'Ophef rondom Assassin's Creed Shadows-personages verwoestend voor ontwikkelaars'
Gamer.nl
Nieuws

'Ophef rondom Assassin's Creed Shadows-personages verwoestend voor ontwikkelaars'

Ubisoft staat echter achter de personages en het verhaal dat verteld wordt

De ophef die online woedde over de afkomst en het geslacht van de twee hoofdpersonages uit Assassin's Creed Shadows, had een "verwoestend effect" op de ontwikkelaars.

Dat liet Marc-Alexis Coté, die de Assassin's Creed-franchise overziet, weten tijdens een lezing in Londen georganiseerd door BAFTA (via Eurogamer). Tijdens deze lezing ging hij dieper in op de keuzes die zijn gemaakt rondom de hoofdpersonages en de effecten die online kritiek op de ontwikkelaars hebben.

Assassin's Creed Shadows heeft sinds de onthulling eerder dit jaar kritiek ontvangen van sommige fans omdat een van de hoofdpersonages, Yasuke, een samoerai met een zwarte huidskleur is. Ook het feit dat het andere hoofdpersonage, de ninja Naoe, een vrouw is, ontving kritiek.

Uitdaging en kans

Coté noemt de discussies over representatie in inclusiviteit in media een "extra en voorheen onvoorziene uitdaging. Deze gesprekken kunnen invloed uitoefenen op hoe onze games worden ontvangen. In plaats van afstand te nemen van deze gesprekken, zien we ze echter als een kans. Assassin's Creed draaide altijd al om het verkennen van het volledige spectrum van de geschiedenis van de mensheid, en die geschiedenis is nou eenmaal divers. Trouw blijven aan die geschiedenis betekent een rijkdom aan menselijke perspectieven omarmen - zonder compromissen te sluiten."

Hij verdedigt vervolgens zowel Yasuke als Naeo. "Hoewel zowel Naoe's als Yasuke's verhalen historische fictie zijn, zijn het uitingen van de botsing tussen verschillende werelden, culturen en rollen. Hun aanwezigheid is precies het type verhaal dat Assassin's Creed wil vertellen, een verhaal dat de complexheid en verbondenheid van onze gedeelde geschiedenis reflecteert." Coté benadrukt daarbij dat de geschiedenis uitwijst dat er inderdaad zwarte samoerai en vrouwelijke krijgers in het oude Japan waren. "Onze drang om inclusief te zijn is gegrond in historische authenticiteit en respect voor verchillende perspectieven, en wordt niet gemotiveerd door moderne motieven."

Verwoestend

Vervolgens heeft Coté het specifiek op de tol die de kritiek op de ontwikkelaars van dergelijke games eist. "Het huidige klimaat is moeilijk voor onze creatieve teams. Ze hebben te maken met leugens, halve waarheden en persoonlijke aanvallen online. Wanneer het werk waar ze hun ziel en zaligheid in stoppen in een symbool van verdeling wordt verdraaid, is dat niet alleen ontmoedigend, maar kan het ook verwoestend zijn. Maar we zetten voort vanuit de veerkracht geboren uit de overtuigen die ik elke dag weer bij onze teams zie. Ik ben juist trots op het Shadows-team dat ze trouw zijn gebleven aan hun creatieve visie en de hoofdprincipes van Assassin's Creed."

Sterker nog, wat Coté betreft is de toevoeging van Yasuke en Naeo juist een positief element: "Door hen als hoofdpersonages te kiezen, breiden we het narratieve landschap uit en bieden we nieuwe standpunten die gevestigde normen uit de media uitdagen, terwijl we wel trouw blijven aan de geschiedenis dat dit heeft vormgegeven. Assassin's Creed is niet alleen een franchise, maar een platform voor dialoog, ontdekking en begrip."

Waarden

Hij vervolgt: "We willen niet alleen reflecteren op het verleden, maar er voor zorgen dat de verhalen die we vertellen spelers blijven verenigen, inspireren en uitdagen, ongeacht hun achtergrond. We blijven ons aan deze waarden houden, omdat ze een belangrijk element van het hart van deze franchise zijn, alsmede van de toekomst van verhaalvertelling. De rijkdom en diversiteit van de menselijke ervaring zorgt er juist voor dat Assassin's Creed zoveel spelers wereldwijd aanspreekt, en we blijven pal achter die fundering staan."

