'Ophef rondom Assassin's Creed Shadows-personages verwoestend voor ontwikkelaars'
Nieuws

'Ophef rondom Assassin's Creed Shadows-personages verwoestend voor ontwikkelaars'

Ubisoft staat echter achter de personages en het verhaal dat verteld wordt

De ophef die online woedde over de afkomst en het geslacht van de twee hoofdpersonages uit Assassin's Creed Shadows, had een "verwoestend effect" op de ontwikkelaars.

Dat liet Marc-Alexis Coté, die de Assassin's Creed-franchise overziet, weten tijdens een lezing in Londen georganiseerd door BAFTA (via Eurogamer). Tijdens deze lezing ging hij dieper in op de keuzes die zijn gemaakt rondom de hoofdpersonages en de effecten die online kritiek op de ontwikkelaars hebben.

Assassin's Creed Shadows heeft sinds de onthulling eerder dit jaar kritiek ontvangen van sommige fans omdat een van de hoofdpersonages, Yasuke, een samoerai met een zwarte huidskleur is. Ook het feit dat het andere hoofdpersonage, de ninja Naoe, een vrouw is, ontving kritiek.

Uitdaging en kans

Coté noemt de discussies over representatie in inclusiviteit in media een "extra en voorheen onvoorziene uitdaging. Deze gesprekken kunnen invloed uitoefenen op hoe onze games worden ontvangen. In plaats van afstand te nemen van deze gesprekken, zien we ze echter als een kans. Assassin's Creed draaide altijd al om het verkennen van het volledige spectrum van de geschiedenis van de mensheid, en die geschiedenis is nou eenmaal divers. Trouw blijven aan die geschiedenis betekent een rijkdom aan menselijke perspectieven omarmen - zonder compromissen te sluiten."

Hij verdedigt vervolgens zowel Yasuke als Naeo. "Hoewel zowel Naoe's als Yasuke's verhalen historische fictie zijn, zijn het uitingen van de botsing tussen verschillende werelden, culturen en rollen. Hun aanwezigheid is precies het type verhaal dat Assassin's Creed wil vertellen, een verhaal dat de complexheid en verbondenheid van onze gedeelde geschiedenis reflecteert." Coté benadrukt daarbij dat de geschiedenis uitwijst dat er inderdaad zwarte samoerai en vrouwelijke krijgers in het oude Japan waren. "Onze drang om inclusief te zijn is gegrond in historische authenticiteit en respect voor verchillende perspectieven, en wordt niet gemotiveerd door moderne motieven."

Verwoestend

Vervolgens heeft Coté het specifiek op de tol die de kritiek op de ontwikkelaars van dergelijke games eist. "Het huidige klimaat is moeilijk voor onze creatieve teams. Ze hebben te maken met leugens, halve waarheden en persoonlijke aanvallen online. Wanneer het werk waar ze hun ziel en zaligheid in stoppen in een symbool van verdeling wordt verdraaid, is dat niet alleen ontmoedigend, maar kan het ook verwoestend zijn. Maar we zetten voort vanuit de veerkracht geboren uit de overtuigen die ik elke dag weer bij onze teams zie. Ik ben juist trots op het Shadows-team dat ze trouw zijn gebleven aan hun creatieve visie en de hoofdprincipes van Assassin's Creed."

Sterker nog, wat Coté betreft is de toevoeging van Yasuke en Naeo juist een positief element: "Door hen als hoofdpersonages te kiezen, breiden we het narratieve landschap uit en bieden we nieuwe standpunten die gevestigde normen uit de media uitdagen, terwijl we wel trouw blijven aan de geschiedenis dat dit heeft vormgegeven. Assassin's Creed is niet alleen een franchise, maar een platform voor dialoog, ontdekking en begrip."

Waarden

Hij vervolgt: "We willen niet alleen reflecteren op het verleden, maar er voor zorgen dat de verhalen die we vertellen spelers blijven verenigen, inspireren en uitdagen, ongeacht hun achtergrond. We blijven ons aan deze waarden houden, omdat ze een belangrijk element van het hart van deze franchise zijn, alsmede van de toekomst van verhaalvertelling. De rijkdom en diversiteit van de menselijke ervaring zorgt er juist voor dat Assassin's Creed zoveel spelers wereldwijd aanspreekt, en we blijven pal achter die fundering staan."

Volgens Coté is de inzet hoger dan ooit. "De verhalen die we vertellen en de personages en gamewerelden die we creëren worden als gereedschap gebruikt door hen die creativiteit de kop in willen drukken en angst en haat willen zaaien." De Ubisoft-topman hoopt dan ook dan fans van de reeks open blijven staan voor dit soort verhalen en hij bedankt mensen die van de reeks blijven genieten en zich er positief over uiten.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo
Nieuws

Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo

Zou het Alarmo nu bij Nintendo afgaan?

Een fan heeft de oorspronkelijke Doom draaiende gekregen op Alarmo, de onlangs uitgekomen wekker van Nintendo.

Het is bij fans van Doom een trend om Doom op de meest uiteenlopende apparaten speelbaar te krijgen, waaronder een koelkast, pinautomaat, Lego-blokje en zelfs een John Deere-tractor.

Het was dan ook een kwestie van tijd voordat Doom speelbaar gemaakt zou worden op Alarmo, de pas uitgekomen wekker van Nintendo. Ene GaryOderNichts heeft op social media zijn prestatie gedeeld. De grote knop op de wekker kan daarbij daadwerkelijk gebruikt worden om de game te spelen. Hij deelt zelfs de broncode zodat eigenaren van Alarmo het zelf voor elkaar kunnen krijgen.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo
Nieuws

Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo

De eerste game van de studio is nog altijd niet onthuld

Toshihiro Nagoshi, de bedenker van de Like a Dragon-franchise, heeft het driejarige jubileum van zijn huidige bedrijf Nagoshi Studio gevierd met een opmerkelijke muziekvideo.

In de video explodeert het hoofd van de ontwikkelaar en is er daarna een rapnummer hoorbaar. In een bijgeleverd Japanstalig bericht (via VGC) vertelt Nagoshi meer over de huidige stand van zaken. Hij laat daarbij weten dat de studio inmiddels uit meer dan tachtig werknemers bestaat.

Overigens geeft Nagoshi nog altijd geen details over de debuutgame van de studio. Volgens hem is er nog iets meer tijd nodig voordat het spel onthuld kan worden, maar wordt er wel dagelijks hard aan gewerkt.

Nagoshi vertrok in 2021 bij Sega en richtte begin 2022 zijn eigen ontwikkelstudio op bij het Chinese NetEase Games. Sindsdien belooft Nagoshi al geruime tijd een eerste blik op zijn nieuwe game, vooralsnog zonder resultaat.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!