Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling
Nieuws

Naughty Dog-baas positief over gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling

'Zelfs mensen zonder technische kennis kunnen zo werelden en verhalen creëren'

Neil Druckmann, de medestudiohoofd van Naughty Dog en creative director van The Last of Us, heeft zich positief uitgelaten over het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling.

In een statement dat onderdeel uitmaakte van Sony's zakelijke meeting gisteren - waarin hij ook meldde dat de nieuwe game van de studio games in een ander daglicht kan stellen bij het mainstream publiek - vertelt hij over hoe hij de toekomst van gameontwikkeling voor zich ziet.

"We zien een interessant huwelijk tussen de nieuwste technologie en traditionele verhaalvertelling dat ons naar een toekomst leidt waarin een sterkere ervaring niet alleen draait om het bereiken van realisme, maar het spectrum tussen gestileerde en extreem realistische graphics wordt verbreed."

Hij vervolgt: "Deze toename aan mogelijkheden wordt aangewakkerd door steeds toegankelijker wordende gereedschappen waarmee zelfs mensen zonder technische kennis hun verbeeldingskracht kunnen gebruiken om zo werelden en verhalen te creëren."

Vervolgens noemt Druckmann het gebruik van AI als een van de gereedschappen die dit mogelijk maken, al plaatst hij daar wel een kanttekening bij. "AI gaat de manier waarop content gemaakt wordt revolutioneren, al zitten er wel ethische kwesties aan vast die we moeten uitvogelen."

AI in games en game-ontwikkeling is een gevoelig onderwerp. Dit omdat er gevreesd wordt dat AI bepaalde werkzaamheden bij game-ontwikkeling kan vervangen, en het dus een nadelige impact kan hebben op werkgelegenheid. Daarbij verschillen de meningen over het vraagstuk of het gebruik van AI om bijvoorbeeld illustraties te creëren als diefstal gezien kan worden.

Ondanks dat Druckmann deze ethische kwestie aanhaalt, benadrukt hij enthousiast te zijn over de mogelijkheden. "Met technologieën zoals AI en de mogelijkheid om vanuit thuis motion capture in te zetten, reduceren we de kosten en technische obstakels, en kunnen we avontuurlijkere projecten aangaan en zo de grenzen van verhaalvertelling in games verleggen. Deze evolutie stelt creatievelingen in staat om hun visies zonder traditionele obstakels tot leven te brengen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Het openingsfilmpje van Civilization 7
Nieuws

Het openingsfilmpje van Civilization 7

Game verschijnt op 11 februari voor pc en consoles

Het openingsfilmpje van Sid Meier's Civilization 7 is online gedeeld en valt nu te bekijken.

De cinematische beelden maken de Civilization-fan alvast lekker voor wat komen gaat, met verschillende samenlevingen die door de tijd heen uitgelicht worden.

Civilization 7 verschijnt op 11 februari 2025 op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Mensen die de Deluxe of Founders Edition van de game reserveren kunnen vanaf 6 februari aan de slag met de game.

De Civilization-reeks bestaat al sinds 1991 en inmiddels zijn er meer dan 65 miljoen exemplaren van games uit de serie verkocht. Civilization 6 verscheen in 2016 en is de bestverkochte game in de reeks. In de turn-based strategiegames bouwen spelers hun eigen samenleving op door de jaren heen.

Marvin Toepoel speelde tijdens Gamescom alvast een vroege versie van de game: "Als er één ding duidelijk wordt in onze drie uur in Civilization 7, is dat er veel meer keuzes zijn die juist de doorgewinterde Civ-speler de mogelijkheid geven om hun beschaving te sturen, en er iets unieks van te maken. In die eerste pakweg zeventig beurten zijn er al te veel keuzes om hier allemaal op te kunnen schrijven. ’Narrative keuzes, bijvoorbeeld: wat voor soort toespraak houdt jouw eerste gouverneur? Hoe reageert jouw stad op de eerste natuurramp? Maar er komen ook allerlei quests langs, vaak op basis van jouw speelstijl."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!