'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'
Nieuws

'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'

De medeoprichter van de studio blikt terug

Volgens een van de medeoprichters van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog ging de studio akkoord met een overname door Sony zodat de studio zich niet meer druk hoefde te maken over ontwikkelbudgetten.

Naughty Dog werd in 2001 overgenomen door Sony voor een onbekend bedrag. Daarvoor had de Amerikaanse ontwikkelaar al met Sony samengewerkt aan de Crash Bandicoot-games. Andy Gavin, een van oprichters van Naughty Dog, legde in een onlangs geplaatste post op LinkedIn uit hoe de overname tot stand kwam.

"In 2000 financierden we zelf nog elk project. De stress die kwam kijken bij het financieren van deze steeds groter wordende budgetten was enorm. Dat gold niet alleen voor ons - het was en is nog steeds een systematisch probleem bij AAA-ontwikkeling. Ontwikkelaars hebben bijna nooit de middelen om hun eigen games te financieren, wat uitgevers erg veel macht geeft."

Gavin vervolgt: "Aan Sony verkocht worden draaide niet alleen om het veiligstellen van een financiële toekomst voor Naughty Dog. Het gaf de studio de middelen om de beste games mogelijk te maken, zonder dat we werden verpletterd door het gewicht van de stijgende kosten en de verlammende angst dat één fout alles zou verknallen."

Wat Gavin betreft was de verkoop de juiste keuze: "AAA-games zijn alleen maar prijziger geworden. De grootste games kosten tegenwoordig 300, 400 of zelfs 500 miljoen dollar om te ontwikkelen. Hadden we het (als zelfstandige studio) gered? Misschien. Maar door overgenomen te worden door de juiste partij kreeg Naughty Dog de stabiliteit die het nodig had om te gedijen en om de games waar we altijd van hebben gedroom te kunnen blijven maken!"

Naughty Dog werd in 1984 opgericht door Gavin en Jason Rubin. De studio werd zoals gezegd vooral bekend dankzij de Crash Bandicoot-games. Daarna ontwikkelde het IP zoals Jak and Daxter, Uncharted en The Last of Us. Eind vorig jaar werd de nieuwe game van de ontwikkelaar onthuld, genaamd Intergalactic: The Heretic Prophet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus
Nieuws

Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus

De bonus dient als motivatie voor de werknemers

Alle werknemers van Shift Up, de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar van Stellar Blade, hebben als bonus een PlayStation 5 Pro en een geldbedrag ontvangen.

Het gaat om een eindejaarsbonus voor ongeveer driehonderd werknemers. Eerder vandaag ontvingen werknemers de PS5 Pro tijdens een meeting. Daarbij ontvangen alle werknemers ook 5 miljoen won (ongeveer 3298 euro).

Een woordvoerder van Shift Up laat aan de Zuid-Koreaanse publicatie Naver (via VGC) weten dat de bonussen zijn bedoeld om het bestaande talent binnen e studio te motiveren.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Over Stellar Blade gesproken: het was de favoriete game uit 2024 van Gamer.nl-redacteur Luuc ten Velde. In dit artikel vertelt hij daar meer over.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe
Nieuws

Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe

Dat belooft wat voor de soundtrack van de Naughty Dog-game

Trent Reznor en Atticus Ross, de componisten van het aankomende Naughty Dog-spel Intergalactic: The Heretic Prophet, hebben afgelopen nacht een Golden Globe in de wacht gespeeld voor hun soundtrack voor de film Challengers.

Reznor en Ross, die ook vaak hebben samengewerkt aan het industriële muziekproject Nine Inch Nails, hebben wel vaker prijzen geworden voor hun soundtracks - onder andere voor Soul en The Social Network. Hun nieuwste wapenfeit is dus een Golden Globe voor Challengers, de afgelopen jaar verschenen tennisfilm met Zendaya in de hoofdrol.

Toen Intergalactic: The Heretic Prophet tijdens The Game Awards afgelopen december werd aangekondigd, werd tegelijkertijd bekendgemaakt dat Reznor en Ross de soundtrack van de game zullen creëren. Reznor heeft ook de klassieke shooter Quake van een soundtrack voorzien.

De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted speelt zich duizenden jaren in de toekomst af. Spelers kruipen in de huid van Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft - geheel volgens eerdere geruchten - een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Een releasedatum voor de PS5-game is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!