'PlayStation 5 Pro is een publiek geheim op Gamescom'
Nieuws

'PlayStation 5 Pro is een publiek geheim op Gamescom'

Meerdere ontwikkelaars zouden op de hoogte zijn van de console

Veel ontwikkelaars zouden over het bestaan van een nog onaangekondigde PlayStation 5 Pro afweten op Gamescom deze week.

Dat meldt Wccftech. Volgens de website was de Pro-versie van de populaire console een soort publiek geheim op de beurs en praatten verschillende ontwikkelaars over de console. Zo meldde een ontwikkelaar dat het de specificaties van de PS5 Pro had ontvangen en dat men er vrij zeker van was dat Unreal Engine 5 er veel beter op loopt dan op de reguliere PlayStation 5. Het zou om een relatief kleine ontwikkelaar gaan, dus Wccftech is er vrij zeker van dat veel ontwikkelaars beschikking hebben over deze details.

De Italiaanse gamesite Multiplayer liet daarnaast via een livestream weten dat een anonieme ontwikkelaar zijn game heeft uitgesteld om te wachten op de PlayStation 5 Pro. Wccftech claimt iets soortgelijks te hebben vernomen. "De ontwikkelaar meldde dat ze hun game eind dit jaar wilden uitbrengen, maar heeft de ontwikkeling vertraagd omdat de PS5 Pro er aan komt."

Er gaan al geruime tijd geruchten over een Pro-versie van de PlayStation 5, ook al is de console op moment van schrijven nog niet officieel aangekondigd. Zo zou de Pro ergens komend najaar uitkomen en 45 procent sneller dan de huidige PS5 zijn. Daarbij zou de console nieuwe DirectX 12-features kunnen gebruiken, waaronder variabele rate shading en hybride multisample anti-aliasing. Daarmee kunnen zogeheten 'jaggies' beter verborgen worden.

In 2023 lekte al uit dat de PS5 Pro onder de codenaam Trinity ontwikkeld wordt en een consistente fps op een resolutie van 4K kan weergeven. Ook zou de console een nieuwe perfomance modus hebben waarmee een resolutie van 8K mogelijk is, alsmede verbeterde ray-tracing. Lees hier alle geruchten over de PS5 Pro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni
Nieuws

Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni

Vlak voor de zomervakantie

Een voormalige Nintendo-werknemer die bij de salesafdeling van het bedrijf heeft gewerkt voorspelt dat de Nintendo Switch 2 ergens in juni dit jaar in de winkels verschijnt.

Dat meldde de werknemer in de Kit & Krysta-podcast - een duo dat voorheen ook werkzaam was bij Nintendo. Gedurende de podcast wordt de voormalige Nintendo-werknemer, die in de video Sean wordt genoemd, gevraagd naar hoe hij Nintendo's plannen voor de Switch 2-release voor zich ziet. Hoewel hij geen concrete informatie deelt, deelt hij wel zijn persoonlijke verwachtingen.

"Ze zullen het systeem voor het einde van de zomer willen uitbrengen. Ik zou zelfs zeggen aan het begin van de zomer, het einde van het schooljaar, zodat kinderen kunnen praten over waar ze naar uitkijken. Ik denk dat we de console in juni zien verschijnen. Misschien in het midden van juni, of iets later. Maar sowieso voor het einde van de zomer. Er zijn genoeg strategische redenen om te bedenken waarom ze dat willen."

Sean meldt overigens ook dat leaks over een mogelijke Switch 2-releasedatum en -prijs vanuit winkels die op internet de ronde doen niet betrouwbaar zijn. Volgens hem is het zo goed als onmogelijk dat winkels nu al weten wanneer de Switch 2 uitkomt en hoeveel hij gaat kosten. "Ze weten niets, al zeker niet over de prijs, en haast zeker niets over de releasedatum, buiten misschien het kwartaal."

Eerder deze maand werd de Nintendo Switch 2 uit de doeken gedaan. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is over Nintendo's nieuwe console, is wel duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'
Nieuws

Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'

De games zouden binnenkort beschikbaar moeten komen

Microsoft-CEO Satya Nadella meldt dat het bedrijf aan een "catalogus aan games" werkt die met het nieuwe generatieve AI-programma 'Muse' tot stand is gekomen.

Microsoft deed afgelopen week 'Muse' uit de doeken. Dit AI-model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden. Daar werden zelfs video's bij getoond, waarbij Muse door één seconde aan gameplay van de multiplayergame Bleeding Edge zelf gameplay genereerde.

In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) meldt Microsoft-CEO Nadella nu het volgende: "Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."

Wat Nadella precies bedoeld met een "catalogus aan games" is niet duidelijk, maar het lijkt er dus op dat er binnenkort iets concreets beschikbaar komt voor gamers met betrekking tot het AI-model.

In het podcastgesprek blikt Nadella ook terug op het moment dat hij zag hoe Xbox-baas Phil Spencer een Xbox-controller vasthield en dat Muse zijn input analyseerde, wat resulteerde in gameplaybeelden die door het AI-model werden gegenereerd. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!