar dat dit niet kon omdat dit vroeger niet binnen Sony's verdienmodel paste. "Games op pc uitbrengen levert veel op: je bereikt een nieuw publiek dat geen consoles heeft, zeker in regio's waar consoles niet populair zijn. Het idee is dat zij fans van een franchise kunnen worden. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, motiveert het ze mogelijk om een PlayStation aan te schaffen."

Yoshida vervolgt: "Het levert ook meer inkomsten op, want het is veel goedkoper om een game naar pc over te zetten dan een compleet nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt haast als het printen van geld. En het helpt ons om te investeren in nieuwe games, zeker nu de kosten van gameontwikkeling zijn gestegen."

De voormalige PlayStation-topman denkt ook dat de pc-versies van first-party-PlayStation-games een positief effect hebben op het merk in regio's waar PlayStation nog niet zo groot is, zoals China. "Dat is een enorme pc-markt. En China heeft een groeiende, maar nog erg kleine consolemarkt. Om het publiek in landen als China te bereiken is het cruciaal om games op pc uit te brengen. Ik geloof dat pc-versies van games echt een nieuw publiek aanboren."

Sony brengt steeds vaker zijn games op pc uit, al is het vaak enkele jaren na de release van de PlayStation-versie. Denk aan de The Last of Us- en Uncharted-spellen, de Horizon-games, Insomniacs Spider-Man-delen en nieuwere God of War-spellen. Liveservicegame Helldivers 2 kwam tegelijk op PlayStation 5 en pc uit.

Gedurende het Sacred Symbols+-gesprek vertelde Yoshida nog meer interessante dingen. Zo liet hij weten dat hij de geannuleerde The Last of Us Online-game had gespeeld en dat het een "geweldig" spel was, en noemde hij de multiplatformstrategie van Xbox logisch vanwege de spelersaantallen op Xbox.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!