Ontwikkeling PlayStation 5 Pro begon al voor release van PS5
Nieuws

Ontwikkeling PlayStation 5 Pro begon al voor release van PS5

Sony geeft geen console uit zonder dat ze nadenken over de opvolger

Sony begon al met de ontwikkeling van de PlayStation 5 Pro voordat de PlayStation 5 in de winkels lag.

Dat heeft Hideaki Nishino, één van de CEO's van Sony Interactive Entertainment, onthuld aan Variety. "We hebben vorige generatie ook een Pro-consoles uitgebracht en daar veel van geleerd. Toen de de PS4 Pro verkochten naast de reguliere PS4, kocht twintig procent van de klante een PS4 Pro. Het was een premium product, dus er zijn potentiële consumenten die exemplaren kopen. En niet per se alleen de fanatieke fans - ook nieuwe consumenten gingen meteen voor de PS4 Pro."

Nishino vervolgt: "Dus begonnen we aan de PlayStation 5 Pro te werken voordat de PS5 uitkwam. Het was een vijfjarig project voor ons. (...) Er is technologie die we in drie jaren tijd of vijf jaren tijd kunnen creëren. Innovatie en technologische vooruitgang gaat sneller in een moderne wereld. Telefoons worden elk jaar van een update voorzien, pc's ook. Ik denk niet dat we ooit voor jaarlijkse updates gaan, maar we kunnen dingen samenvoegen om de beste aan te bieden binnen de consolemarkt. Dat is de visie."

De mede-CEO benadrukt dat Sony nooit nieuwe hardware uitgeeft zonder al plannen te hebben over wat er daarna volgt. "We ontwerpen alles terwijl we al het volgende product in het achterhoofd hebben. We zetten niet de volgende stap zonder dat we niet twee stappen vooruit werken. Zo gaan we niet te werk, want we moeten er voor zorgen dat de consolegeneratie van tien jaar oud het ook goed blijft doen."

Zoals eerder al werd aangekondigd, verschijnt de PlayStation 5 Pro op 7 november. De console gaat 799,99 euro kosten en komt zonder diskdrive, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die nu al te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console verticaal te plaatsen.

De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Lees hier meer over de verschillen tussen de PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro.

Gisteren bleek ook dat de huidige PlayStation 5-covers niet als faceplate op de Pro-console gebruikt kunnen worden. Wel is Sony van plan om in de toekomst covers specifiek voor de PS5 Pro aan te bieden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!