Ontwikkeling PlayStation 5 Pro begon al voor release van PS5
Nieuws

Ontwikkeling PlayStation 5 Pro begon al voor release van PS5

Sony geeft geen console uit zonder dat ze nadenken over de opvolger

Sony begon al met de ontwikkeling van de PlayStation 5 Pro voordat de PlayStation 5 in de winkels lag.

Dat heeft Hideaki Nishino, één van de CEO's van Sony Interactive Entertainment, onthuld aan Variety. "We hebben vorige generatie ook een Pro-consoles uitgebracht en daar veel van geleerd. Toen de de PS4 Pro verkochten naast de reguliere PS4, kocht twintig procent van de klante een PS4 Pro. Het was een premium product, dus er zijn potentiële consumenten die exemplaren kopen. En niet per se alleen de fanatieke fans - ook nieuwe consumenten gingen meteen voor de PS4 Pro."

Nishino vervolgt: "Dus begonnen we aan de PlayStation 5 Pro te werken voordat de PS5 uitkwam. Het was een vijfjarig project voor ons. (...) Er is technologie die we in drie jaren tijd of vijf jaren tijd kunnen creëren. Innovatie en technologische vooruitgang gaat sneller in een moderne wereld. Telefoons worden elk jaar van een update voorzien, pc's ook. Ik denk niet dat we ooit voor jaarlijkse updates gaan, maar we kunnen dingen samenvoegen om de beste aan te bieden binnen de consolemarkt. Dat is de visie."

De mede-CEO benadrukt dat Sony nooit nieuwe hardware uitgeeft zonder al plannen te hebben over wat er daarna volgt. "We ontwerpen alles terwijl we al het volgende product in het achterhoofd hebben. We zetten niet de volgende stap zonder dat we niet twee stappen vooruit werken. Zo gaan we niet te werk, want we moeten er voor zorgen dat de consolegeneratie van tien jaar oud het ook goed blijft doen."

Zoals eerder al werd aangekondigd, verschijnt de PlayStation 5 Pro op 7 november. De console gaat 799,99 euro kosten en komt zonder diskdrive, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die nu al te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console verticaal te plaatsen.

De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Lees hier meer over de verschillen tussen de PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro.

Gisteren bleek ook dat de huidige PlayStation 5-covers niet als faceplate op de Pro-console gebruikt kunnen worden. Wel is Sony van plan om in de toekomst covers specifiek voor de PS5 Pro aan te bieden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error