PlayStation 5 is Sony's meest winstgevende generatie tot dusver
Het bedrijf toont ook in welke categorieën het ontwikkelstudio's verdeelt
Geen consolegeneratie was zo winstgevend voor Sony als de PlayStation 5-generatie.
Dat heeft het bedrijf laten weten tijdens een zakelijke meeting. Er werd tijdens de PS4-generatie 107 miljard dollar verdiend. De PS5-generatie staat nu al op 106 miljard dollar, en is logischerwijs nog lang niet afgelopen. Ook wat operationeel inkomen betreft is er al meer verdiend dan vorige generatie, al is er de afgelopen paar jaar wel een daling zichtbaar.
Op een andere pagina van de presentatie is te zien dat Sony de studio's die onderdeel uitmaken van PlayStation Studios in verschillende categorieën verdeelt. Zo vallen Guerrilla Games samen met Bend Studio, Media Molecule en Polyphony Digital onder studio's die meerdere genres ontwikkelen, terwijl studio's als Housemarque, Naughty Dog, Sucker Punch en Santa Monica Studio gericht op singleplayergames met een verhalende focus.
Daarbij heeft Sony ook meer duidelijkheid gegeven over zijn strategie op het gebied van games uitbrengen op zowel PlayStation als pc. Zoals Hermen Hulst, een van de twee aankomende PlayStation-CEO's, hieronder uitlegt, vliegt het bedrijf dit op twee verschillende manieren aan. Liveservicegames (zoals Helldivers 2) komen op dag van release naar PlayStation en pc, terwijl de grote singleplayergames niet per se tegelijk uitkomen op beide platforms - een "stategische benadering". Dit is vooral bedoeld om nieuwe spelers aan te trekken met de grotere franchises van Sony. Dit doet het bedrijf ook met verfilmingen van games.
Tot slot heeft het bedrijf benadrukt dat de PlayStation 4 een belangrijk platform voor het bedrijf blijft. Qua actieve, maandelijkse PlayStation-consolegamers, speelt de helft nog op een PS4 - oftewel 49 miljoen mensen.