'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'
Nieuws

'Overname door Sony gaf Naughty Dog financiële vrijheid'

De medeoprichter van de studio blikt terug

Volgens een van de medeoprichters van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog ging de studio akkoord met een overname door Sony zodat de studio zich niet meer druk hoefde te maken over ontwikkelbudgetten.

Naughty Dog werd in 2001 overgenomen door Sony voor een onbekend bedrag. Daarvoor had de Amerikaanse ontwikkelaar al met Sony samengewerkt aan de Crash Bandicoot-games. Andy Gavin, een van oprichters van Naughty Dog, legde in een onlangs geplaatste post op LinkedIn uit hoe de overname tot stand kwam.

"In 2000 financierden we zelf nog elk project. De stress die kwam kijken bij het financieren van deze steeds groter wordende budgetten was enorm. Dat gold niet alleen voor ons - het was en is nog steeds een systematisch probleem bij AAA-ontwikkeling. Ontwikkelaars hebben bijna nooit de middelen om hun eigen games te financieren, wat uitgevers erg veel macht geeft."

Gavin vervolgt: "Aan Sony verkocht worden draaide niet alleen om het veiligstellen van een financiële toekomst voor Naughty Dog. Het gaf de studio de middelen om de beste games mogelijk te maken, zonder dat we werden verpletterd door het gewicht van de stijgende kosten en de verlammende angst dat één fout alles zou verknallen."

Wat Gavin betreft was de verkoop de juiste keuze: "AAA-games zijn alleen maar prijziger geworden. De grootste games kosten tegenwoordig 300, 400 of zelfs 500 miljoen dollar om te ontwikkelen. Hadden we het (als zelfstandige studio) gered? Misschien. Maar door overgenomen te worden door de juiste partij kreeg Naughty Dog de stabiliteit die het nodig had om te gedijen en om de games waar we altijd van hebben gedroom te kunnen blijven maken!"

Naughty Dog werd in 1984 opgericht door Gavin en Jason Rubin. De studio werd zoals gezegd vooral bekend dankzij de Crash Bandicoot-games. Daarna ontwikkelde het IP zoals Jak and Daxter, Uncharted en The Last of Us. Eind vorig jaar werd de nieuwe game van de ontwikkelaar onthuld, genaamd Intergalactic: The Heretic Prophet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'
Nieuws

Square Enix belooft aankomende 'Chrono Trigger-projecten'

De rpg kwam dertig jaar geleden uit

Square Enix heeft laten weten dat het aan "verschillende projecten" werkt rondom Chrono Trigger. Dit ter ere van het dertigjarige jubileum van de game.

"Nu we het dertigste jubileumviering naderen, zullen we gedurende het jaar verschillende projecten uitbrengen die verder gaan dan de wereld van de game", zo schrijft het bedrijf in het Japans op X. Daarmee willen we onze dankbaarheid uiten naar iedereen die tot nu toe Chrono Trigger heeft gespeeld."

Wat deze projecten inhouden is niet bekend, maar fans hopen al jaren op een remake van de klassieke rpg die in 1995 uitkwam op de SNES. Gezien de woordkeuze heeft Square Enix het echter niet per se over gamereleases.

Chrono Trigger wordt gezien als een van de beste klassieke rpg's die ooit is uitgebracht. Zoals gezegd kwam de game in 1995 uit op de SNES, al verscheen de game niet in Europa. Uiteindelijk kwam het spel naar Europa toen de game later op Nintendo DS, smartphones en pc verscheen. Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi, Dragon Quest-bedenker Yuji Horri, en wijlen Dragon Ball-bedenker Akira Toriyama maakten onderdeel uit van het ontwikkelteam.

Vervolg Chrono Cross verscheen in 1999 op PlayStation. In 2022 kwam er een nieuwe versie van de game uit genaamd Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition.

Square Enix zendt in de nacht van 14 op 15 maart een livestream met muziek uit de Chrono Trigger-soundtrack uit via YouTube.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4
Nieuws

Disco Elysium-studio onthult nieuwe game Project C4

Eerste teaser trailer te zien

ZA/UM Studio, de ontwikkelaar van Disco Elysium, heeft zijn nieuwe game aangekondigd: Project C4.

Het gaat volgens de studio om een "nieuwe, geestverruimende spionage-rpg dat introspectie, diepe door personages aangedreven dialogen en gevechten met hoge inzet mengt, aangestuurd met worpen van dobbelstelen".

Spelers krijgen als zogeheten Operant, die in dienst is van een "twijfelachtige wereldmacht", een "wanhopige opdracht" die hen het leven kan kosten, "of erger - ze kan blootstellen aan wat ze echt zijn".

Spelers kunnen in-game psychiatrische drugs innemen om de hersenen van het hoofdpersonage te veranderen en zo "het gewelddadige canvas van het echte leven te overleven". De gedachten van het hoofdpersonage kunnen dan ook gewist en aangepast worden. Hieronder is een eerste teaser trailer te zien, maar verdere details zijn schaars. Zo is niet bekend wanneer en op welke systemen de game uitkomt.

ZA/UM heeft dan wel het geprezen Disco Elysium ontwikkeld en de rechten op de game in handen, maar veel sleutelfiguren binnen de ontwikkeling zijn inmiddels vertrokken en hebben eigen studio's opgericht naar aanleiding van claims over giftig werkgedrag en ontslagrondes. Zo zijn studio's als Dark Math Games, Summer Eternal en Longdue ontstaan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!