Okami-vervolg draait op de RE Engine
Nieuws

Okami-vervolg draait op de RE Engine

Bedenker geeft aan dat de reactie van fans hem tot tranen toe roerde

Het eind vorig jaar onthulde vervolg op Okami draait op de RE Engine.

Dat heeft producent Kiyohiko Sakata gemeld aan IGN. Bijna alle grote Capcom-games sinds Resident Evil 7 draaien op de RE Engine, dus een grote verrassing mag het niet heten, maar hiermee is wel officieel bevestigd dat de game op de engine draait.

Volgens producent Yoshiaki Hirabayashi is er voor de RE Engine gekozen omdat de engine "games op de best mogelijke manier vertoont". De engine zou ook erg "expressief" zijn, wat goed bij de unieke grafische stijl van de Okami-franchise zou passen.

In het interview liet Hideki Kamiya, de bedenker van Okami en de regisseur van het origineel en het vervolg, weten dat hij moest huilen van de positieve reacties van fans toen het vervolg werd aangekondigd. "Zelfs nu wanneer ik de YouTube-reacties op de aankondiging bekijk en zie hoe mensen reageren, moet ik samen met hen huilen. Ik ben zo blij om te zien dat mensen gelukkig worden van het feit dat deze game echt gemaakt wordt."

Tijdens The Game Awards afgelopen december werd het vervolg op Okami onthuld. Details over het vervolg zijn er buiten het nieuws over de engine nog niet, en de onthullingstrailer geeft ook nog weinig prijs. Ook niet bekend is wanneer en op welke platforms het spel verschijnt. De trailer doet in ieder geval wel vermoeden dat de verfachtige stijl van het origineel ter inspiratie staat voor dit vervolg.

De eerste Okami werd ontwikkeld door het Japanse Clover Studio. Het spel verscheen in 2007 in Europa en werd uitgegeven door Capcom. In de game besturen spelers de godin Amaterasu, die zich in wolfvorm op aarde bevindt. De gameplay is vergelijkbaar met Zelda-spellen in combinatie met actievolle gevechten, terwijl de cel-shaded grafische stijl en de oud-Japanse setting bij veel spelers in de smaak viel. Okami is na de oorspronkelijke PlayStation 2-release meermaals op andere systemen uitgekomen, waaronder Wii, PlayStation 4 en Switch. Op Nintendo DS verscheen daarnaast spin-off Okamiden.

Kamiya maakte onderdeel uit van Clover Studio, dat ook games als Viewtiful Joe en God Hand leverde. Nadat de studio zijn deuren sloot, richtten diverse prominente werknemers PlatinumGames op. Kamiya vertrok in 2023 bij PlatinumGames. De naam van zijn nieuwe studio - Clovers Studio - is een duidelijke ode aan de ontwikkelaar waar hij voorheen heeft gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Pokémon Presents wordt op 27 februari uitgezonden
Nieuws

Nieuwe Pokémon Presents wordt op 27 februari uitgezonden

Mogelijk wordt Pokémon Legends Z-A weer getoond

Op donderdag 27 februari zendt The Pokémon Company een nieuwe Pokémon Presents-livestream uit.

Dat heeft het bedrijf vanochtend aangekondigd. De uitzending begint om 15:00 uur Nederlandse tijd via YouTube en bevat het laatste nieuws rondom de Pokémon-franchise, maar meer details zijn er op dit moment niet.

Elk jaar wordt er op 27 februari een Pokémon Presents uitgezonden. Die dag is namelijk Pokémon Day, aangezien op die datum in 1996 Pokémon Green en Pokémon Red in Japan uitkwamen.

Het is waarschijnlijk dat er tijdens de livestream meer wordt getoond van Pokémon Legends Z-A, dat begin vorig jaar werd aangekondigd. De nieuwe Nintendo Switch-game is de tweede Pokémon Legends-game na het in 2022 verschenen Arceus. In het spel bezoeken spelers in een specifiek gedeelte van de Kalos-regio, bekend uit Pokémon X en Y - namelijk het op Parijs gebaseerde Lumiose City. De game staat gepland voor release in 2025. Het is op moment van schrijven niet bekend of het spel ook op de later dit jaar geplande Nintendo Switch 2 verschijnt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman vindt Xbox-multiplatformstrategie logisch
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman vindt Xbox-multiplatformstrategie logisch

'Kijkend naar de spelersaantallen van Xbox is het logisch om te begrijpen wat ze doen'

Shuhei Yoshida, de voormalige directeur van SCE Worldwide Studios, begrijpt waarom Xbox in zijn huidige positie games ook naar PlayStation-consoles brengt.

Dat meldt hij in een Sacred Symbols+-podcast (via VGC), waarin hij ook liet doorschemeren dat hij het geannuleerde online spel gebaseerd op The Last of Us heeft gespeeld en hij de game geweldig vond.

Gedurende het interview werd de huidige multiplatformstrategie van Xbox aangesneden, waarbij Microsoft zijn games ook naar andere platforms buiten Xbox en pc brengt. Hij opperde daarbij dat het feit dat Xbox-games op PS5 verschijnen logischerwijs een "win voor PlayStation-eigenaren" is, aangezien zij "voorheen geen toegang (tot die games) hadden".

Yoshida gaf tijdens het gesprek aan dat het tijdens zijn jaren bij PlayStation een nachtmerrie van hem was om het 'ondergeschikte platform' te worden qua spelersaantallen, een positie waarin Xbox nu verkeert. "Gelukkig is dat niet gebeurd, want anders was het onmogelijk geweest om onze first-party-ontwikkeling te behouden. De beste ontwikkelaars zouden dan zijn vertrokken. Het zijn niet alleen creatievelingen, maar ook zakenmensen die willen dat hun games het grootste publiek bereiken."

Hij vervolgde: "Het is niet meer dan natuurlijk dat wanneer een platform ondergeschikt is, het niet houdbaar meer is om games alleen daar voor uit te brengen. Kijkend naar de spelersaantallen van Xbox is het logisch om te begrijpen wat ze doen."

Microsoft bracht al jaren enkele games uit op andere consoles, zoals Minecraft en de Ori-spellen. Begin vorig jaar kondigde het bedrijf echter aan nog eens vier games naar PlayStation 5 (en deels ook Switch) te brengen, namelijk Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Grounded en Pentiment. Sindsdien zijn er nog meer multiplatformreleases aangekondigd, waaronder Forza Horizon 5, The Outer Worlds 2, Doom: The Dark Ages en Indiana Jones and the Great Circle.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!