Volgens Coté is de inzet hoger dan ooit. "De verhalen die we vertellen en de personages en gamewerelden die we creëren worden als gereedschap gebruikt door hen die creativiteit de kop in willen drukken en angst en haat willen zaaien." De Ubisoft-topman hoopt dan ook dan fans van de reeks open blijven staan voor dit soort verhalen en hij bedankt mensen die van de reeks blijven genieten en zich er positief over uiten.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld

In totaal komen er twaalf nieuwe spellen uit

Tijdens een recentelijk uitgezonden livestream werden er een aantal games voor het aankomende tweede seizoen van de Playdate-handheld onthuld.

Een van de games is van Subset Games, de ontwikkelaar van FTL en Into the Breach. Hun Playdate-game heet Fulcrum Defender en daagt spelers uit zolang mogelijk te overleven terwijl er golven aan vijanden verschijnen. De hendel aan de handheld kan gebruikt worden om te mikken op de vijanden.

De andere games die werden onthuld zijn de adventuregame Shadowgate PD van Pixel Ghost, een physics gebaseerde puzzel-platformer genaamd Taria & Como van Popseed Studio Inc en JuVee Productions, en Dig! Dig! Dino! van Dom 2D en Fáyer, waarin spelers dinosaurusbotten moeten opgraven.

Het tweede seizoen van Playdate begint op 29 mei. Elke week komen er twee nieuwe spellen uit - in totaal verschijnen er twaalf nieuwe games. De volgende acht spellen behoren daar ook onder, al moeten die nog worden onthuld:

  • Chance's Lucky Escape (door Goloso Games en Julia Minamata)

  • Otto's Galactic Groove - (door Team Otto)

  • Catchadiablos (door Amano Games)

  • The Whiteout (door Scenic Route Software)

  • Black Hole Havoc (door Cosmic Bros)

  • Wheelsprung (door Nino van Hooff en Julie Bjørnskov)

  • Tiny Turnip (door Luke Sanderson)

  • Long Puppy (door Indiana-Jonas)

  • ▀▄▀▄▀▄ (door Dustin Mierau)

De stijlvol ogende Playdate heeft een soort zwengel aan de handheld hangen waarmee vaak unieke besturingen in de bijbehorende games mogelijk zijn. Daarnaast worden spellen in zwart-wit graphics weergegeven. De handheld kan via de officiële website gekocht worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailer van op Horizon lijkende Light of Motiram te zien
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe trailer van op Horizon lijkende Light of Motiram te zien

Game komt dit jaar uit op pc, PS5 en smartphones

Er is een nieuwe trailer uitgebracht van Light of Motiram, de openwereldsurvivalgame die qua uiterlijk erg veel wegheeft van de Horizon-spellen van Guerrilla Games.

De video richt zich op de Outcast Forest, een woud waar de Dariman-stam hun gevangen veroordelen. Het bos zit vol met Mechanimals, wat samen met de geruchten over een vijandelijke stam voor een verontrustende sfeer zorgt.

In Light of Motiram verkennen spelers een open spelwereld waarin machines die lijken op dieren de dienst uitmaken, net zoals in de Horizon-spellen. Mensen leven in primitieve stammen. De game valt vooral op door de grafische gelijkenissen met de Horizon-spellen. Zelfs het hoofdpersonage heeft met haar lange, wapperende haren veel weg van Horizon-protagonist Aloy.

Wel uniek aan Light of Motiram is dat de game craftingopties bevat, waarmee spelers een eigen schuilplaats kunnen creëren. Daarbij zijn alle materialen en objecten onderhevig aan realistische physics. De robotwezens kunnen daarbij ook getemd en getraind worden. Ook anders ten opzichte van de Horizon-reeks is dat maximaal tien spelers samen kunnen spelen.

Light of Motiram van Tencent en Polaris Quest komt in de loop van dit jaar als free-to-play-game uit op pc (Steam, Epic Games Store), PlayStation 5, iOS en Android.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!