Over de The Callisto Protocol-review
Nieuws

Over de The Callisto Protocol-review

The Callisto Protocol is vandaag uit. Ondanks dat we al een tijdje met de game aan de slag zijn, komt de review iets later dan gepland.

Een lang verhaal kort: de aanvankelijke reviewversie op PlayStation 5 had last van ernstige technische problemen en vormde geen representatief beeld van de game. Dit is wat onze reviewer Tom kerkhof erover zegt: 

"Nadat ik met veel enthousiasme het avontuur op de gevangenisplaneet Callisto begon, werd al snel duidelijk dat het een spannende beleving zou worden. Helaas werd die spanning niet verzorgd door de sfeer van het spel, maar doordat ik met knikkende knietjes zat te hopen dat de game niet vast zou lopen. 

De reviewcode die we aanvankelijk geleverd kregen was helaas praktisch onspeelbaar. De framerate was enorm instabiel en tot overmaat van ramp waren er momenten waarop de game tot zeven keer vastliep. Alleen het herinstalleren van het spel kon dit probleem kon verhelpen - als je geluk had. Daarnaast waren beloofde features zoals een 60-fps performance mode ook niet aanwezig."

Gelukkig zijn er inmiddels meerdere updates uitgebracht die de situatie drastisch verbeteren:

"Inmiddels zijn er updates beschikbaar die deze problemen oplossen en het spel prima speelbaar maken. Helaas kunnen we dus veel later dan gehoopt écht met het spel aan de slag en zal de recensie daarom iets langer op zich moeten laten wachten.

Om The Callisto Protocol in deze staat van een oordeel te voorzien kan alleen maar leiden tot een diepe onvoldoende en dat zou zonde zijn, want het onderliggende spel is best tof."

©GMRimport

Verwacht de review van The Callisto Protocol daarom in de loop van volgende week.

The Callisto Protocol speelt zich in de toekomst af in een gevangeniskolonie op Callisto, een maan van Jupiter. Mensen moeten deze gevangenis, genaamd Black Iron Prison, zien te ontsnappen en diens verschrikkelijke geheimen ontdekken.

De game wordt ontwikkeld door de nieuwe studio Striking Distance van Glen Scofield. Hij was voorheen werkzaam bij Dead Space-studio Visceral Games en Sledgehammer Games. Striking Distance is onderdeel van PUBG Corporation en daarom zou de game in eerste instantie deel uitmaken van het PUBG-universum, maar dat is inmiddels niet meer het geval.

De game is vanaf vandaag beschikbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!