Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling
Nieuws

Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling

'Zelfs mensen zonder technische kennis kunnen zo werelden en verhalen creëren'

Neil Druckmann, de medestudiohoofd van Naughty Dog en creative director van The Last of Us, heeft zich positief uitgelaten over het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling.

In een statement dat onderdeel uitmaakte van Sony's zakelijke meeting gisteren - waarin hij ook meldde dat de nieuwe game van de studio games in een ander daglicht kan stellen bij het mainstream publiek - vertelt hij over hoe hij de toekomst van gameontwikkeling voor zich ziet.

"We zien een interessant huwelijk tussen de nieuwste technologie en traditionele verhaalvertelling dat ons naar een toekomst leidt waarin een sterkere ervaring niet alleen draait om het bereiken van realisme, maar het spectrum tussen gestileerde en extreem realistische graphics wordt verbreed."

Hij vervolgt: "Deze toename aan mogelijkheden wordt aangewakkerd door steeds toegankelijker wordende gereedschappen waarmee zelfs mensen zonder technische kennis hun verbeeldingskracht kunnen gebruiken om zo werelden en verhalen te creëren."

Vervolgens noemt Druckmann het gebruik van AI als een van de gereedschappen die dit mogelijk maken, al plaatst hij daar wel een kanttekening bij. "AI gaat de manier waarop content gemaakt wordt revolutioneren, al zitten er wel ethische kwesties aan vast die we moeten uitvogelen."

AI in games en game-ontwikkeling is een gevoelig onderwerp. Dit omdat er gevreesd wordt dat AI bepaalde werkzaamheden bij game-ontwikkeling kan vervangen, en het dus een nadelige impact kan hebben op werkgelegenheid. Daarbij verschillen de meningen over het vraagstuk of het gebruik van AI om bijvoorbeeld illustraties te creëren als diefstal gezien kan worden.

Ondanks dat Druckmann deze ethische kwestie aanhaalt, benadrukt hij enthousiast te zijn over de mogelijkheden. "Met technologieën zoals AI en de mogelijkheid om vanuit thuis motion capture in te zetten, reduceren we de kosten en technische obstakels, en kunnen we avontuurlijkere projecten aangaan en zo de grenzen van verhaalvertelling in games verleggen. Deze evolutie stelt creatievelingen in staat om hun visies zonder traditionele obstakels tot leven te brengen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!