Like a Dragon blijft draaien om 'dingen die mannen van middelbare leeftijd doen'
Nieuws

Like a Dragon blijft draaien om 'dingen die mannen van middelbare leeftijd doen'

'Anders kunnen we niet meer over zaken als urinezuurspiegels praten'

De Like a Dragon-reeks blijft zich in de toekomst richten op "dingen doe mannen van middelbare leeftijd doen", zo hebben ontwikkelaars van de franchise laten weten.

Serieregisseur Ryosuke Horii en hoofdplanner Hirotaka Chiba van Ryu Ga Gotoku Studio werden geïnterviewd door Automaton. Ze legden uit dat de reeks steeds populairder wordt en daardoor meer spelers aanspreekt, maar dat de kern van franchise in de toekomst intact blijft.

Horii: "Dat is juist een van de belangrijkste verkoopargumenten van Like a Dragon. In Yakuza: Like a Dragon begint alles met drie mannen van middelbare leeftijd zonder baan die zoiets hebben van, 'laten we naar Hello Work gaan'. Ze hebben een bepaalde uitstraling die een groep jonge helden niet zou hebben. Ze klagen over rugpijn enzo. Deze menselijkheid die je voelt maakt de game origineel." De twee ontwikkelaars vergeleken de feel van de game vervolgens met "chillen met oudere mannen in een kroeg", in plaats van "een vermoeiend drinkfeest met jongeren".

Horii over de toekomst van de reeks: "Er is een grote toename in nieuwe fans, waar we enorm blij mee zijn en dankbaar voor zijn. Maar we zijn niet van plan om dit te veranderen alleen maar om nieuwe fans aan te spreken." Grappend: "Anders kunnen we niet meer over zaken als urinezuurspiegels praten."

Op Tokyo Game Show later deze maand onthult Ryu Ga Gotoku Studio zijn nieuwe game, al zijn daar nog geen details over bekend. Wel werd eerder gemeld dat het fans zou verrassen. Verder werd onlangs onthuld dat Yakuza Kiwami, de remake van de allereerste game in de reeks, op 24 oktober naar Nintendo Switch komt.

Op 25 oktober verschijnt daarnaast een Japanse live-action-serie gebaseerd op de Like a Dragon-franchise op Amazon Prime Video. De serie gaat Like a Dragon: Yakuza heten en wordt geregisseerd door gerenommeerd regisseur Masaharu Take. Acteur Ryoma Takeuchi zal de hoofdrol als Kazuma Kiryu vertolken.

De Like a Dragon-reeks - die in het Westen lange tijd Yakuza werd genoemd - begon in 2005 en is sindsdien alsmaar populairder geworden. In de games doen spelers open werelden aan - vaak gebaseerd op Japanse steden - en worden naast verhalen rondom de Japanse criminele organisatie ook allerlei minigames aangeboden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!