Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling
Nieuws

Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling

'Zelfs mensen zonder technische kennis kunnen zo werelden en verhalen creëren'

Neil Druckmann, de medestudiohoofd van Naughty Dog en creative director van The Last of Us, heeft zich positief uitgelaten over het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling.

In een statement dat onderdeel uitmaakte van Sony's zakelijke meeting gisteren - waarin hij ook meldde dat de nieuwe game van de studio games in een ander daglicht kan stellen bij het mainstream publiek - vertelt hij over hoe hij de toekomst van gameontwikkeling voor zich ziet.

"We zien een interessant huwelijk tussen de nieuwste technologie en traditionele verhaalvertelling dat ons naar een toekomst leidt waarin een sterkere ervaring niet alleen draait om het bereiken van realisme, maar het spectrum tussen gestileerde en extreem realistische graphics wordt verbreed."

Hij vervolgt: "Deze toename aan mogelijkheden wordt aangewakkerd door steeds toegankelijker wordende gereedschappen waarmee zelfs mensen zonder technische kennis hun verbeeldingskracht kunnen gebruiken om zo werelden en verhalen te creëren."

Vervolgens noemt Druckmann het gebruik van AI als een van de gereedschappen die dit mogelijk maken, al plaatst hij daar wel een kanttekening bij. "AI gaat de manier waarop content gemaakt wordt revolutioneren, al zitten er wel ethische kwesties aan vast die we moeten uitvogelen."

AI in games en game-ontwikkeling is een gevoelig onderwerp. Dit omdat er gevreesd wordt dat AI bepaalde werkzaamheden bij game-ontwikkeling kan vervangen, en het dus een nadelige impact kan hebben op werkgelegenheid. Daarbij verschillen de meningen over het vraagstuk of het gebruik van AI om bijvoorbeeld illustraties te creëren als diefstal gezien kan worden.

Ondanks dat Druckmann deze ethische kwestie aanhaalt, benadrukt hij enthousiast te zijn over de mogelijkheden. "Met technologieën zoals AI en de mogelijkheid om vanuit thuis motion capture in te zetten, reduceren we de kosten en technische obstakels, en kunnen we avontuurlijkere projecten aangaan en zo de grenzen van verhaalvertelling in games verleggen. Deze evolutie stelt creatievelingen in staat om hun visies zonder traditionele obstakels tot leven te brengen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error