Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt
Nieuws

Ori-maker verwacht dat PlayStation multiplatformstrategie van Xbox volgt

'Mensen zouden toegang moeten hebben tot alle content'

In navolging van de multiplatformstrategie van Xbox, verwacht Thomas Mahler, de creative director bij Ori-ontwikkelaar Moon Studios, dat Sony uiteindelijk een soortgelijke strategie gaat aanhouden voor PlayStation-games.

Mahler reageerde via X op een recent interview met Xbox-baas Phil Spencer, waarin hij aangaf dat er steeds meer voorheen exclusieve Xbox-games naar andere systemen zullen komen en dat het bedrijf ook van plan is om Switch 2 te ondersteunen.

In een lange tweet oppert Mahler dat Microsoft de juiste strategie aanhoudt. "Xbox Series X en PlayStation 5 bevatten nagenoeg dezelfde hardware, dus games naar het andere platform brengen is niet zo'n grote klus meer. De controllers zijn ook vrijwel hetzelfde. De Steam-apparaten worden ook nagenoeg hetzelfde. Het is niet logisch om al deze apparaten niet te ondersteunen, omdat je dan een gigantisch gedeelte van je potentiële doelgroep laat varen."

Hij vervolgt: "Het zou mij verrassen als Sony niet dezelfde strategie gaat toepassen. Mensen moeten het apparaat kopen die ze het leukst vinden, maar ze zouden toegang moeten hebben tot alle content." Mahler beseft wel dat Nintendo de uitzondering op de regel is. "Ja, Nintendo blijft zijn eigen ding doen, want Nintendo is Nintendo, en dat is prima."

Sony heeft de afgelopen jaren multiplatformreleases al steeds meer omarmd. Het bedrijf brengt diverse first-party-games na release op PlayStation-consoles naar pc, en sommige spellen - zoals Helldivers 2 - komen tegelijk op PlayStation en pc uit. Afgelopen najaar verscheen daarbij Lego Horizon Adventures ook op Nintendo Switch.

De multiplatformstrategie van Xbox heeft ook een keerzijde: eerder vandaag kwam naar buiten dat de consoleverkoop van het bedrijf het afgelopen kwartaal flink is gedaald. Tegelijkertijd gaven consumenten afgelopen december het meeste geld uit aan games van Microsoft.

Mahler hintte onlangs overigens naar de mogelijkheid dat Moon Studios samen met Microsoft aan een derde game in de Ori-reeks gaat werken. No Rest for the Wicked, dat op dit moment in early access speelbaar is, heeft echter de hoogste prioriteit.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!